همشهری آنلاین: دانشمندان دریافته‌اند برخی گونه‌های صخره‌های مرجانی نسبت به افزایش دما مقاوم بوده و این ویژگی را از طریق ژن‌ها به بچه‌های خود منتقل می‌کنند.

کشف مرجان‌های مقاوم در برابر افزایش دمای آب اقیانوس‌ها

به گزارش مهر، مطالعات جدید دانشمندان گویای آن است که برخی از مرجان‌ها نسبت به تغییرات جوی و اثرات نامطلوب آن یعنی افزایش دمای آب اقیانوس‌ها و اسیدی شدن آن‌ها مقاومت بیش‌تری داشته و امید زیادی وجود دارد که نسل آن‌ها همچنان حفظ شود.

در چند دهه اخیر و به واسطه اقدامات مخرب انسانی، تغییرات جوی لطمات جدی به محیط زیست زمین و از همه مهم‌تر اقیانوس‌ها وارد کرده است و در این میان صخره‌های مرجانی در نتیجه اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها به‌تدریج رنگ خود را از دست داده و سفید می‌شوند.

اما دانشمندان انستیتو علوم دریایی استرالیا خبر خوبی دارند و آن این است که برخی از این جانداران دریایی که به طرز شگفت‌انگیزی در برابر اسیدی شدن اقیانوس‌ها مقاوم شده‌اند، این ویژگی را از طریق ژن‌ها به بچه‌هایشان منتقل می‌کنند.

نکته جالب توجه دیگر این است که بر اساس یافته‌های جدید مرجان‌های ماده در قیاس با مرجان‌های نر ویژگی مقاوم بودن در برابر گرمایش زمین را به طرز مؤثرتری به بچه‌هایشان منتقل می‌کنند.

این یافته امیدوارکننده دانشمندان را بر آن داشته تا ضمن گسترش مطالعاتشان، گونه‌های بیش‌تری از مرجان‌ها را کشف کنند که دارای ویژگی مقاوم بودن در برابر گرمایش زمین و اسیدی شدن اقیانوس‌ها هستند.

کد خبر 299531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha