همشهری آنلاین: باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: شرایط تعیین‌شده از سوی بنیامین نتانیاهو برای پیشبرد یک دیپلماسی که ممکن است به تشکیل کشور فلسطینی منجر شود، حیثیت و اعتبار تل آویو را زیر سوال برده است.

به گزارش ايرنا به نقل از رویترز، باراك اوباما در مصاحبه با کانال دو تلویزیون اسرائیل گفت: این موضع نتانیاهو دارای پیش‌شرط‌ها و شرایط زیادی است و اینکه فکر کنیم این شرایط در یک زمان در آینده نزدیک برآورده خواهد شد، به هیچ وجه واقع‌گرایانه نیست.

اوباما افزود: این خطر وجود دارد که اسرائیل در کل حیثیت و اعتبار خود را از دست بدهد.

مخالفت نتانیاهو با تشکیل کشور فلسطینی هنگام برگزاری انتخابات رژیم صهوینیستی خشم جامعه بین‌المللی بویژه آمریکا را برانگیخت که نقشی محوری در فرآیند مذاکرات صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها داشت.

رویترز نوشت: اما نتانیاهو بعدا در تلاش برای جلب رضایت آمریکا اندکی از موضع خود عقب‌نشینی کرد و مصالحه ملی تشکیلات خودگردان فلسطین با جنبش حماس را یکی از دلایل اصلی مخالفت خود با تشکیل یک کشور فلسطینی دانست.

خبرگزاري فارس نيز در انعكاس گفت‌وگوي رئیس‌جمهور آمریکا با با کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی، نوشت كه اوباما گفته است «نمی‌توان تحریم علیه ایران را همیشگی کرد».

باراک اوباما درباره این ادعا که لغو تحریم‌ها علیه ایران، بودجه برای ایجاد ناآرامی در خاورمیانه را در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد، اظهار داشت: «نباید فرض کنیم که می‌توانیم به طور نامحدود و برای همیشه ایران را تحریم کنیم».

وي با بیان اینکه دو مسئله درباره توافق هسته‌ای در حال شکل‌گیری با ایران وجود دارد، گفت: «مکانیزم نظارتی بی سابقه‌ای برقرار خواهد بود تا اگر ایران تصمیم گرفت برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، توافق را نقض کند، فورا متوجه شویم».

اوباما درباره این مسئله که لغو تحریم‌ها، ابزار اقتصادی جدیدی در اختیار ایران قرار می‌دهد تا باعث ناآرامی در سراسر خاورمیانه شود، نیز گفت: «تحریم‌ها نمی‌تواند برای همیشه باقی بماند. سیستم بازگشت آنی تحریم‌ها برقرار خواهد بود تا در صورت نقض توافق از سوی ایران، تحریم‌ها بازگردانده شود».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت، گزینه نظامی حتی با مشارکت آمریکا مشکل برنامه هسته‌ای ایران را حل نمی‌کند. وی در توضیح سخنان خود افزود: «می‌توانم اثبات کنم که یک توافق قابل راستی‌آزمایی با ایران بهترین راه برای مهار برنامه‌های هسته‌ای این کشور خواهد بود. فکر می‌کنم من بتوانم نه بر اساس امیدواری بلکه بر اساس حقایق و تحلیل نشان دهم که بهترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای، توافق هسته‌ای قاطع است».

وي افزود: «راهکار نظامی، آن (برنامه هسته‌ای ایران) را درست نخواهد کرد، حتی اگر آمریکا در عملیات نظامی مشارکت کند. این راهکار تنها برنامه هسته‌ای ایران را کند و نه حذف خواهد کرد».

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا احتمال دارد اسرائیل بدون اطلاع آمریکا به ایران حمله پیشگیرانه کند، گفت: «در این باره گمانه‌زنی نمی‌کنم. چیزی که می‌توانم به مردم اسرائیل بگویم این است من نگرانی‌ها و ترس‌های شما را درک می‌کنم».

باراک اوباما در بخش دیگری از سخنان به مسئله اسرائیل و فلسطینی‌ها پرداخت و با اشاره به اینکه آینده روشنی برای این مذاکرات در 18 ماه باقی‌مانده از دولت خود نمی‌بیند، اظهار داشت: «احتمال دستیابی به چارچوب توافق را بعید می‌دانم».

وی در حالی که بیان کرد، اختلافات ایدئولوژیک میان فلسطینی‌ها به تلاش‌‌ها برای برقراری صلح آسیب رسانده، به اظهارنظر درباره سیاست‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: «نتانیاهو فردی است که عمیقا عاشق اسرائیل است. اما در عین حال، او فردی است که نسبت به ظرفیت اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای صلح کردن تردید دارد».

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان مطالب فوق افزود: «فکر می‌کنم نتانیاهو فردی است که مایل است، نخست به امنیت فکر کند و احتمالا بیاندیشد که صلح ساده‌لوحانه است. او مایل است بدترین احتمالات را درباره فلسطینی‌ها در نظر بگیرد. بنابراین فکر می‌کنم، در حال حاضر، این سیاست‌ها و این ترس‌ها عامل واکنش کابینه اسرائیل هستند».

باراک اوباما از اینکه محرک سیاست‌های اسرائیل «ترس» است، ابراز نگرانی کرد و گفت این مسئله می‌تواند سد راه صلح با فلسطینی‌ها شود.

وی با اشاره به سخنان بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه در دوران نخست وزیری او کشور فلسطین تشکیل نخواهد شد، گفت، او با این اظهارات این باور را در جامعه بین‌المللی به وجود آورده است که اسرائیل به صلح پایبند نیست.

اوباما در توضیح این مسئله گفت: «در حال حاضر، جامعه بین‌الملل معتقد است اسرائیل درباره راه‌حل ایجاد دو کشور جدی نیست. سخنانی که نخست وزیر بر زبان آورده، این باور را به وجود آورده که تعهدی وجود ندارد».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مصاحبه خود با کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی اظهار داشت، اسرائیل با سخت‌گیری درباره تشکیل کشور فلسطینی و با شروط بسیار نتانیاهو، اعتبار خود را از دست می‌دهد. وی افزود: «این واقع‌بینانه نیست که فکر کنیم این شرایط در آینده نزدیک برآورده خواهند شد».

باراک اوباما در ادامه بیان کرد: «تنها ترس فوری از تروریسم نیست که اسرائیل باید نگران آن باشد. اگر ما یک کشور یهودی و یک دموکراسی یهودی بخواهیم، مسئله فلسطینی‌ها باید حل شود. امنیت فوری اسرائیل قابل مذاکره نیست. هرگز پیشنهاد نداده‌ام که اسرائیل باید برای دورنمای صلح، امنیت خود را معامله کند. این وظیفه اخلاقی ماست که از کشور یهودی دفاع کنیم».

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «اکنون زمان ارزیابی مجدد این موضوع است که چگونه باید در عرصه بین‌المللی درباره مسئله فلسطینی‌ها از اسرائیل دفاع کنیم». اوباما به قطعنامه‌های حامیان فلسطین در سازمان ملل اشاره کرد که به گفته او، واشنگتن به خاطر تشویق دیپلماسی مستقیم میان دو طرف آنها را وتو کرده است.

زمانی که از وی سئوال شد آیا وتوهای آمریکا ادامه خواهد یافت، با احتیاط پاسخ داد و افزود: «این یک چالش است. اگر دورنمای روند صلح واقعی وجود نداشته باشد، اگر کسی متعقد نباشد که روند صلح وجود دارد، در این صورت بحث با کسانی که می‌گویند نگران شهرک‌سازی‌های اسرائیل و نیز نگران اوضاع کنونی هستند، دشوار خواهد بود. برای من دشوار خواهد بود که به آنها بگویم صبور باشید و منتظر بمانید زیرا روند صلح را در پیش داریم».

اوباما همچنین گفت، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هر دو باید با آمریکا همکاری کنند تا اوضاع ناامیدکننده کنونی را تغییر و آن را به سمت اوضاع امیدوارکننده سوق دهند.

کد خبر 297090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha