دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بزرگ ترین و حرفه‌ای ترین باند کشتار حیات وحش کشور در استان کرمان متلاشی شد

کرمان

اين باند شرور در عرض 6 ماه، قتل عام‌هاي بزرگي در حيات وحش رقم زدند.

كشتار بيش از 160 پستاندار وحشي علفخوار و گوشتخوار از جمله آهو، جبير، كل و قوچ وحشي، كفتار، روباه و شغال و كشتار بيش از ۲۰۰ گونه از پرندگان وحشي در كارنامه سياه اين باند حرفه‌اي شكارچي در جنوب كشور ثبت شده است.

تنها سرنخ محيط‌بانان از اعضاي باند شكارچيان جنوب، عكس‌هاي افتخارآميزي بود كه هرچند روز يك بار شكارچيان بعد از قتل عام‌هايشان مي‌انداختند.

اما در هيچكدام از تصاوير چهره‌هاي شكارچيان در كادر دوربين نبود.( تصاويري كه در اين صفحه مي‌بينيد تنها سرنخ محيط‌بانان كرماني بود.)

با اين وجود چند روز پيش يگان محيط زيست كرمان با پوشش مناسب منطقه توانست متخلفان را به دام بيندازد. جزئيات را در ادامه دنبال كنيد.

  • تصاوير بدون چهره

« محيط‌بانان محدوده شكار و جنايات اين باند در طبيعت را در سه استان فارس، هرمزگان و كرمان تخمين زدند. از 6 ماه پيش پيگير اين قضيه بوديم.

اعضاي اين باند بعد از هر كشتار در حيات وحش، تصاوير افتخارآميز اين عمل شنيع را در فضاي مجازي منتشر مي‌كردند. در اين تصاوير چهره شكارچيان مشخص نبود.

اما با توجه به نوع عكس‌ها و نحوه انتشارشان معلوم بود تصاوير متعلق به يك باند شكارچيان حرفه‌اي است كه به راحتي مي‌توانند حيات وحش باارزش را شكار كنند.

اينطور برايتان بگوييم كه اگر تنها يك سال ديگر اين باند فعاليت مي‌كرد بيش از 70 درصد جمعيت پستانداران حيات وحش جنوب كشور قتل عام مي‌شدند!

اين شكارچيان با اطلاعات كامل از چگونگي پراكندگي حيات وحش در منطقه جنوب كشور دست به شكار‌هاي پي در پي موفقيت‌آميز مي‌زدند.

اين در حالي بود كه به جز تصاويري بي هويت هيچ ردي از خود در طبيعت بر جا نمي‌گذاشتند.»

محمدرضا شهبازي، فرمانده يگان محيط زيست استان كرمان با اين صحبت‌ها در ادامه از عمليات دستگيري و متلاشي شدن بزرگ‌ترين باند كشتار حيات وحش كشور خبر مي‌دهد.

  • ردي از يك خودروي پرايد

به گفته آقاي شهبازي:« مدتي بود كه همه پاسگاه‌هاي محيط‌باني در سه استان فارس، هرمزگان و كرمان براي دستگيري اين اشرار به حالت آماده باش درآمده بودند.

محيط‌بانان كرماني نيز با انجام عمليات‌هاي گشت‌زني و ديده‌باني‌هاي شبانه روزي در اين مدت به خوبي منطقه را تحت پوشش قرار دادند.

از آنجا كه از روي تصاوير منتشر شده دستگيرمان شده بود كه با يك باند حرفه‌اي شكارچي طرف هستيم بيشتر در مناطقي كمين كرديم كه جمعيت پستانداران حيات وحش متراكم بود.

4 ماه از ماجرا مي‌گذشت و خبري از شكارچيان نبود. تا اين‌كه روز 23 خرداد ماه امسال نزديكاي ظهر، مورد مشكوكي در پارك ملي خبر مشاهده شد.

خودروي پرايد سفيد رنگي در اين منطقه شكار ممنوع به سرعت در حال تردد از جاده خاكي بود.

ديده‌بان ما با مشاهده خودرو بلافاصله با يگان محيط زيست تماس گرفت و عمليات دستگيري مظنونان در منطقه شكار ممنوع آغاز شد.

شكارچيان متخلف با خودروي پرايد وارد محدوده‌اي به نام دهنه نفيسه شدند. محيط‌بانان آن محل را براي به دام انداختن شكارچيان مسدود كردند.

سرنشينان پرايد تا چشم‌مان به ماموران محيط زيست افتاد سعي كردند متواري شوند اما وقتي ديدند كه در چنگ محيط‌بانان گرفتار شده اند شروع به تيراندازي كردند.»

  • قتل عام 3 جبير در يك مرحله شكار!

متخلفان در محاصره يگان محيط‌باني كرمان بودند. به همين خاطر خودرو خود را رها كردند و با پاي پياده متواري شدند. « از آنجايي كه هر دو متخلف مسلح بودند و در حين فرار به سمت محيط بانان تيراندازي مي‌كردند از تعقيب آنها اجتناب كرديم.

در جريان بازرسي از خودروي رها شده متخلفان لاشه سه جبير، ۲ گوشي موبايل، جواز حمل سلاح و مدارك شناسايي متخلفان كشف شد.

موفقيت در شكار سه جبير نشان مي‌داد كه احتمال دارد دو شكارچي متواري شده از اعضاي باند بزرگ شكارچياني باشند كه در پي آنان هستيم.

به هرحال هويت متخلفان براي‌مان آشكار شده بود و اميدوار بوديم كه بتوانيم از حافظه گوشي متخلفان مداركي به دست بياوريم چون باند بزرگ كشتار حيات وحشي كه به دنبال شان بوديم علاقه زيادي به ثبت تصاوير خود در هنگام شكار داشتند.

به هر حال پس از تشكيل پرونده در مراجع قضايي، نيروهاي يگان محيط زيست كرمان كه احتمال مي‌دادند تعداد زيادي عكس و مستندات مربوط به شكار غيرمجاز در حافظه گوشي تلفن همراه متهمان وجود داشته باشد، موضوع را با قاضي پرونده در ميان گذاشتند.»

به گفته آقاي شهبازي با بررسي مدارك شناسايي و دستور مقام قضايي، متهمان به دادسرا احضار شدند و هر دو گوشي تلفن همراه متهمان براي رمزگشايي و بازبيني تصاوير در اختيار پليس فتا قرار گرفت.

  • تصاويري كه باند را متلاشي كرد

هر دو متهم در جلسه اول دادگاه اعتراف كردند به شكار سه جبير در پار ك ملي خبر. اما وقتي پليس فتا از آنها خواست كه رمز گوشي تلفن همراه شان را در اختيار پليس قرار بدهند، رمز‌هاي اشتباهي تحويل پليس دادند!

متهمان با بهانه فراموشي رمز تلفن همراه‌شان تصور مي‌كردند، واقعيت آشكار نمي‌شود. اما پليس فتا در كمتر از 24 ساعت توانست رمز هر دور تلفن همراه را بازگشايي كند و همه تصاوير آن بازبيني شد.« با مشاهده تصاوير داخل حافظه تلفن‌هاي همراه ديگر شك مان به يقين تبديل شد.

يگان محيط زيست استان كرمان توانسته بود دو عضو بزرگ ترين باند كشتار حيات وحش كشور را دستگير كند.» به گفته فرمانده يگان محيط زيست استان كرمان، بيش از 200 عكس در گوشي همراه متهمان در حين ارتكاب به شكار و بعد از شكار كشف شد.

بعد از اين مدرك بزرگ ديگر متهمان حرفي براي گفتن نداشتند. آنها هويت دو عضو ديگر اين باند را فاش كردند و در كمتر از 24 ساعت پليس آنها را نيز دستگير كرد.

هر 4 متهم در بازداشت به سر مي‌برند و اين پرونده همچنان باز است. بعد دستگيري آخرين عضو، اين باند مجرمان مجازات خواهند شد.

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 299407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha