دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشی جدید برای اولین بار نشان می‌دهد که نشانه‌های سبک زندگی ناسالم،‌ فشارهای محیطی و آسیب‌ها می‌توانند از طریق دی‌ان‌ای به نسل‌های بعدی انتقال پیدا کنند.

ژنتیک

براساس گزارش ساينس الرت، دانشمندان پيش از اين مي‌دانستند كه رويداد‌هاي آسيب‌زا از قبيل قحطي مي‌تواند بر نسل‌هاي آينده اثرگذار باشد اما اين اولين‌باري است كه امكان مشاهده مكانيزمي كه منجر به انتقال عوارض اين آسيب‌ها به نسل‌هاي بعدي مي‌شوند به وجود آمده‌است. دانشمندان در نهايت ناباوري مشاهده كردند كه در حين رشد جنين، سابقه ژنتيكي والدين به طور كامل پاكسازي نمي‌شود و بخشهايي از گذشته آنها به جديد انتقال پيدا مي‌كند.

دي‌ان‌اي انسان تحت تاثير مداوم تغييرات ناشي از محيط قرار دارد، تغييراتي كه به اپي‌ژنوم شهرت دارند. تغييرات اپي‌ژنتيكي در اصل بر روند خاموش و روشن شدن ژن‌هايي خاص در طول زندگي انسان اثرگذارند و اين به آن معني است كه تغييرات اپي‌ژنتيكي تاثيري قابل توجه بر سلامت انسان دارند. اما تا پيش از اين دانشمندان باور داشتند كه تمامي اين تغييرات اپي ژنتيكي كه به واسطه رفتارهايي مانند اضطراب يا نوع رژيم غذايي ايجاد مي‌شوند، نمي‌توانند به نسل‌هاي بعدي انتقال يابند و هر نسل، حيات خود را با سابقه ژنتيكي پاك آغاز مي‌كند.

اما اكنون محققان دانشگاه كمبريج دريافته‌اند كه طي فرايند پاكسازي پاكسازي ژنتيكي جنين كه در هفته دوم تا نهم رشد جنين رخ مي‌دهد،‌تمامي تغييرات ايجاد شده در ساختار ژنتيكي والدين پاك نمي‌شود، در حقيقت پنج درصد از دي‌ان‌اي انسان نسبت به پاكسازي مقاوم است و همين پنج درصد نيز تغييرات را به نسل بعدي انتقال مي‌دهد.

اين ژن‌هاي مقاوم در برابر پاكسازي بيشتر در مغز انسان فعال بوده و با بيماري‌هايي از قبيل شيزوفرني، چاقي و اختلالات متابوليكي در ارتباطند. مطالعه جديد منبعي مناسب براي شناسايي مناطقي از ژنوم انسان است كه مي‌تواند اطلاعات گذشته را به نسل‌هاي آينده انتقال دهد. 

دانشمندان براساس نتايج اين تحقيق اعلام كردند داشتن ژن خوب تضمين كننده داشتن فرزنداني سالم نيست، براي داشتن فرزندان سالم بايد دي‌ان‌اي را نيز سالم نگه داشت.

کد خبر 297494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha