شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنوز تلخی خاکستر شدن یک شبه بیش از ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های استان ایلام در کام‌مان مانده بود که خبر آتش‌سوزی‌های پی در پی در جنگل‌های استان‌های کرمانشاه، لرستان، گلستان و استان فارس آن هم به فاصله تنها چند روز همه را شوکه کرد.

ذغال مرغوب؛ بلای جان جنگل‌های بلوط

به گزارش ايسنا، این افزایش موارد آتش‌سوزی به فاصله چند روز و در این حجم گسترده، فرضیه غیرعمدی بودن آن را کم رنگ می‌کند و از وجود انگیزه‌هایی برای آتش زدن عمدی جنگل‌ها، این سرمایه‌های عظیم و ارزشمند کشور خبر می‌دهد.

این حوادث پی ‌در پی زنگ هشداری است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود و می‌طلبد که بررسی و علت‌یابی در خصوص آن صورت گیرد و عاملان واقعی این آتش‌سوزی‌ها هر چه سریع‌تر مشخص شوند.

در این زمینه کارشناس و مدرس هلال احمر استان کرمانشاه معتقد است: به دست آوردن ذغال مرغوب درخت بلوط، یکی از علت‌های اصلی آتش زدن این جنگل‌هاست.

شهریار نوری‌الاصل با اشاره به افزایش قیمت ذغال و مرغوبیت ذغال درخت بلوط، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو با این انگیزه اقدام به آتش زدن جنگل‌ها و به‌ویژه جنگل‌های بلوط کرده‌اند و باید در زمینه پیشگیری از این سودجویی هر چه سریع‌تر چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: در حال حاضر قیمت ذغال افزایش یافته و یکی از مرغوب‌ترین ذغال‌ها نیز ذغال درخت بلوط است و همین امر انگیزه‌ای برای سودجویان در جهت آتش‌زدن جنگل‌های بلوط شده است.

این کارشناس هلا‌ل احمر استان کرمانشاه اظهار کرد: در موارد دیگر نیز برخی به علت سهل‌انگاری در خاموش کردن آتشی که در طبیعت درست کرده‌اند و یا انداختن ته سیگار روشن خود در طبیعت، موجب آتش زدن جنگل می‌شوند.

نوری‌الاصل جنگل‌ها و مراتع را منابع ارزشمند و سرمایه‌های گران‌بهای هر کشور عنوان کرد و افزود: نیاز است بیش از این‌ها در زمینه مراقبت و حفظ این سرمایه‌های ارزشمند اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی شود.

...آتش زبانه می‌کشید در میان جنگل‌های بلوط و دیدن تصاویری که مردم با دست خاک بر روی آتش می‌ریختند و با شاخه‌های خشکیده درختان بر سر آتش می‌زدند، بیشتر از آتش گرفتن درختان بلوط، دل آدم را می‌سوزاند...

بیل، مشت‌های خاک و شاخه‌های خشکیده درخت تنها وسیله حفظ سرمایه‌های 5500 ساله دیار زاگرس نشینان هستند!

نوری‌الاصل با انتقاد از وضعیت تجهیزات نیروهای امدادی در مهار آتش جنگل‌ها اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از آتش‌سوزی جنگل‌ها در ارتفاعات و بر روی تپه‌هاست و قطعا در صورت نبود بالگرد، حمل کپسول‌هایی که بین 10 تا 12 کیلوگرم وزن دارند و بردن این کپسول‌ها به ارتفاعات دشوار بوده و فرصت زیادی را از نیروهای امدادی جهت خاموش کردن هرچه سریع‌تر آتش می‌گیرد.

این کارشناس هلال‌احمر با اشاره به وجود کپسول‌های "منجیوفوکو" در بازار، اظهار کرد: این کپسول‌ها بسیار کوچک و سبک بوده و حمل آنها بسیار آسان است و هر کدام از آنها قدرت یک کپسول 12 تا 16 کیلویی و حتی بیش‌تر را دارد و هر فرد امدادرسان می‌تواند به راحتی چند عدد از آنها را حمل کند.

نوری‌الاصل تاکید کرد: جهت پیشگیری از گسترش آتش و از بین رفتن تعداد بیش‌تر درختان در آتش‌سوزی باید هرچه سریع‌تر دستگاه‌های امدادی این نوع کپسول‌ها را خریداری کرده و از آن در مواردی ماند خاموش کردن آتش جنگل‌ها استفاده کنند.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه توصیه کرد، افراد امدادرسان در مواجهه با آتش سوزی حتما از ماسک، کپسول اکسیژن و لباس ضدحریق استفاده کنند و افرادی نیز که در حاشیه آتش‌سوزی هستند باید دهان و بینی خود را با دستمال مرطوب بسته و پشت به باد برای خاموش کردن آتش اقدام کنند.

نوری‌الاصل در پایان باز هم بر ارزش جنگل‌ها تاکید کرد و گفت: باید برنامه‌ها و اقدامات جدی برای حفظ این سرمایه‌های ارزشمند کشور صورت گیرد، زیرا در غیر این صورت سرمایه‌هایی که صدها سال برای به وجود آمدن آنها زمان صرف شده را ظرف مدت کوتاهی از دست خواهیم داد.

کد خبر 297938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha