همشهری آنلاین: محققان انگلیسی یک ماده شیمیایی طراحی کرده‌اند که رشد تومورهای سرطان لوزالمعده را در حدود ۸۰ درصد از موش‌های تحت درمان کاهش داد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس، این ماده که MM41 نام دارد برای مسدود کردن ژن‌های معیوب طراحی شده است.

به نظر می‌رسد که این ماده با هدف قرار دادن گره‌های اندکی در دی.ان.ای خود که quadruplexes نامیده می‌شوند، این کار را انجام می‌دهد.

quadruplexes از دی.ان.ای معمولی بسیار متفاوت است و به ویژه در ژن‌های معیوب یافت می‌شوند.

نتایج این مطالعه که در مجله Nature Scientific Reports منتشر شده است، نشان می‌دهد که MM41 یک تاثیر قوی بازدارندگی بر دو ژن k-RAS و BCL-2 دارد. هر دو این ژن‌ها در اکثر سرطان‌های لوزالمعده یافت می‌شوند.

محققان در یک مطالعه بر روی موش‌ها آنها را به دو گروه هشت تایی تقسیم کردند و به هر گروه دوزهای مختلفی از MM41 را دو بار در هفته به مدت 40 روز دادند.

همچنین محققان یک گروه دیگر از موش‌ها را به عنوان گروه کنترل نگاه داشتند و آنها را تحت هیچ درمانی قرار ندادند.

این مطالعه نشان داد، تومورها در گروهی که دوز بیشتری از MM41 دریافت کرده بودند بطور متوسط 80 درصد در طول درمان کاهش یافت و بعد از 30 روز رشد مجدد تومور در تمام انواع موش‌ها متوقف شد.

همچنین در دو موش واقع در این گروه تومور بطور کامل ناپدید شد و نشانه‌ای از رشد مجدد بعد از پایان درمان دیده نشد.

تجزیه و تحلیل تومور موش‌ها نشان داد که ماده MM41 بطور موثری وارد هسته‌های سلول‌های سرطانی شد که نشان می‌دهد، می‌تواند بطور موثری تومورهای سرطان لوزالمعده را هدف قرار دهند.

محققان همچنین در جریان این مطالعه هیچ عارضه جانبی بر روی موش‌ها مشاهده نکردند؛ همچنین هیچ آسیبی به باقت یا ارگان‌های دیگر وارد نشده بودند و هیچ یک از موش‌ها علامتی از کاهش وزن نشان ندادند.

کد خبر 299294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha