همشهری آنلاین: نخستین دوره مسابقات اروپایی که با میزبانی جمهوری آذربایجان در باکو برگزار گردید، با قهرمانی مقتدرانه روسیه خاتمه یافت. ورزشکاران روسیه در این مسابقات ۷۹ مدال طلا به دست آوردند. آذربایجان از لحاظ کسب مدال دوم شد.

مراسم اختتامیه

عصر یکشنبه (۲۸ ژوئن/ ۷ تیر) نخستین دوره مسابقات اروپایی با برگزاری مراسمی باشکوه خاتمه یافت. میزبانی این مسابقات را که از روزهای ۱۲ تا ۲۸ ژوئن در جریان بود، جمهوری آذربایجان برعهده داشت.

شهر باکو در دسامبر سال ۲۰۱۲ از سوی کمیته المپیک اروپا به عنوان میزبان اولین دوره‌ این مسابقات انتخاب شده بود.

در این مسابقات حدود ۶ هزار ورزشکار از ۵۲ کشور اروپایی در رشته‌های مختلف ورزشی به میدان رفتند.

میزبانی بازی‌های اروپایی برای جمهوری آذربایجان گامی مهم در راه تقویت نقش این کشور به عنوان میزبان رویدادهای مهم ورزشی جهان بود. جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار شاهد برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک خواهد بود. میزبانی مسابقات بازی‌های اسلامی در سال ۲۰۱۷ و چند دیدار از بازی‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۰ که به طور مشترک در چند کشور برگزار می‌شود، از دیگر رویدادها هستند.

به گزارش دويچه‌وله، روسیه با کسب مجموع ۱۶۴ مدال (۷۹ مدال طلا، ۴۰ مدال نقر و ۴۵ مدال برنز) بار دیگر نشان داد که یکی از قطب‌های مهم ورزش در جهان محسوب می‌شود.

در جدول توزیع مدال‌ها آذربایجان با کسب مجموع ۵۶ مدال (۲۱ مدال طلا، ۱۵ نقره و ۲۰ برنز) پس از روسیه در رده‌ دوم قرار گرفت.

درخور توجه آن که جمهوری آذربایجان موفقیت خود در این بازی‌ها را نه تنها مدیون ورزشکاران بومی، که مدیون ورزشکارانی از دیگر کشورها از جمله ایران بود که به جمع ملی‌پوشان آذربایجان پیوسته‌ و در لباس این کشور قدم به میدان گذاشتند. یکی از این ورزشکاران به اصطلاح وارداتی میلاد بیگی بود که چندی پیش به آذربایجان مهاجرت کرد.

میلاد بیگی

میلاد بیگی در رشته تکواندو و در وزن ۸۰ کیلوگرم پا به میدان گذاشت. او پس از پیروزی بر نمایندگان صربستان، انگلیس و پرتغال به فینال بازی‌ها راه یافت تا در دور نهایی آلبرت گائون از روسیه را از پیش رو بردارد و برای جمهوری آذربایجان مدال طلا به ارمغان آورد.

صباح شریعتی (چپ در تصویر)، ورزشکار فوق‌سنگین رشته کشتی فرنگی نیز از چهره‌های ایرانی‌تبار بود که در بازی‌های اروپایی برای جمهوری آذربایجان مدال کسب کردد. او در فینال این مسابقات مغلوب رضا کایالپ، قهرمان جهان از ترکیه شد و مدال نقره را به دست آورد.

صباح شریعتی

بریتانیا با کسب ۴۷ مدال (۱۸ طلا، ۱۰ نقره و ۱۹ برنز) رتبه سوم در جدول توزیع مدال‌ها را به خود اختصاص داد و آلمان نیز با کسب ۶۶ مدال (۱۶ طلا، ۱۷ نقره و ۳۳ برنز) در رده‌ چهارم جای گرفت.

مقامات آذربایجانی رسما اعلام کردند که یک میلیارد و دویست میلیون دلار به آماده‌سازی تأسیسات ورزشی و میزبانی هیات‌های شرکت‌کننده در این بازی‌ها اختصاص داده‌اند. این در حالی است که کارشناسان این هزینه را نزدیک به ۶ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

 

کد خبر 299623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha