علی ابراهیمی: با وجود کاهش موانع تولید و واردات خودرو در ۶ماهه دوم سال گذشته بازهم «رفع نشدن عیوب احتمالی هنگام تحویل خودرو» و «گرانی» اصلی‌ترین دلیل نارضایتی مشتریان از نحوه فروش خودروهای سواری است.

اصرار خودروسازان و وزارت صنعت بر گراني بيشتر خودروهاي بي‌كيفيت داخلي در حالي است كه تازه‌ترين گزارش‌هاي رسمي در مورد نحوه فروش خودروهاي سواري از قرار گرفتن عامل «بالابودن قيمت» و نحوه« رفع ايرادات احتمالي هنگام تحويل خودرو» در صدر فهرست علل نارضايتي مشتريان خودرو قرار دارد؛ به‌نحوي كه گراني خودرو سهم 17درصدي در نارضايتي مشتريان داشته و مردم كمترين رضايت را از رفع ايرادات احتمالي هنگام تحويل خودرو داشته‌اند. اين نارسايي‌ها به همراه برخي علل ديگر موجب شده تا خودروسازان تنها موفق به كسب 638امتياز از هزار در زمينه نحوه فروش خودروهاي سواري شوند.

گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از چهاردهمين دوره اندازه‌گيري ميزان رضايت مشتريان از فرايند فروش خودروهاي سواري در 2هزار و 134نمايندگي و 14شركت عرضه‌كننده خودروي داخلي بيانگر رضايت 63.8درصدي مشتريان از نحوه فروش اين خودروها با كسب امتياز 638 از هزار است. بررسي خصوصيات مورد نظرسنجي نيز نشان مي‌دهد كه كمترين رضايت مشتريان مربوط به رفع ايرادات احتمالي هنگام تحويل خودرو و بيشترين ميزان رضايت مشتريان نيز مربوط به نحوه برخورد كاركنان بوده است.

گرچه اين گزارش نشان مي‌دهد كه ميزان رضايت مشتريان از فرايند فروش خودروهاي سواري در نيمه دوم سال1393 نسبت به نيمه اول اين سال به‌دليل بهبود شرايط توليد و عرضه 6.3درصد افزايش داشته اما هنوز خودروسازان با جلب رضايت مشتريان در نحوه فروش خودروهاي داخلي فاصله بسياري دارند. اندازه‌گيري رضايت مشتريان از فرايند فروش خودر‌وهاي سواري مربوط به نيمه دوم سال 1393است كه براساس آن ديدگاه‌هاي 121هزار و 923نفرازمشتريان در مورد عرضه بيش از 82مدل خودرو در 369شهر كشورمورد سنجش قرار گرفته است.

  • عقب ماندن از مونتاژ كاران چيني

براساس چهاردهمين دوره متوالي اندازه‌گيري رضايت مشتريان ازفرايند فروش خودر‌وهاي سواري مربوط به نيمه دوم سال 1393، شركت آرين موتورپويا با افزايش 20.2درصدي ميزان رضايت درمقايسه بانيمه اول اين سال، بيشترين نرخ رشد رضايت را از آن خود كرده است و خريداران ميتسوبيشي در اين نظرسنجي ميزان رضايت خود از عملكرد اين شركت را با ارائه 679امتياز از هزار نشان داده‌اند. همچنين شركت‌هاي كرمان موتور و خودروسازان راين هر كدام به‌ترتيب با 670و 655امتياز از هزار در جايگاه دوم و سوم جدول رضايتمندي مشتريان قرار گرفته‌اند.

بررسي اجمالي سهم بازار خودروهاي سواري نيز نشان مي‌دهد كه 90درصد سهم بازارخودروهاي سواري دراختيار دوشركت ايران‌خودرو وسايپا بوده و ميزان رضايت مشتريان 2 شركت ايران‌خودرو و سايپا در اين بازه زماني نسبت به دوره مشابه سال قبل 5.7درصد افزايش داشته است با وجود اين، 2خودروساز بزرگ كشور حتي از قافله رقابت با برخي شركت‌هاي وارد‌كننده خودروهاي چيني نيز بازمانده و به‌ترتيب در جايگاه پنجم و ششم رضايت مشتريان از نحوه فروش خودروهاي سواري قرار گرفته‌اند.

بر اين اساس مشتريان ايران‌خودرو (با سهم بازار بيش از 53درصدي) از 1000 امتياز، نمره 648 را به اين شركت داده‌اند و 2شركت سايپا و پارس خودرو نيز هركدام با 37.1 و 1.5درصد سهم بازار خودروي كشور به‌ترتيب 611 و 588 امتياز از مشتريان خود دريافت كرده‌اند. همچنين شركت اطلس خودرو با افت 15.5درصدي بيشترين نرخ افت رضايت مشتريان در مقايسه با نيمه اول سال93 را از آن خود كرده است.

  • وعده وزير صنعت براي بهبود كيفيت خودرو تا 3سال آينده

وزير صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ريزي براي ارتقاي كيفيت خودروهاي داخلي تا 3سال آينده خبر داد. محمدرضا نعمت‌زاده با پذيرش برخي انتقادات مطرح در مورد كيفيت خودروهاي داخلي، يكي از برنامه‌هاي اين وزارتخانه و شركت‌هاي خودروساز را پيگيري بهبود كيفيت خودروهاي داخلي دانست و اعلام كرد، در اين زمينه برنامه‌ريزي انجام شده و روي كاغذ آمده كه با اجراي آن، كيفيت خودروها طي 3سال آينده ارتقا خواهد يافت. وي با بيان اينكه براي كيفيت خودروها يك سري استانداردهاي بين‌المللي وجود دارد كه برنامه ارتقاي كيفيت خودروهاي داخلي براساس آن تدوين و تصويب شده است، افزود:

برخي گلايه خريداران خودرو از كيفيت پايين خودروها به قطعات و كيفيت آن برمي‌گردد چرا كه طي چند سال اخير خودروسازان و قطعه‌سازان ميدان حركت در همكاري با شركت‌هاي معتبر خارجي را نداشته‌ و نتوانستند به‌خوبي تكنولوژي توليد خود را ارتقا دهند. نعمت‌زاده افزود:‌ براي بهبود كيفيت قطعات، برنامه نوسازي در شاخه قطعه‌سازي خودرو را اجرا مي‌كنيم و اميدواريم بعد از توافق هسته‌اي نيز شركت‌هاي خارجي رغبت بيشتري به همكاري با قطعه‌سازان داخلي داشته باشند.

مذاكره در اين مورد ادامه دارد كه اميدواريم به نتيجه برسد. نعمت‌زاده با تأكيد بر اينكه مسائل بين‌المللي در زمينه ارتقاي كيفيت خودروها بازدارنده بوده و برخي خودروسازان مجبور به تأمين برخي قطعات از محل‌هاي ديگري بودند تا توليدشان متوقف نشود در مورد صف خودروهاي صفر كيلومتر مقابل تعميرگاه‌هاي شركت‌هاي خودروسازي گفت: تعميرگاه‌هاي خودروسازان بايد به نسبت ميزان توليد خودرو توسعه يابد. بايد تعداد تعميرگاه‌هاي مجاز و داراي صلاحيت افزايش يابد، نمي‌شود روزي 2هزار و 200دستگاه خودرو به بازار عرضه كنيد ولي ظرفيت تعميرگاه‌ها متناسب با اين ميزان توليد، رشد نكند. به گفته وي اكنون روزانه حدود 4هزار دستگاه خودرو در كشور توليد مي‌شود، بايد ببينيد چه ميزان تقاضاي جديد براي خدمات وارد بازار مي‌شود و طبق آن، خدمات پس از فروش را گسترش دهيم.

کد خبر 299009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha