یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آب‌وهوای گرم و روزهای آفتابی ممکن است مردم را به یاد سرطان پوست نیندازد. یک بررسی جدید نشان می‌دهد که در طول ماه‌های آفتابی تابستان جستجوهای افراد درباره اصطلاحاتی مانند «سرطان پوست» و «ملانوم» نسبت به سایر فصل‌ها افزایش پیدا می‌کند.

melanoma

به گزارش لايوساينس به گفته پژوهشگران این یافته‌ها دال بر این است که افراد در طول تابستان علاقه یا توجه بیشتری به ملانوم پيدا می‌کنند و به‌این‌ترتیب، این فصل «کارآمدترین زمان برای اقدامات آموزشی یا بهداشت عمومی» درباره سرطان پوست است.

پژوهشگران در این تحقیق،گرایش‌ها در جستجوها با گوگل را درسال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ بررسی و شمار جستجوها برای «ملانوم» و «سرطان پوست» را تجزیه‌وتحلیل کردند. آنها همچنین به داده‌های موارد به‌تازگی تشخیص داده‌شده ملانوم در آمریکا و نیز مرگ‌های ناشی از این بیمار توجه کردند تا دریابند آیا این داده‌ها با گرایش‌های جستجوی بر روی اینترنت همبستگی دارد یا نه.

به گفته این پژوهشگران که نتیجه کارشان را در ژورنال JAMA Dermatology منتشر کرده‌اند، دریافتند که در هر تابستان در طول دوره تحقیق، جستجوها برای این اصطلاحات افزایش می‌یابد.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که شمار جستجوها برای این عبارات و مرگ‌های ناشی از ملانوم نیز با هم همبستگی دارند. به گفته این پژوهشگران، این امر ممکن است به این خاطر باشد که افراد دچار ملانوم پیشرفته، یا افرادی که شخصی را مبتلا به این بیماری می‌شناسند، جستجوی بیشتری برای این عبارات انجام می‌دهند.

این پژوهشگران رابطه‌ای میان جستجوهای بر روی گوگل و موارد جدیداً تشخیص داده‌شده ملانوم در سطح ملی و ایالتی در آمریکا نیافتند، اما در برخی از ایالت‌ها مانند تنسی و نوادا بیشترین جستجوها برای عبارت «سرطان پوست» انجام‌شده بود، و ایالت‌های تنسی و پنسیلوانیا بیشترین جستجو برای «ملانوم» را داشتند.

البته این بررسی محدودیت‌هایی هم دارد. به گفته این پژوهشگران، تخمین زده می‌شود از مارس ۲۰۱۴ به بعد ۸۷ درصد جمعیت آمریکا به اینترنت دسترسی داشته باشند، به‌این‌ترتیب هرکسی نمی‌توانست به‌طور آنلاین این عبارت‌ها را جستجو کند. از طرف دیگر، جستجو با گوگل فقط ۶۴ درصد از همه جستجوهای اینترنتی با موتورهای جستجو در کامپیوترهای رومیزی را تشکیل می‌دهد، و جستجوها بر روی سایر وب‌سایت‌های جستجوی اینترنتی در این تحقیق گنجانده نشود.

کد خبر 297999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha