همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: با توجه به شرایط نامساعد محیط زیست کشور و ضرورت ترغیب و جلب همکاری آحاد ملی برای حفظ آن، به‌زودی هنرمندان پس از ورزشکاران سفیران و حامیان محیط زیست می‌شوند.

هنرمندان پس از ورزشکاران سفیران محیط زیست می‌شوند

به گزارش ايرنا، چهارم خرداد ماه 94 تفاهم‌نامه‌ای میان معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان به امضا رسید که بر اساس آن قهرمانان ورزشی سفیران محیط زیست شوند.

بر این اساس هفتم خرداد در همایش ورزش، جوانان و محیط زیست که حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و جمعی از معاونان دو نهاد در هتل المپیک برگزار شد، تعدادی از قهرمانان ورزشی کشور به عنوان سفیران محیط زیست معرفی شدند.

در این مراسم علی دایی، اکرم خدابنده، یوسف کرمی، لیلا رجبی، کیانوش رستمی، بهداد سلیمی، صادق بیگلری، فاطمه منتظری، آندرانیک تیموریان، عظیم قیچی ساز، حمید سوریان و ابراهیم جوادی قهرمانی بودند که به عنوان سفیران محیط زیست معرفی شدند که با قرائت مرامنامه‌ای برای حفظ محیط زیست سوگند یاد کردند.

اکنون نوبت به قشر فرهنگی یعنی هنرمندان رسیده است، جامعه هنرمندان نیز به وضعیت وخیم محیط زیست کشور پی برده‌اند از این رو تصمیم گرفته‌اند در کنار قهرمانان ورزشی به کمک محیط زیست بیایند.

فرهاد توحیدی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سبز (با محوریت محیط زیست) دراین باره گفته بود در مدت یک تا دو هفته آینده تعدادی از هنرمندان شاخه‌های مختلف هنری به عنوان سفیران محیط زیست معرفی می‌شوند و ماموریتی که این هنرمندان برعهده خواهند گرفت به معرفی اهداف جشنواره "فیلم سبز" هم کمک خواهد کرد.

محمد درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیرو ظرفیت‌سازی که قرار است با کمک جامعه موثر و نخبگان کشور در راستای حفظ محیط زیست انجام شود، این بار هنرمندان به کمک محیط زیست می‌آیند.

وی افزود: بعد از معرفی قهرمانان ورزشی به عنوان سفیران محیط زیست اکنون برخی از هنرمندان برجسته کشور که در کار خود ستاره و شناخته شده هستند به عنوان سفیران محیط زیست معرفی می‌شوند.

درویش ادامه داد: این کار با همکاری خانه سینمای ایران، انجمن تمدن سبز و سازمان محیط زیست انجام شده است و امیدواریم تاثیر مثبتی در راستای توسعه فرهنگ محیط زیستی در میان جوانان و نوجوانان داشته باشد.

وی گفت: رفتار هنرمندان تا حد زیادی بر روی خلق و خو و رفتار جوانان و نوجوانان تاثیرگذار است، تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان حتی مدل موهای خود را از هنرمندان تقلید می‌کنند بنابر این استفاده از این ظرفیت در قالب یک برنامه‌ریزی منسجم می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند.

درویش ادامه داد: به عنوان مثال چند سالی است که در کلان‌شهرها به ویژه تهران شاهد تردد خودروهای شاسی بلند هستیم در حالی که تردد این خودروها در هیج جای دنیا معمول نیست مگر در ایران و برخی از شهرهای عربی زیرا این خودروها برای تردد در بیابان‌ها و مناطق صعب‌العبور تولید شده‌اند.

وی افزود: اکنون تردد این خودروها در سطح شهر تهران به وفور دیده می‌شود که الهام گرفته از رفتار برخی از این هنرمندان است که به تبع آن جوانان نیز از آن الگو می‌گیرند، بنابراین هنرمندان در قالب سفیران محیط زیست می‌توانند در این گونه رفتارهای خود بازنگری کنند و قطعا طرفدارانشان هم از آنها پیروی می‌کنند.

درویش گفت: این هنرمندان می‌توانند با حذف برخی از کارهای به ظاهر کوچک گام مثبتی در راستای فرهنگ‌سازی محیط زیستی بردارند، به عنوان مثال تا حد امکان از خودروهای شخصی استفاده نکنند، بعد از دریافت پول از خودپردازها از دریافت قبض کاغذی خودداری کنند، قبض تلفن همراه را دریافت نکنند و یا از لباس‌هایی که از پوست حیوانات تهیه شده استفاده نکنند، قطعا تداوم این کارها کمک بزرگی به توسعه فرهنگ محیط زیستی می‌کند.

مدیر دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست افزود: تاکنون رییس جمهوری نیز به عنوان همیار محیط زیست انتخاب شده و کارت این همیاری صادر شده است، همچنین استانداران کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری نیز کارت همیار محیط زیست دریافت کرده‌اند، بنابر این سازمان محیط زیست آماده است تا برای افرادی شاخصی که به محیط زیست علاقه‌مند هستند کارت همیار محیط زیست صادر کند.

همچنین مهدی توحید پور مدیرعامل انجمن "تمدن سبز، هنرمندان حامی محیط زیست" گفت: این انجمن امسال برای اولین بار برگزارکننده جشنواره بین‌المللی فیلم سبز است که سازمان حفاظت محیط زیست آن را به عنوان نماینده رسمی برگزارکننده این جشنواره انتخاب کرده است.

وی افزود: سازمان محیط زیست جشنواره بین‌المللی فیلم سبز را در سال‌های 77، 79، 81 و 84 برگزار کرد و امسال بعد از 10 سال وقفه و برای اولین بار یک سازمان مردم‌نهاد اقدام به برگزاری آن کرده است که همزمان در 31 استان کشور برگزار می‌شود.

به گفته وی، دی ماه 94 برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم سبز انتخاب شده است که در تلاشیم در همین زمان برگزار شود.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ادامه داد: یکی از برنامه‌های این جشنواره انتخاب هنرمندان به عنوان سفیران محیط زیست است که بر این اساس حدود 10 نفر از هنرمندان برجسته در رشته‌های تجسمی، موسیقی، سینما و تئاتر برای این منظور انتخاب شدند که به‌ زودی اسامی این افراد در مراسمی اعلام می‌شوند.

کد خبر 299622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha