شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

یک مقام آگاه در بانک مرکزی از نامه ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی به محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما برای جلوگیری از پخش تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز خبر داد.

پول و بانک

وي در گفت‌وگو با همشهري گفت: پخش تبليغ يكي از مؤسسات مالي و اعتباري كه هنوز اقدام جدي براي اخذ مجوز صورت نداده اما در قالب باشگاه فرهنگي و ورزشي وابسته به‌خود در برنامه ويژه‌ماه مبارك رمضان شبكه 3 با عنوان‌ماه عسل در حال اعتمادسازي است، جاي تعجب دارد.

به گفته وي، اقدام اين مؤسسه اعتباري به‌عنوان حامي يك برنامه پرمخاطب برخلاف مقررات بانك مركزي است و حتي مقامات قوه مقننه و قضاييه هم از اين كار انتقاد دارند. به گزارش همشهري، هشدارهاي بانك مركزي و مقامات قضايي كشور درباره خطر توقف فعاليت برخي مؤسسات مالي و اعتباري غيرمجاز به‌نظر برخي شهروندان جدي نيست و همچنان فريب مي‌خورند و پول‌شان را نزد اين مؤسسات با هدف دريافت سودبالاتر سپرده مي‌كنند.

پخش تبليغات برخي از اين مؤسسات آن هم از رسانه‌ ملي و برخي برنامه‌هاي داراي مخاطب خاص نظير ماه‌عسل باعث شده تا مديران مؤسسات فاقد مجوز، نه‌تنها مانع خروج سپرده‌هاي مشتريان خود شوند، بلكه از دريافت زودهنگام مجوز از بانك مركزي خبر دهند.

خبرنگار ما با مراجعه به برخي از اين مؤسسات فاقد مجوز به‌عنوان يك مشتري و سپرده‌گذار، اين سؤال را با مديران شعب مؤسسات يادشده در ميان گذاشت كه آيا نگران توقف فعاليت خود نيستيد و چگونه با وجود هشدارهاي جدي بانك مركزي و مقامات قضايي، هنوز اقدام به سپرده‌پذيري و جلب مشتري مي‌كنند؟ پاسخ‌هاي برخي از روساي شعب اين مؤسسات البته تامل برانگيز است تا آنجا كه حتي احتمال تكرار سرنوشت مؤسسه ميزان براي مؤسسات خود را صفر مي‌دانند و مي‌گويند:

مؤسسه ميزان در حال گرفتن مجوز بود، اما به‌دليل توقف فعاليت هلدينگ سرمايه‌گذاري پديده دچار مشكل شده است. يكي از روساي شعب مؤسسه ثامن با اشاره به سابقه 18سال فعاليت اين مؤسسه و تعداد زياد شعب آن مي‌گويد: اصلا امكان ندارد بانك مركزي مانع فعاليت ما شود و فقط مشكل اينجاست كه بانك مركزي درصدد گرفتن پول (سپرده قانوني) است.

رئيس شعبه مؤسسه افضل‌توس در شرق تهران هم مدعي است كه اين مؤسسه به‌زودي مجوز قانوني فعاليت را از بانك مركزي خواهد گرفت و خطري متوجه فعاليت اين مؤسسه نيست. رئيس يكي از شعب مؤسسه آرمان كه خود را بازنشسته بانكي معرفي مي‌كند هم مي‌گويد: نبايد فراموش كرد كه به‌دليل ناتواني بانك‌ها در ارائه خدمات خوب به مردم باعث شده تا مردم به مؤسسات اعتباري موجود اعتماد كنند.

او دليل پرداخت سود بيشتر به سپرده‌گذاران در اين مؤسسات را مديريت درست نقدينگي عنوان مي‌كند و مي‌افزايد: بهتر است بانك مركزي به جاي هشدار دادن‌هاي پياپي با واقعيت كنار بيايد و با دادن مجوز قانوني، اعتماد مردم را به اين مؤسسات بيشتر كند. رئيس شعبه مؤسسه ثامن‌الحجج در يكي از شهرستان‌هاي اصفهان هم با اشاره به خريد ساختماني براي تاسيس شعبه پس از 8سال اجاره‌نشيني مي‌گويد: عمده سپرده‌گذاران كساني هستند كه نمي‌توانند با پس‌اندازشان كاري بكنند و با سپرده‌كردن پس‌اندازشان و دريافت سود منطقي گذران زندگي مي‌كنند.

به گزارش همشهري، با وجود هشدارهاي پياپي درخصوص خطرات سپرده‌گذاري در مؤسسات فاقد مجوز، همچنان بسياري از مردم اقدام به سپرده‌گذاري مي‌كنند با اين تصور كه تعداد شعب زياد و ميليون‌ها سپرده‌گذار امكان تعطيل شدن آنها جدي نيست و با فرض توقف فعاليت آنها بازهم دولت و بانك مركزي از حقوق سپرده‌گذاران به ناچار حمايت خواهد كرد.

  • غفلت مسئولان، عامل رشد غيرمجازها

عضو هيأت رئيسه مجلس، با انتقاد از رشد قارچ گونه مؤسسات مالي غيرمجاز در سايه غفلت مسئولان، گفت: دولت بايد هر چه سريع‌تر با شناسايي و معرفي مؤسسات مالي غيرمجاز به قوه قضاييه نسبت به برچيدن بساط تخلف اقدام كند.او با بيان اينكه اعلام اظهارنظر از سوي برخي مسئولان درخصوص ناتواني در برخورد با مؤسسات مالي غيرمجاز هيچ توجيه منطقي ندارد، افزود: چرا كه در حال حاضر كوچك‌ترين تخلفات صورت گرفته از سوي مراجع ذيصلاح مورد رسيدگي و برخورد قرار مي‌گيرد. وي با تأكيد بر اينكه مؤسسات مالي بايد تحت نظارت بانك مركزي باشند، تصريح كرد:

متأسفانه برخي از اين مؤسسات مالي غيرمجاز عمري بيش از 15سال دارند كه اين نشان از غفلت دراز مدت مسئولان دارد.وي با بيان اينكه وظيفه دولت مقابله با هر نوع تخلفي است، گفت: وزارت اقتصاد و بانك مركزي بايد پاسخگوي وجود چنين مؤسساتي با وجود تذكرات پي در پي باشند.حسيني تأكيد كرد: دولت بايد با تشكيل كميته‌اي منسجم نسبت به شناسايي و معرفي مراكز و مؤسسات مالي غيرمجاز به قوه قضاييه هرچه سريع‌تر اقدام كند.

  • ابعاد اجتماعي و امنيتي غيرمجازها

به گزارش واحد مركزي خبر، رئيس شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي در اين‌باره مي‌گويد: درحالي‌كه نرخ سود سپرده‌هاي بانكي براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار 20درصد تعيين شده است، برخي بانك‌هاي غيرمنضبط و مؤسسه‌هاي مالي غيرمجاز تا 30درصد نرخ سود مي‌دهند كه آسيب جدي براي شبكه بانكي و بازار پولي كشور است. عبدالناصر همتي معتقد است: ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي به اراده 3 قوه نياز دارد زيرا داراي ابعاد سياسي، اجتماعي و امنيتي پيچيده است.
رئيس شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي مي‌گويد: بانك مركزي موضوع ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي را به‌طور جدي دنبال مي‌كند اما مؤسسه‌ها قدرتشان زياد است و موفقيت در اين زمينه قدرت فرا بانك مركزي مي‌خواهد.

  • كالبدشكافي غيرمجازها

محمد خوش چهره، اقتصاددان در گفت‌وگو با تسنيم، در بيان علل شكل‌گيري مؤسسات غيررسمي مالي و اعتباري گفت: جذابيت سودهاي بالا و نامتعارف، پايين بودن ريسك و هزينه عملياتي اين مؤسسات، بي‌معني بودن ماليات و پرداخت متعارف و نامتعارف دليل اصلي شكل‌گيري و ريشه دواندن آنها در خيابان‌هاي كشور است.وي افول بخش‌هاي پولي و بانكي را از نشانه‌هاي ركود تورمي عنوان كرد و با اشاره به سايه سنگين ركود تورمي حاكم بر اقتصاد كشور مي‌افزايد: در 5سال اخير شاهد اين هستيم كه نظام بانكي و مؤسسات پولي برعكس ركود تورمي، گسترش فعاليتي و تعدد شعب پيدا كرده‌اند.

  • چرا مردم هشدارها را جدي نمي‌گيرند

عباس كمرئي از كارشناسان بانكي در گفت‌و‌گو با اقتصادنيوز، با بيان اينكه مؤسسات غيرمجاز مالي با ايجاد جذابيت به وسيله پرداخت سود بيشتر از عرف قانوني، سرمايه‌ مردمي را جذب مي‌كردند، اظهار كرد: حجم اعظم رجوع مردم به مؤسسات مالي و اعتباري در پي تبليغات و ارائه سودهاي بيشتر از حد معمول بود.كمرئي در رابطه با جذابيت مؤسسات غيرمجاز براي افراد عادي، گفت: به‌نظر مي‌رسد عمده‌ترين بحث تأثير‌گذار در اين موضوع سود سپرده بانكي است، مردم عادي به‌دنبال سود بالاتر هستند، اخيرا كه بانك مركزي نرخ سود بانكي را با توجه به كاهش نرخ تورم، كاهش داده است قطعا مؤسسات مالي غيرمجاز نرخ سود را كاهش نداده‌اند. شكاف بين نرخ مؤسسات مجاز و غيرمجاز براي مردم ايجاد جذابيت بيشتر كرده است.

کد خبر 299344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha