حاشیه‌ها و فضای پرالتهاب دیروز بهارستان هرچه که بود در نهایت به تصویب کلیات طرح مهم هسته‌ای مجلس با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای» ختم شد.

مجلس

كليات اين طرح در حالي در پايان جلسه علني ديروز مجلس به تصويب رسيد كه از صبح ديروز رايزني‌هاي زيادي ميان 2فراكسيون مجلس، شوراي‌عالي امنيت ملي و رئيس مجلس براي اصلاح آن وجود داشت. طرح هسته‌اي «الزام دولت به حفظ دستاورد‌هاي هسته‌اي» كه ديروز از دستور كار صحن علني خارج شده بود در دقيقه90 با اصلاحاتي كه روي آن انجام گرفت به هيأت رئيسه مجلس داده شد تا با رأي قاطع نمايندگان مجلس، كلياتش به تصويب برسد و به اين ترتيب گام اول و جدي مجلس براي تعيين چارچوب و ريل‌گذاري براي دست يابي به يك توافق خوب آغاز شود.

چهارشنبه هفته گذشته بود كه با رأي بيش از 90درصد نمايندگان مجلس بررسي فوري طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هسته‌اي در اولويت كار مجلس قرار گرفت. قرار بود روز گذشته نخستين دستور كار صحن علني بررسي و تصويب اين طرح باشد اما در كمال ناباوري نمايندگان، طرح استاني شدن انتخابات جايگزين طرح هسته‌اي شد. انتقاد نمايندگان به اين اقدام هيأت رئيسه با تذكر محمد آصفري آغاز شد و بعد از آن احمد توكلي در تذكري به هيأت رئيسه مجلس گفت كه مردم منتظرند ببينند مجلسي كه با رأي 92درصدي با بررسي اولويت طرح هسته‌اي موافقت كرد، آيا آن را نهايي مي‌كند يا نه؟ بنابراين چرا دستور كار صحن علني مجلس را تغيير داديد؟

  • موضوع فروش سيب‌زميني نيست!

علي لاريجاني در پاسخ به تذكرات برخي نمايندگان با بيان اينكه موضوع هسته‌اي بحث فروش سيب‌زميني در كشور نيست، گفت: «درباره مسائل اينچيني بايد با شوراي‌عالي امنيت ملي هماهنگي‌هاي لازم را داشته باشيم.اين موضوع در هيأت رئيسه بحث شد كه چارچوب‌هاي مورد نظر رهبري رعايت شود و هماهنگي و مشورت با شوراي‌عالي امنيت ملي وجود داشته باشد. البته ملاحظاتي داشته‌اند كه منتقل كرده‌ايم.

بعضي رعايت شده و بايد همه كمك كنيم زيرا به رأي بالايي هم نياز دارد.» در نهايت با اصلاح طرح هسته‌اي در مجلس و جمع‌آوري امضاي اعضاي كميسيون امنيت ملي در صحن علني، طرح اصلاح شده به هيأت رئيسه مجلس تحويل داده شد و وكلاي ملت با 199رأي موافق، 3رأي مخالف و 5رأي ممتنع از مجموعه 213نماينده حاضر در مجلس كليات اين طرح را به تصويب رساندند و پس از آن فرياد «مرگ بر آمريكا» در صحن علني مجلس طنين‌انداز شد.

طرحي كه حالا به گفته رئيس مجلس نظر شوراي‌عالي امنيت ملي به‌عنوان مسئول پرونده هسته‌اي كشور و حتي دولت را نيز تأمين كرده است. علي لاريجاني عضو شوراي‌عالي امنيت ملي كه خود تجربه مذاكره با گروه 1+5را در كارنامه سوابقش دارد، پيش از تصويب كليات اين طرح در صحن علني گفت كه نمايندگان مجلس در حال تهيه ماده واحده‌اي بودند تا اصلاحات لازم براي باز بودن دست تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و تأييد مقام معظم رهبري و شوراي‌عالي امنيت ملي لحاظ شود. او از اين مجموعه تلاش‌ها براي تهيه طرح هسته‌اي به‌عنوان تلاشي موفق ياد كرد.

  • انتقاد دولتي‌ها به طرح مجلس

يك منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري از انتقاد برخي مسئولان اجرايي كشور در جلسه اخير شوراي‌عالي امنيت ملي خبر داد و گفت كه رئيس مجلس با توجه به نقطه نظرات اعضاي شوراي‌عالي امنيت ملي اقدام به اصلاح طرح هسته‌اي مجلس كرد تا به اين ترتيب هم نظر دولتي‌ها و هم نظر شوراي‌عالي امنيت ملي در طرح مجلس لحاظ شود.

اين منبع آگاه همچنين از جلسه خصوصي عليرضا زاكاني، حسين نجابت و محمدكوثري 3تن از اعضاي مؤثر فراكسيون اصولگرايان مجلس به نمايندگي از اين فراكسيون با علي لاريجاني پيش از تصويب كليات طرح هسته‌اي مجلس خبر داد و گفت كه جمع‌بندي اين جلسه نظر موافق 2فراكسيون بزرگ مجلس درخصوص اصلاح و تصويب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هسته‌اي در مجلس بود. طرحي كه حالا موافقان و مخالفان مذاكرات در طول 2سال اخير آن را مثبت ارزيابي كرده و در نهايت به نفع تيم مذاكره‌كننده و مصالح و منافع كشور مي‌دانند.

  • دست تيم مذاكره‌كننده باز است

علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس كه شايد تا‌كنون به تعداد انگشتان يك دست هم درباره مذاكرات هسته‌اي اظهارنظر نكرده درباره طرح هسته‌اي مجلس مي‌گويد: اگر مجلس هيچ دخالتي در موضوع هسته‌اي نداشته باشد، در مقابل تاريخ پاسخي نخواهد داشت. او در واكنش به اين موضوع كه آيا اين مصوبه مجلس، مذاكرات هسته‌اي را تحت‌تأثير قرار نمي‌دهد؟ گفت كه اينطور نيست؛ معمولا اين مصوبات را مجالس دنيا انجام مي‌دهند كه اگر توافقنامه خلاف ميل آنها بود، آن را رد كنند؛ به‌نظر من با اين اصلاحاتي كه در اين طرح انجام شد، دست تيم مذاكره‌كننده بسته نمي‌شود. مطهري اين را هم گفت كه حتي توافق نهايي بايد به تصويب مجلس برسد.

  • تغييرات در طرح هسته‌اي

عباسعلي منصوري آراني، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در تشريح تفاوت‌هاي طرح امروز مجلس با طرحي كه پيش از اين در كميسيون امنيت ملي به تصويب رسيده بود گفته در طرح قبل آمده بود كه در روز توافق هسته‌اي بايد همه تحريم‌ها برداشته شود اما در طرح فعلي آمده است كه در روز عملياتي‌شدن و لازم الاجرايي شدن توافق بايد تمام تحريم‌ها برداشته شود. نماينده مردم كاشان ادامه داد: در طرح قبلي شوراي‌عالي امنيت ملي در تعيين مصاديق بازرسي آژانس محدود مي‌شد اما با اصلاح طرح دست شورا باز شد و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌تواند در چارچوب‌هايي كه شوراي‌عالي امنيت ملي تعيين مي‌كند بازرسي‌ها انجام شود.
وي اين را هم گفت كه طرح نهايي كه كليات آن امروز در صحن به تصويب رسيد نتيجه اجماع 2فراكسيون اصولگراي مجلس و شوراي‌عالي امنيت ملي بود.

  • متن كامل طرح هسته‌اي به شرح ذيل است:

در راستاي صيانت از منافع ملي و رعايت مقررات پادمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي هرگونه نتايج مذاكرات هسته‌اي با كشورهاي 1+5درصورتي معتبر است كه الزامات زير به‌صورت شفاف رعايت شود:
لغو تحريم‌ها به‌طور يكجا و كامل بايد در متن توافقنامه درج شده و در روز اجراي تعهدات ايران انجام شود.
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌هاي متعارف از سايت‌هاي هسته‌اي است و دسترسي به اماكن نظامي، امنيتي و حساس غيرهسته‌اي، اسناد و دانشمندان ممنوع است؛ بايد مصوبات شوراي‌عالي امنيت ملي رعايت شود.
هيچ محدوديتي براي كسب دانش و فناوري صلح‌آميز هسته‌اي و تحقيق و توسعه پذيرفته نيست و بايد مصوبات شوراي‌عالي امنيت ملي رعايت شود.
تبصره 1- براساس اصول 77و 125قانون اساسي نتيجه مذاكرات بايد به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود.
تبصره 2- وزير خارجه موظف است روند اجراي توافقنامه را هر 6‌ماه يك‌بار به مجلس شوراي اسلامي گزارش كند؛ كميسيون امنيت ملي مجلس هر 6‌ماه يك‌بار گزارش روند حسن اجراي توافقنامه را به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ارائه مي‌نمايد.

 

کد خبر 298769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha