همشهری آنلاین: فانی با بیان اینکه در دولت قبل طی ۴۴ ماه ۱۱۶ هزار نفر بدون ضابطه و نیاز سنجی بر اساس روابط استخدام شدند، گفت: ۵ هزار معلم قرآن استخدام شده که تعدادی از آنها حتی نمی‌توانند قرآن بخوانند.

علی اصغر فانی

به گزارش ایلنا، علی اصغر فانی در دیدار با نمایندگان تشکل‌های صنفی معلمان سراسر کشور اظهار داشت: بودجه آموزش و پرورش در سال 93 و 94 به ترتیب 26 و 23.5 درصد رشد داشته است و این در حالی است که بودجه کل دولت در این دو سال به ترتیب 11 و 11.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد و این بیانگر اهمیت آموزش و پرورش از نگاه دولت است.

وی در خصوص انتصابات صورت گرفته در آموزش و پرورش بیان داشت: آموزش و پرورش قوی‌ترین وزارتخانه در انتصابات از جهت همراهی با دولت بوده است.

  • چاره‌ای جز کاهش نیرو نداریم

فانی با بیان اینکه برخی می‌گویند وزیر آموزش و پرورش کم تحرک و کم کار است، تصریح کرد: اینگونه نیست زیرا من اهل مجادله و تبلیغات نیستم و افزایش بودجه آموزش و پرورش بدون سر و صدا و تبلیغات، نشان دهنده پیگیری امور از مجاری قانونی و مسیرهای مختلف است به گونه‌ای که وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید، پیگیرترین وزارتخانه در خصوص مسائل اساسی کارکنان و نظام تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش نسبت تعداد دانش آموز به کل پرسنل آموزش و پرورش را 11.5 عنوان کرد و ادامه داد: این عدد بیانگر بهره‌وری پایین نیروی انسانی در آموزش و پرورش است و اعتقاد من این است که آموزش و پرورش چاره‌ای جز کاهش نیروی انسانی و رسیدن به یک عدد معقول ندارد.

  • استخدام 116 هزار نفر بدون ضابطه در دولت دهم

فانی با انتقاد از سیاست‌های کارشناسی نشده و شتابزده در سال‌های قبل اضافه کرد: در دولت دهم در مدت 44 ماه ، 116 هزار نفر را بدون ضابطه و نیاز و بعضاً براساس روابط خانوادگی و قومی استخدام کرده‌اند.

وی تأکید کرد: استخدام‌های کارشناسی نشده و بدون نیازسنجی را در آموزش و پرورش به دلیل بهره‌وری پایین نیروی انسانی، خیانت به نظام تعلیم و تربیت دانسته و راه حلّ اساسی برون رفت از این مشکل را کاهش نیروی انسانی آموزش و پرورش به تعداد 750 هزار نفر می‌دانم.

  • 2300 معلم در دوره دوم متوسطه در تهران مازاد هستند

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فقط در شهر تهران 2300 معلم در دوره دوم متوسطه به صورت مازاد هستند، خاطرنشان کرد: قبل از آغاز به کار دولت یازدهم، مسئولان وقت به دلیل آنکه می‌دانستند در دولت جدید مسئولیتی نخواهند داشت راه ورود بی‌ضابطه نیرو به شهر تهران را باز کردند و مشکلات عدیده برای آموزش و پرورش دولت یازدهم فراهم کردند.

وی اجرای سیاست ساماندهی نیروی انسانی در سال 93 را بسیار موفقیت آمیز خواند و تصریح کرد: با اجرای این سیاست و به دور از هرگونه تبلیغ و هیاهو، جلوی خالی ماندن 40 هزار کلاس درس را در ابتدای سال تحصیلی جاری گرفتیم و علاوه بر صرفه‌جویی به میزان 1000 میلیارد تومان، گامی عملی در ساماندهی نیروی انسانی برداشته شد که این موفقیت از افتخارات دولت در بخش آموزش است.

  • عدم توانایی برخی معلمان قرآن استخدام شده، در خواندن قرآن

فانی با بیان اینکه امسال 38 هزار معلم بازنشسته می‌شوند، گفت: باید توزیع نیروی انسانی و استخدام‌های جدید بر مبنای بومی گزینی و بومی پذیری باشد تا شاهد مشکلات جدید نباشیم.

وی با بیان اینکه در دولت قبل 5 هزار ردیف استخدام به معلمان قرآن داده شده است، گفت: متأسفانه تعدادی از این استخدام‌ها بر اساس ضابطه نبوده به گونه‌ای که تعدادی از این افراد که به عنوان معلم قرآن وارد آموزش و پرورش شده‌اند قادر به خواندن قرآن نیستند و مایه تأسف است که بگویم این استخدام‌ها دردی از آموزش و پرورش دوا نکرده است.

طی 10 سال آینده، 500 هزار معلم بازنشسته می شوند

فانی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش باید با سیاست‌های دولت همراه باشد، ادامه داد: مشکلات معلمان و آموزش و پرورش را طی جلساتی با کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی مطرح کردم.

وی اضافه کرد: طی 10 سال آینده، 500 هزار معلم بازنشسته می‌شوند و باید همزمان ورودی‌های جدید آموزش و پرورش مدیریت شود تا بهره‌وری افزایش پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش 196 هزار نفری جمعیت دانش آموزی در سال تحصیلی جاری، گفت: از این تعداد 26 هزار نفر در مقطع ابتدایی و بقیه کودکان بازمانده از تحصیل بودند که این امر گام بزرگ آموزش و پرورش در راستای توسعه عدالت آموزشی محسوب می‌شود و مایه مباهات است که دولت تدبیر و امید توانسته است کودکان بازمانده از تحصیل را به کلاس‌های درس بیاورد.

  • مسکن مهر بدون مدرسه، قصه‌ای پر غصه است

فانی کمبود شدید فضاهای آموزشی در مناطق مسکن مهر را داستان پرغصه‌ای برای دولت و آموزش و پرورش خواند و افزود: این روزها شاهد هستیم که پروژه‌های مسکن مهر را بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های آموزشی، خدماتی و امنیتی مانند مدرسه، کلانتری و پارک تحویل می‌دهد و مسکن مهر به جای اینکه باری از دوش دولت و آموزش و پرورش بردارد به داستانی پرغصه برای ما تبدیل شده است.

کد خبر 297194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha