حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز پنجشنبه در اجتماع پرشکوه و کم‌نظیر مردم وفادار ایران در حرم مطهر بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، مکتب امام خمینی را نقشه راه پر امید ملت ایران خواندند و با اشاره به ضرورت مقابله با تحریف شخصیت امام، تأکید کردند:

رهبر

بازخواني اصول مستند مكتب امام، تنها راه مقابله با تحريف شخصيت آن بزرگوار است؛ اصولي مانند: اثبات اسلام ناب محمدي و نفي اسلام آمريكايي، اعتماد به صدق وعده الهي و بي‌اعتمادي به مستكبران، اعتماد به اراده و نيروي مردم و مخالفت با تمركزهاي دولتي، حمايت جدي از محرومان و مخالفت با اشرافيگري، حمايت از مظلومان جهان و مخالفت صريح و بي‌ملاحظه با قلدران بين‌المللي، استقلال و رد سلطه پذيري و تأكيد بر وحدت ملي. رهبر انقلاب اسلامي در مقدمه سخنانشان در بيست و ششمين سالگرد عروج امام خميني(رض)، با اشاره به نيمه شعبان، سالگرد ميلاد حضرت ولي‌عصر‌‌(عج) موضوع منجي آخرالزمان را مورد اتفاق همه اديان ابراهيمي خواندند و افزودند: همه مذاهب اسلامي اين منجي را از ذريه پيامبر خاتم و به نام مهدي‌(عج) مي‌شناسند كه در اين ميان، شيعيان با ادله مسلم و قطعي، حضرت ولي‌عصر را با خصوصيات مشخص و معين، فرزند امام يازدهم مي‌دانند و او را معرفي و اثبات مي‌كنند.

  • مظهر حركت عظيم ملت ايران

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اميد‌آفريني را بزرگ‌ترين خاصيت اعتقاد به ظهور مهدي موعود‌(عج) برشمردند و خاطرنشان كردند: شعله فروزان اين اعتقاد عميق و نجات‌بخش، شيعه را در همه دوران‌هاي تاريكي و ظلم، به آينده اميدوار و پرتحرك مي‌سازد.رهبر انقلاب سپس در تبيين اهميت موضوع اصلي سخنان روز پنجشنبه يعني «تحريف شخصيت امام» افزودند: امام بزرگوار برخلاف برخي كه سعي مي‌كنند او را در زمان خودش محصور كنند، مظهر حركت عظيم و تاريخ‌ساز ملت ايران است و طبعا «تحريف شخصيت او، زيان‌هاي فراواني را در استمرار اين حركت ايجاد مي‌كند بنابراين بايد در اين زمينه، كاملا هوشيار بود.»

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مكتب «فكر‌ي، سياسي و اجتماعي» امام خميني را «نقشه راه ملت ايران» براي دستيابي به اهداف بزرگي همچون عدالت و پيشرفت و اقتدار برشمردند و تأكيد كردند: بدون شناخت «صحيح و تحريف نشده امام» امكان تداوم اين نقشه راه وجود نخواهد داشت.

رهبر انقلاب با اشاره به ابعاد برجسته فقهي، عرفاني و فلسفي امام راحل، شخصيت اصلي ايشان را تحقق مضمون آيات قرآني دانستند كه در وصف مجاهدان واقعي راه خدا تأكيد مي‌كنند كه آنان بر اين مسير حق واقعي جهاد را ادا كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: امام عظيم‌الشأن ملت ايران، در مسير ايجاد تحولي بي‌نظير در «تاريخ اين سرزمين و دنياي اسلام»، نظام پوسيده و غلط سلطنت موروثي را برانداخت و بعد از دوران صدر اسلام، نخستين حكومت متكي به اسلام را شكل داد و با تمام وجود، حق جهاد در راه خدا را ادا كرد. ايشان «جهاد دروني و معنويت عميق» را مكمل جهاد سياسي، اجتماعي و فكري امام بزرگوار برشمردند و در تبيين ابعاد مكتب امام خاطرنشان كردند: منظومه فكري‌اي كه امكان اين تحولات عظيم را ايجاد كرد مبتني بر جهان‌بيني متكي بر توحيد بود.

رهبر انقلاب، به‌روز بودن را دومين ويژگي مكتب امام خميني برشمردند و ياد آور شدند: امام با تكيه بر منظومه منسجم فكري خود، براي مسائل مورد ابتلاي جامعه ايران و جوامع بشري، راه‌حل مي‌داد و ملت‌ها، ارزش اين راه‌حل‌ها را احساس مي‌كردند و به همين علت، مكتب امام در ميان ملت‌ها گسترش مي‌يافت. ايشان زنده بودن، پويايي، تحرك و عملياتي‌بودن را از خصوصيات ديگر مكتب امام خميني دانستند و خاطرنشان كردند: امام مثل بعضي از تئوري‌سازان روشنفكر و انديشه‌پردازان ‌ذهني نبود كه در محافل، حرف‌هاي زيبا مي‌زنند اما در ميدان عمل كارايي ندارند. رهبر انقلاب، ايجاد انگيزه، تحرك و اميد در ملت ايران را پيامدهاي مبارك پيروي از امام و مكتب امام خواندند و خاطرنشان كردند: ملت بزرگ ايران، هنوز با تحقق اهداف خود، فاصله بسياري دارد اما مهم اين است كه ملت و جوانانش، با دل‌هايي پر از انگيزه و همت و اميد، اين راه روشن را ادامه مي‌دهند.

  • خطر تحريف

ايشان تداوم صحيح اين راه شوق‌آفرين را به شناخت صحيح و دقيق شخصيت امام و اصول مكتب امام منوط دانستند و تأكيد كردند: تحريف شخصيت امام، تحريف راه امام و تلاش براي منحرف كردن صراط مستقيم ملت ايران است و اگر راه امام‌(ره) گم يا فراموش و يا خدايي نكرده عمدا به كنار گذاشته شود، ملت ايران سيلي خواهد خورد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه استكبار جهاني و قدرت‌هاي زورگو همچنان چشم طمع به ايران به‌عنوان كشوري بزرگ و ثروتمند و مهم در منطقه دارند، خاطرنشان كردند: قدرتمندان دغل‌باز دنيا هنگامي از اين طمع سيري‌ناپذير خود دست برخواهند داشت كه ملت ايران به چنان پيشرفت و قدرتي برسد كه اميد آنها قطع شود.

ايشان با يادآوري اين نكته كه مسير پيشرفت و قدرت ملت ايران در گرو حركت بر چارچوب اصول و مباني مكتب فكري امام(ره) است، گفتند: با درنظر گرفتن اين مسائل، خطر تحريف شخصيت امام بزرگوار‌(ره) اهميت پيدا مي‌كند و بايد به‌عنوان يك هشدار جدي براي مسئولان، صاحب‌نظران فكري انقلاب، شاگردان قديمي امام، علاقه‌مندان به راه امام و عموم جوانان و فرزانگان و دانشگاهيان و حوزويان، باشد.

رهبر انقلاب اسلامي موضوع تحريف شخصيت امام(ره) را موضوعي با سابقه‌اي طولاني و از ابتداي انقلاب اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: تلاش دشمن از ابتداي انقلاب و در زمان حيات امام(ره) نيز اين بود تا در تبليغات جهاني، ايشان را يك انقلابي خشك و خشن و غيرقابل انعطاف و بدون عاطفه معرفي كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: امام بزرگوار‌(ره) در مقابل قدرت‌هاي مستكبر، داراي شخصيتي قاطع و غيرمتزلزل بود اما در عين حال مظهر عاطفه و لطافت و محبت و دلدادگي در مقابل خدا و خلق خدا به‌ويژه قشرهاي مستضعف بود. ايشان با اشاره به تحريف دانسته يا ندانسته شخصيت امام در داخل گفتند: در زمان حيات امام‌(ره) عده‌اي هر حرفي را كه به‌نظر آنها پسنديده مي‌آمد به امام نسبت مي‌دادند درحالي‌كه هيچ ارتباطي باشخصيت ايشان نداشت.

  • تنها راه شناخت امام

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: بعد از رحلت امام‌(ره) اين جريان ادامه داشت تا جايي كه برخي امام را به‌عنوان يك انسان ليبرال‌مسلك كه هيچ قيد و شرطي در رفتارهاي سياسي، فكري و فرهنگي ايشان وجود ندارد معرفي مي‌كنند، درحالي‌كه اين نگاه به‌شدت غلط و خلاف واقع است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تنها راه شناخت صحيح و دقيق شخصيت امام‌(ره) را، شناخت و بازخواني اصول و مباني مكتب فكري ايشان برشمردند و تأكيد كردند: اگر شخصيت امام براساس اين روش شناخته نشود، ممكن است عده‌اي امام را براساس سليقه‌هاي فكري خود معرفي كنند. ايشان با تأكيد بر اينكه محبوبيت امام‌‌‌(ره) در ميان مردم ماندگار است و دشمن نتوانسته اين محبوبيت را از بين ببرد، خاطرنشان كردند: بر همين اساس موضوع تحريف شخصيت امامِ نافذ در دل‌هاي مردم، خطر بزرگي است كه بازخواني اصول و مباني فكري امام(ره) مانع از شكل‌گيري اين خطر مي‌شود.

رهبر انقلاب اسلامي اصول و مباني فكري امام‌(ره) را برگرفته از بيانات گوناگون ايشان در طول 15سال نهضت اسلامي و 10سال بعد از پيروزي انقلاب دانستند و افزودند: اگر اين اصول كنار يكديگر قرار گيرند، شاكله‌اي از شخصيت واقعي امام خميني‌(ره) شكل خواهد گرفت.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي قبل از تبيين 7مورد از اصول و مباني فكري امام‌(ره) چند نكته را درخصوص اصول امام بيان كردند:


1-اين اصول به‌صورت مكرر در بيانات امام تكرار شده و جزو بيّنات امام است.

2-اين اصول نبايد گزينشي انتخاب و بيان شوند.

3-اصول امام منحصر در اين 7مورد نيست و صاحب‌نظران مي‌توانند با چارچوب تعيين شده، اصول ديگري از مكتب فكري امام را نيز استخراج كنند.

ايشان سپس به بيان اصول هفت‌گانه مكتب فكري امام بزرگوار‌(ره) پرداختند و گفتند: «اثبات اسلام ناب محمدي(ص) و نفي اسلام آمريكايي»، يكي از اين اصول است و امام‌‌(ره) همواره اسلام ناب را در مقابل اسلام آمريكايي قرار مي‌داد.رهبر انقلاب اسلامي در تبيين ماهيت اسلام آمريكايي به 2شاخه آن يعني «اسلام سكولار» و «اسلام متحجر» اشاره و خاطرنشان كردند: امام(ره) همواره افرادي را كه قائل به جدايي جامعه و رفتار اجتماعي انسان‌ها از دين بودند، در كنار افرادي قرار مي‌دادند كه به دين نگاه عقب‌افتاده و متحجرانه و غيرقابل فهم براي انسان‌هاي نوانديش داشتند. حضرت آيت‌الله خامنه با تأكيد بر اينكه هر دو شاخه اسلام آمريكايي همواره مورد حمايت زورگويان جهاني و آمريكا قرار داشته است، افزودند:

امروز نيز جريان منحرف داعش و القاعده و همچنين جريان‌هاي به‌ظاهر اسلامي ولي بيگانه با فقه و شريعت اسلامي، مورد حمايت آمريكا و اسرائيل هستند. ايشان گفتند: از ديدگاه امام(ره) اسلام ناب، اسلام مبتني بر كتاب و سنت است كه با ديدگاهي روشن و متناسب با شرايط زمان و مكان، شناخت نيازهاي بالفعل جوامع اسلامي و بشر و درنظر گرفتن روش‌هاي دشمن با استفاده از شيوه و متد علمي جا افتاده و تكميل شده در حوزه‌هاي علميه به‌دست مي‌آيد. رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: در مكتب فكري امام(ره)، اسلام آخوندهاي درباري و اسلام داعشي از يك طرف و اسلام بي‌تفاوت در برابر جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي و آمريكا و چشم دوخته به قدرت‌هاي بزرگ از طرف ديگر، هر دو به يك نقطه مي‌رسند و هر دو مردود هستند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: كسي كه خود را پيرو امام(ره) مي‌داند بايد با اسلام متحجر و اسلام سكولار مرزبندي داشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامي «اتكال به كمك الهي و اعتماد به صدق وعده الهي و در مقابل بي‌اعتمادي به قدرت‌هاي مستكبر و زورگوي جهاني» را دومين اصل از اصول مباني فكري امام(ره) برشمردند و افزودند: امام بزرگوار(ره) همواره به وعده الهي و صدق آن اعتقاد داشت و در مقابل به وعده‌هاي مستكبران و قدرتمندان جهاني، مطلقا اعتماد نداشت. ايشان خاطرنشان كردند: اين ويژگي بارز امام(ره) موجب شده بود كه ايشان مواضع خود را صريح و قاطع و بدون رودربايستي بيان كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به پاسخ‌هاي امام(ره) به نامه‌هاي برخي سران مستكبر كه با صراحت و قاطعيتي تمام و در عين حال با ادب و احترام نگاشته شده بودند، گفتند: امام(ره) توكل به خدا را همچون خوني در شريان ملت ايران جاري كرد و ملت نيز اهل توكل به خدا و معتقد به نصرت الهي شد.ايشان با اشاره به بي‌اعتمادي مطلق امام(ره) به مستكبرين و بي‌اعتنايي كامل به وعده‌هاي آنها، افزودند: امروز ما اين موضوع را به‌طور كامل لمس كرده و متوجه شده‌ايم كه چرا نمي‌توان به وعده‌هاي مستكبرين اعتماد كرد زيرا آنها در جلسات خصوصي صحبت‌هايي مي‌كنند كه در جلسات عمومي خلاف آن را مي‌گويند و عمل مي‌كنند.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه «اعتماد به خدا و بي‌اعتمادي به مستكبرين» از اصول مسلم مباني فكري امام(ره) بود، خاطرنشان كردند: البته اين موضوع به‌معناي قطع رابطه با دنيا نبود زيرا ارتباط در حد معمول و محترمانه وجود داشت ولي هيچ‌گونه اعتمادي به مستكبران و دنباله‌روهاي آنها وجود نداشت.«اعتقاد به اراده و نيروي مردم و مخالفت با تمركزهاي دولتي» سومين اصل از اصول مباني فكري امام(ره) بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به آن اشاره كردند.

ايشان با تأكيد بر اينكه امام بزرگوار(ره) در مسائل مختلف اقتصادي، نظامي، سازندگي، تبليغاتي و از همه بالاتر در مسائل انتخابات، همواره به‌طور واقعي به نيرو و رأي مردم اعتقاد داشت و معتقدِ تكيه به مردم بود، گفتند: در طول 10سال حيات امام(ره) بعد از انقلاب كه 8سال آن دوران جنگ تحميلي بود، حدود 10 انتخابات برگزار شد كه حتي براي يك روز همزمان برگزاري اين انتخابات‌ها تغيير نكرد و در وقت مقرر خود برگزار شدند زيرا امام‌(ره) براي رأي، افكار و تشخيص مردم به‌معناي واقعي كلمه، احترام قائل بود.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: حتي در مواردي ممكن بود تشخيص و انتخاب مردم با نظر امام‌(ره) يكسان نبود اما امام براي آراي مردم احترام قائل بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به سخنان امام‌(ره) كه بارها مردم را ولي نعمت و خود را خادم مردم معرفي مي‌كرد، خاطرنشان كردند: اين تعابير نشان‌دهنده جايگاه برجسته مردم و افكار و آرا و حضور آنان در نظر امام است. البته مردم هم به اين ديدگاه پاسخ مناسب دادند و هرجا كه انگشت اشاره امام‌(ره) بود، مردم با جان و دل در صحنه حاضر شدند.

ايشان در جمع‌بندي اين بخش از سخنان خود تأكيد كردند: ميان امام‌(ره) و مردم رابطه‌اي متقابل وجود داشت. امام مردم را دوست داشت و مردم هم امام را.رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به يكي از اصول مباني مكتب فكري امام‌(ره) اشاره كردند و افزودند: در بُعد مسائل داخلي، امام طرفدار جدي حمايت از محرومان و مستضعفان بود و نابرابري اقتصادي و اشرافيگري را با شدت و تلخي رد مي‌كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه امام‌(ره) به معني واقعي كلمه طرفدار عدالت اجتماعي بود، اين موضوع را يكي از پرتكرارترين مطالب در بيانات امام و يكي از خطوط قطعي و روشن ايشان دانستند و گفتند: امام‌(ره) از يك طرف بر لزوم ريشه‌كن كردن فقر و محروميت‌زدايي تأكيد داشت و از طرف ديگر به مسئولان درخصوص خوي كاخ‌نشيني و اشرافي‌گري و تجمل‌گرايي هشدار مي‌داد.
ايشان با اشاره به تأكيد مكرر امام‌(ره) مبني بر اعتماد مسئولان به طبقات محروم و ضعيف، افزودند: امام بزرگوار‌(ره) همواره مي‌گفت، اين كوخ‌نشينان و فقرا هستند كه بدون اظهار نارضايتي از مشكلات و سختي‌ها در صحنه حاضر هستند درحالي‌كه طبقات برخوردار، در مشكلات بيشتر ابراز نارضايتي مي‌كنند.

رهبر انقلاب اسلامي در بيان پنجمين اصل از مباني فكري امام‌(ره) خاطرنشان كردند: در بعُد خارجي، امام‌(ره) صريحا در جبهه مخالفِ قلدران بين‌المللي و مستكبران بود و در حمايت از مظلومان هيچ ملاحظه‌اي نمي‌كرد.ايشان با تأكيد بر اينكه امام‌(ره) با مستكبرين سرآشتي نداشت، واژه «شيطان بزرگ» براي آمريكا را يك ابداع عجيب از طرف امام‌‌(ره) دانستند و خاطرنشان كردند: امتداد معرفتي و عمليِ تعبير «شيطان بزرگ» بسيار زياد است زيرا وقتي به كسي لقب شيطان داده مي‌شود، رفتار و برخورد و احساسات بايد در چارچوب «شيطان‌صفتي» او باشد.

ايشان افزودند: امام‌(ره) تا آخرين روز حيات خود، همين احساس را نسبت به آمريكا داشت و ضمن آنكه تعبير «شيطان بزرگ» را به‌كار مي‌برد، از بن دندان هم به آن اعتقاد داشت.رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: در مقابل، از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، عده‌اي به نقش آمريكا در تغذيه عقبه رژيم طاغوت كه به‌دست ملت ايران ساقط شده بود، توجه نمي‌كردند و لذا با حضور آمريكايي‌ها در كشور و حتي ادامه فعاليت برخي نهادهاي آمريكايي موافق بودند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اختلاف عمده دولت موقت با امام‌(ره) در سال‌هاي اول انقلاب را همين موضوع دانستند و افزودند: آنها توجه نداشتند كه اگر به آمريكا مجال دوباره داده شود، ضربه‌خود را به ملت خواهد زد اما امام(ره) متوجه اين موضوع بود و بر همين اساس موضع‌گيري مي‌كرد و ديدگاه امام در قضيه تسخير لانه جاسوسي نيز در همين چارچوب بود. ايشان به برخي حوادث سال‌هاي اخير منطقه و اعتماد برخي جريان‌ها به آمريكا و ضربه خوردن آنها از همين نقطه، اشاره كردند و گفتند: امام‌(ره) در چارچوب اين اصل فكري خود، همواره در مقابل آمريكا و دستگاه سياسي و امنيتي آن موضع گرفت و متقابلا از ملت‌هاي مظلوم به‌ويژه مردم فلسطين با كمال صميميت و قاطعيت حمايت كرد.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه در چارچوب اين منطق امام (ره) مي‌توان قضاياي امروز منطقه و جهان را تحليل كرد، افزودند: ما امروز به همان اندازه كه با رفتارهاي وحشيانه و ظالمانه جريان داعش در عراق و سوريه مخالفيم، با رفتار ظالمانه پليس فدرال آمريكا در داخل اين كشور مخالفيم و هر دو رفتار را همانند يكديگر مي‌دانيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: ما به همان اندازه كه با محاصره ظالمانه مردم مظلوم غزه مخالفيم، با بمباران مردم بي‌پناه يمن مخالف هستيم، به همان اندازه كه با سختگيري بر ضد‌‌مردم بحرين مخالفيم با حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به مردم افغانستان و پاكستان مخالفيم.

ايشان با تأكيد بر اينكه ما در چارچوب منطق صريح امام‌(ره) طرفدار مظلوم و مخالف ظالم هستيم، خاطرنشان كردند: به همين دليل است كه مسئله فلسطين همچنان يك مسئله اصلي براي جمهوري اسلامي ايران است و هيچگاه از دستور كار نظام خارج نخواهد شد.رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: مسئله فلسطين عرصه يك مجاهدت واجب و لازم اسلامي است و هيچ حادثه‌اي ما را از مسئله فلسطين جدا نخواهد كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: ممكن است كساني در صحنه فلسطين به وظيفه خود عمل نكنند اما آنچه مورد تأييد ماست، مردم و مجاهدان فلسطيني هستند. «تأكيد بر استقلال و نفي سلطه‌پذيري» ششمين اصل از مكتب امام(ره) بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تعريف استقلال به «آزادي در مقياس يك ملت» اين تناقض غيرقابل‌قبول را كه برخي افراد ادعاي آزادي‌هاي فردي را دارند اما عليه استقلال كشور و آزادي‌هاي يك ملت حرف مي‌زنند، مورد توجه قرار دادند و افزودند: متأسفانه برخي براي نفي استقلال تئوري‌سازي مي‌كنند و از استقلال به‌عنوان «انزوا» يا يك مسئله كم ارزش ياد مي‌كنند كه اين خطايي بسيار مهم و خطرناك است.

ايشان با اشاره به اعتقاد راسخ امام بزرگوار به استقلال و رد سلطه، بسياري از فعاليت‌هاي دشمن نظير تهديدها و تحريم‌ها را براي خدشه‌وارد‌كردن در اين اصل خواندند و گفتند: دشمن استقلال كشور را هدف گرفته و همه بايد ضمن شناخت اهداف دشمن، هوشيار باشند. اصل «وحدت ملي و مقابله با توطئه‌هاي تفرقه‌افكن دشمن» آخرين اصل از اصول روشن مكتب امام خميني بود كه رهبر انقلاب اسلامي بر آن تأكيد كردند.

ايشان تفرقه‌افكني مذهبي و قومي را جزو سياست‌هاي قطعي دشمن خواندند و افزودند: امام بزرگوار ما از ابتداي پيروزي انقلاب در مقابله با اين توطئه، تكيه كم‌نظيري بر وحدت ملي و اتحاد آحاد ملت داشتند. رهبر انقلاب با اشاره به استمرار سياست تفرقه‌افكني، ايجاد تفرقه در دنياي اسلام را از سياست‌هاي اصلي استكبار و آمريكا خواندند و خاطرنشان كردند: در مقابل اين توطئه، نگاه جمهوري اسلامي، نگاه «امت‌ساز» و در راستاي تحقق امت اسلامي است و ايران بر همين اساس، همان روابطي را كه با برادران شيعه حزب‌الله داشت، با برادران فلسطيني سنّي‌مذهب داشته است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي طرح «هلال شيعي» توسط عوامل دست دوم آمريكا و همچنين مماشات و يا كمك آمريكا به جريان‌هاي تروريستي در عراق و سوريه نظير داعش را ازجمله شواهد سياست تفرقه‌‌افكني مذهبي استكبار برشمردند و افزودند:

همه، چه سني و چه شيعه بايد توجه كنند كه بازي دشمن را نخورند. ايشان تأكيد كردند: هم آن تسنني كه مورد حمايت آمريكاست و هم آن تشيعي كه از لندن به دنيا صادر مي‌شود، هر دو برادران شيطان و عوامل استكبار و غرب هستند. ايشان از همين زاويه، انتخاب شعار امسال يعني همدلي و همزباني و تأكيد بر آن را در مقابل توطئه تفرقه‌افكني دشمن خواندند و گفتند:

دشمن اصل موجوديت اسلام را تهديد مي‌كند و همه اقوام و مذاهب بايد در كنار يكديگر با تشكيل «يد واحده» اجازه ندهند دشمن به قلمرو وسيع دنياي اسلام نفوذ كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنانشان، مبناي جاذبه و دافعه امام(ره) را همين اصول اساسي خواندند و افزودند: اصول امام منحصر در اين موارد نيست و صاحب‌نظران مي‌توانند در اين خصوص جست‌وجو و تحقيق كنند اما كسي نبايد آنچه را كه خود مي‌پسندد به امام(ره) نسبت دهد، بلكه اظهارات بايد بر مبناي اصولي باشد كه در منابع مربوط به امام(ره) آن‌هم به‌صورت مستمر و مكرر از ايشان وجود دارد.

  • تلاش دشمن براي بازگشت به دوران سلطه

رهبرمعظم انقلاب در بخش پاياني بيانات خود، به يك واقعيت مهم اشاره و تأكيد كردند: همه بدانند كه هدف دشمن بازگشت به دوران سلطه بي‌قيد و شرط خود بر اين كشور است و اخم، لبخند، وعده و تهديدهاي او نيز براي دستيابي به همين هدف است. ايشان اساس دشمني با اسلام را به‌دليل مخالفت با بازگشت همين سلطه‌گري خواندند و خاطرنشان كردند: دشمن با اسلام مخالف است، چون اسلام نيروي مقاوم در مقابل اين توطئه است، آنها با ملت ايران هم مخالفند، چون ملت مقابل آنها مثل كوه استوار ايستاده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اظهارات يك سياستمدار قديمي آمريكايي مبني بر اينكه گروه‌هاي تروريستي تكفيري براي غرب اهميتي ندارند و بايد ايران را كه به‌دنبال ايجاد تمدن عظيم اسلامي است، دشمن خود دانست، افزودند: اين سياست، اهميت و ضرورت امت‌سازي‌ در دنياي اسلام را نشان مي‌دهد و همه بايد بدانند كه دشمن تمام تلاش خود را مي‌كند كه جلوي حركت اسلامي و پيشرفت و ترقي ملت ايران را بگيرد. ايشان تأكيد كردند: دشمن در ميان ملت با هر كسي ايستادگي بيشتري بكند، بيشتر مخالف است، آنها با عناصر مومن و حزب‌اللهي و سازمان‌ها و نهادهاي انقلابي بيشتر مخالفند چون مي‌دانند كه اين عناصر سدهاي محكم و مستحكمي در مقابل نفوذ دشمن هستند.

کد خبر 297232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha