مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: طراحی و اجرای تونل امیرکبیر از اواسط دهه ۷۰ آغاز شد اما به‌دلیل عدم‌انجام مطالعات کارشناسی و تعریف کارکردهای ترافیکی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی طراحی آن ۲بار در طول این دهه تغییر کرد تا نهایتا زیرگذر امین‌حضور ساخته شد.

تونل

عليرضا جاويد، معاون فني و عمراني شهردار تهران در اين‌باره افزود: اسناد و مداركي كه از زير گذر امين حضور در معاونت فني و عمراني و همچنين شهرداري منطقه12 به‌جا مانده نشان مي‌دهد كه طراحي و اجراي اين تونل از اواسط دهه70 از سوي شهرداري منطقه12 به‌عنوان كارفرما شروع شد اما در همان سال‌ها اين طرح دوبار تغيير كرد و در نهايت با اتمام زيرگذر امين حضور به حال خود رها شد.

آنطور كه جاويد توضيح داد، براساس طرح اوليه قرار بود كه زيرگذري خيابان 17شهريور را به خيابان شكوفه متصل كند. روشي كه براي اجراي اين طرح انتخاب شده بود، روش طرح و اجرا بود. به اين صورت كه كارفرما مطالعات خود را درخصوص ضرورت اجراي اين طرح در قالب چند سطر در اختيار پيمانكاري كه از طريق مناقصه انتخاب شده بود قرار مي‌داد و پيمانكار موظف بود كه هم مطالعات كاربردي را انجام دهد و هم طراحي و اجراي آن را همزمان پيش‌ ببرد.

معاون فني و عمراني شهردار تهران در اين‌باره اظهار داشت: گويا در آن زمان به اين نتيجه رسيده بودند كه كار اتصال 2خيابان توسط يك تونل شهري عميق انجام شود، اما باز هم طراحي ثانويه كنار گذاشته شد و گزينه سوم كه همان ساخت زيرگذر امين حضور بود، اجرايي شد. وي ادامه مي‌دهد: هرچند قرار بود خيابان 17شهريور به خيابان شكوفه متصل شود اما اين طرح به‌دليل مشكلات فراوان و معارضاني كه وجود داشت يكباره كنار گذاشته شد و طرح ديگري كه برمبناي آن يك زيرگذر خيابان 17شهريور را به خيابان امين حضور متصل مي‌كرد، اجرايي شد و مابقي طرح با وجود انجام عمليات عمراني و حفاري به حال خود رها شد.

به گفته جاويد بعد از آنكه فاز تكميلي اين طرح كه همان اتصال خيابان 17شهريور به سمت غرب و محدوده بازار بود ناتمام باقي ماند؛ نزديك به يك دهه اجراي اين پروژه به‌دليل تغيير مديريت‌ها، كمبود منابع مالي، ناتمام ماندن طراحي اوليه اين تونل و در نهايت تغيير نيازها اين طرح به‌طور كامل به فراموشي سپرده شد.جاويد درباره عدم‌اجراي 2طرح اوليه تونل امير كبير گفت: در آن زمان گويا در اجراي پروژه پيمانكار به شبكه آب‌هاي سطحي، لوله‌هاي فاضلاب و... برخورد كرده بود كه براين اساس كارفرما به جاي رفع معارضان دستور به تغيير طرح داده بود.

  • ضرورت تعيين تكليف تونل

نزديك به يك دهه پروژه ساخت تونل شهري اميركبير به حال خود رها شد و اين كار با اعتراض شهروندان روبه‌رو شد تا اينكه اواسط دهه80 مديريت شهري فعلي پايتخت عزم خود را جزم مي‌كند تا طرح‌هاي به زمين مانده تهران را مانند بزرگراه امام‌علي تكميل كند. معاون شهردار تهران در اين‌باره نيز گفت: اواسط دهه80 آقاي قاليباف به صراحت اعلام مي‌كند كه در قالب يك طرح جهادي تصميم دارد تا تمامي پروژه‌هاي به زمين مانده شهر تهران را در طول 3سال به پايان برساند. يكي از اين پروژه‌ها تكميل بزرگراه امام‌علي بود كه به‌عنوان يك بزرگراه شمالي - جنوبي بايد اجرا مي‌شد.

وي ادامه داد: با توجه به تصميم شهرداري تهران مبني بر تكميل بزرگراه امام‌علي تكميل پروژه به زمين مانده تونل امير كبير نيز ضروري بود. به همين دليل بازطراحي اين تونل دوباره از سوي مهندسان مشاور آغاز شد.عليرضا جاويد با بيان اينكه براساس طراحي جديد مقرر شد تا از زيرگذر خيابان 17شهريور به خيابان امين حضور استفاده بهتري شود، يادآور شد: با توجه به مشكلات ترافيكي‌اي كه در محدوده بازار و بافت قديمي و تاريخي منطقه12 ايجاد شده بود، در طراحي‌ها راهكارهاي ترافيكي، زيست‌محيطي، اجتماعي و فرهنگي منطقه12 مدنظر قرار گرفت. براين اساس مشخص شد تا با امتداد تونل اميركبير به سمت بزرگراه امام‌علي بتوان از مشكلات ترافيكي محدوده بازار كم كرد. بر همين اساس كار مطالعاتي و در نهايت عمليات عمراني اين تونل از سال85 آغاز مي‌شود و در نهايت سال92 اين پروژه با تمام فراز و نشيب‌هايي كه داشت به بهره‌برداري مي‌رسد.

  • كاهش بارترافيك با تونل اميركبير

معاون فني و عمراني شهردار تهران با اشاره به تأثير ترافيكي تونل امير كبير افزود: اين تونل توانسته نقش خود را در آرام‌سازي ترافيكي منطقه12 ايفا كند. علاوه بر آن در آخرين طراحي اين تونل مقرر شده بود تا امكان دسترسي خودروها به سمت بازار و بافت تاريخي منطقه12 محدود شود و بالعكس خروج خودروها از محدوده بازاربه بزرگراه امام‌علي سرعت داده شود كه در عمل به اهدافش رسيده است.
وي تأكيد كرد: طراحي و ساخت تونل اميركبير در دوره فعلي مديريت شهري تهران كاملا منطبق با راهبردهاي طرح جامع و تفصيلي شهر تهران به‌ويژه منطقه12 است. به اين صورت كه اين تونل كاركرد ترافيكي خودروها را از غرب به شرق براي خروج خودروها از بافت مركزي شهر به سمت بزرگراه امام‌علي فراهم مي‌كند.

 

کد خبر 299724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha