مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای باری بدون سرنشینی که قرار بود همراه راکت فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی برود، بلافاصله پس از پرتاب از سکوی پرتاب کیپ کاناورال دچار انفجار شده و نابود شد.

ناسا

براساس گزارش BBC، قطعات متلاشي شده اين راكت درون اقيانوس اطلس سقوط كردند. فالكون 9 كه پيش از اين سانحه 18 پرواز موفقيت‌آميز داشته‌است، درحال حمل محموله بار به ايستگاه فضايي بين‌المللي بوده‌است.

ناسا

اعلام كرد در پي اين سانحه تجهيزات ارزشمند . گران‌بهايي نابود شده‌اند اما ايستگاه فضايي و ساكنان آن در امنيت كامل به سر مي‌برند و سه سرنشين ايستگاه تا پايان اكتبر از ذخيره كافي آب، اكسيژن و غذا برخوردارند؛ البته تا پيش از فرا رسيدن اين تاريخ پروازهاي ديگري به سوي ايستگاه انجام خواهد‌شد.

اين سانحه در صد و سي و نهمين ثانيه پس از آغاز پرتاب رخ داد،‌درست پيش از آنكه اولين مرحله جداسازي راكت از بخش بالايي آن انجام گيرد. ناسا مي‌گويد اين مشكل در اثر بروز نقص در پرتابگر راكت و مخزن اكسيژن مايع آن رخ داده‌است. 

شركت اسپيس‌ايكس اكنون درحال بررسي دليل وقوع اين سانحه پرهزينه تحت نظارت سازمان هوانوردي آمريكا و ناسا است و اين به آن معني است كه فالكون 9 در آينده‌اي نزديك به ايستگاه فضايي سفري نخواهد‌داشت. 

ناسا فضاپيماي باري دراگون را با فالكون 9 همراه كرده‌بود و در اين فضاپيما دو تن تجهيزات براي تجهيز و تامين مايحتاج ايستگاه فضايي بين‌المللي گنجانده شده‌بود كه از آن جمله مي‌توان به مكانيزم جديد اتصال فضاپيما به ايستگاه فضايي اشاره كرد كه قرار است در آينده‌اي نزديك امكان اتصال فضاپيماهاي جديد را فراهم آورد. اكنون ناسا پيش از ارسال مكانيزم دومي كه قرار بود به زودي به ايستگاه ارسال كند، بايد جايگزيني نيز براي اولي بسازد.

کد خبر 299533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha