مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

مشاوران شهردار تهران به‌منظور دسترس‌پذیر کردن پایتخت برای معلولان و جانبازان به زودی کار خود را در ساختار مدیریت شهری آغاز می‌کنند.

گزارش نظارت بر پروژه‌های سال ۹۳ شهرداری تهران ارائه شد.

اين خبر را علي صابري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در نطق پيش از دستور خود اعلام كرد. در جلسه ديروز رضا تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر نيز نطق پيش از دستور خود را قرائت كرد. ارائه گزارش نظارت بر عملكرد پروژه‌هاي مستمر و غير مستمر شهرداري تهران در سال 93، پاسخ به فرمانداري درباره يكي از مصوبات شوراي شهر و خشك شدن باغ ستارخان از موضوعات ديگري بودند كه ديروز در دستور كار جلسه شوراي شهر قرار داشتند.

  • اتفاق خوب شهر براي معلولان و جانبازان

علي صابري در بخشي از نطق خود از اتفاق خوشي خبر داد و گفت: به همت آقاي قاليباف به‌زودي گروه مشاوريني براي شهردار تهران انتخاب مي‌شوند كه كار آنها فراهم كردن شرايط شهر دسترس‌پذير براي شهروندان به‌ويژه جانبازان و معلولان است. به گفته وي مراحل گزينش اين مشاورين به اتمام رسيده، اسامي پيشنهاد شده و به‌زودي احكام آنها از سوي شهردار تهران ابلاغ خواهد شد. اينطور كه صابري اعلام كرد ستاد مناسب‌سازي فضاها و معابر شهري براي جانبازان و معلولان همراه با پيگيري مجتبي شاكري فعاليتش را آغاز كرده است.

اين عضو شورا در بخش ديگري از نطق خود با اشاره به پيوند مديريت شهري و قوه قضاييه افزود: مي‌دانيم كه ارتباط مسائل شهري، ارتباط اعضاي شوراي اسلامي در كميسيون‌هايي كه عضو هستند و شهرداري‌ها با قوه قضاييه تنگاتنگ است و خواه‌ناخواه اعضايي از اين قوه در كميسيون ماده ۱۰۰، كميسيون ماده ۷۷، كميسيون ماده ۳۸ آيين‌نامه معاملاتي و غيره حضور دارند؛ بنابراين بجاست قضات برحسب تخصص به اين كار گمارده شوند. وي ادامه داد: مثلا استفاده از قضات كيفري در كميسيون‌هايي كه بيشتر جنبه حقوقي و مدني دارند اجتناب شود البته اين مهم در شوراي شهر تهران به مدد كميسيون نظارت و حقوقي امكان‌‌پذير است.

رضا تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر تهران نيز در نطق پيش از دستور خود به سخنان مقام معظم رهبري اشاره كرد و يادآور شد: براساس اين فرمايشات كليد حل مشكلات اقتصادي در لوزان، ژنو و نيويورك نيست، بلكه در داخل كشور است و همه بايد مسئوليت‌هاي متفاوت خود را در تقويت توليد داخلي به‌عنوان «تنها راه علاج مشكلات اقتصادي»، انجام دهند.

همچنين ديروز عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران گزارش نظارتي عملكرد پروژه‌هاي سرمايه‌اي و كمك سرمايه‌اي مستمر و غيرمستمر سال۹۳ شهرداري تهران را ديروز در صحن علني شورا ارائه كرد.بنابراين گزارش در روند تهيه اين گزارش بر ۱۵۳۰پروژه نظارت شده كه از سوي دبير ميانگين درصد پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي غيرمستمر مناطق حدود ۸۳ درصد و پروژه‌هاي معاونت‌ها حدود ۸۰ درصد اعلام شد. اين درحالي است كه وي معتقد بود در زمان بازديد بايد شاهد پيشرفت صد در صدي پروژه‌ها مي‌بود.

وي عقب‌ماندگي ميانگين در پروژه‌هاي شهرداري در سال۹۳ را 18درصد اعلام كرد و در توضيح علت تأخيرها گفت: در ۲۵درصد موارد مشكل تأمين زمين، ۱۲درصد مشكل طراحي و برنامه‌ريزي، ۸درصد پيمانكار، 30درصد مالي، ۸درصد اجرا و ۲۳درصد باقيمانده نيز به ساير موارد مربوط مي‌شود. دبير درباره پيشرفت فيزيكي پروژه‌هاي مستمر سال۹۳ شهرداري تهران نيز گفت: ميانگين درصد پيشرفت فيزيكي زمان بازديد پروژه‌هاي مستمر در مناطق ۹۷درصد و در معاونت‌ها ۸۲درصد بود.

  • هرگونه تغيير با مصوبه شورا

يكي از بخش‌هاي گزارش نظارتي كميسيون برنامه و بودجه درباره مشكلات عمومي اجرايي در شهرداري بود كه شامل عدم‌برآورد صحيح و دقيق اعتبار مورد نياز، صرف زمان زياد براي تأييد قراردادها، اعمال تغييرات مكرر در نقشه‌هاي اجرايي، فقدان برنامه زمانبندي دقيق براي اجراي پروژه‌ها، عدم‌پرداخت بموقع مطالبات پيمانكاران و عدم‌اجراي پاركينگ در برخي پروژه‌ها بود. گرچه به گفته دبير نيمي از اين مشكلات در سال۹۴ برطرف شده است.

با اين همه وي پيشنهادهايي را براي رفع مشكلات اجرايي مطرح كرد و گفت: قبل از شروع عمليات بايد نسبت به انجام مطالعات توجيهي، تعيين مشخصات، برآورد حجم عمليات، زمانبندي اجرا و ميزان اعتبار مورد نياز براي هر يك از اجزاي پروژه‌ها اقدام شود. وي خواستار آ‌ن شد تا هرگونه تغيير در كاربري، بهره‌برداري و عنوان پروژه‌هاي مصوب با ارائه مستندات لازم و گزارش توجيهي به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران برسد.

بعد از اتمام گزارش مرتضي طلايي كه در نبود مهدي چمران رياست جلسه ديروز را برعهده گرفته بود، از دبير خواست تا اين گزارش را براي اطلاع و بررسي بيشتر در اختيار هيأت رئيسه قرار دهد تا به همه كميسيون‌ها ارسال شود و يكشنبه آينده در مورد اين گزارش با دست بازتر اظهارنظر و جمع‌بندي صورت گيرد. نظر محسن سرخو نيز اين بود كه اگر وزن پروژه‌ها در اين گزارش درنظر گرفته نشده باشد آمار اين گزارش مي‌تواند انحرافي شود.

همچنين محمد سالاري در اظهارنظري درباره گزارش ارائه‌شده از سوي كميسيون برنامه و بودجه گفت: اين گزارش واقعا مهم است بنابراين بايد قبلش به كميسيون‌ها ارائه مي‌شد تا به دقت بررسي شود. وي افزود: در بخشي از گزارش آمده است: از 639 پروژه غيرمستمر يا سرمايه‌اي 174طرح خاتمه يافته و مابقي تمام نشده است ولي از طرف ديگر اعلام مي‌شود كه 89 درصد پيشرفت داشتيم. اين چه معني دارد؟ به همين دليل بايد در جلسه ديگري اين گزارش مورد بررسي قرار گيرد.

احمد حكيمي‌‌پور نيز گفت: اين گزارش نظارتي خوبي بود اما نبايد همين‌جا خاتمه يابد ضمن اينكه در گزارش بايد سال شروع، پايان و ميزان اعتبارات پروژه‌ها مشخص باشد تا بفهميم چقدر پيشرفت داشتيم. نظر احمد دنيامالي نيز اين بود كه اين گزارش بسيار مهمي است و اطلاعات آن قابليت كار دارد ضمن اينكه عدم‌تعادل پروژه‌هاي ما را نشان مي‌داد.

از سوي ديگر مجتبي شاكري و اقبال شاكري نيز معتقد بودند كه 60صفحه گزارش در عرض مدت كوتاهي از مقابل ديدگان ما عبور داده شد درحالي‌كه بايد نسخه‌اي از گزارش تحويل اعضا شود. بنابراين حرف‌هاي اصلي اعضاي شورا بعد از مطالعه اين گزارش و درجلسه آينده ارائه خواهد شد.

  • پاسخ به اعتراض فرمانداري

اعضاي شوراي شهر تهران به اعتراض فرمانداري نسبت به مصوبه الزام شهرداري تهران به تهيه سامانه احراز و صلاحيت معاونين، ‌شهرداران مناطق و مديران شهرداري تهران هم پاسخ دادند.تأكيد اعضاي شوراي شهر به‌ويژه روساي كميسيون‌هاي برنامه و بودجه و نظارت و حقوقي اين بود كه هدف شوراي شهر از اين مصوبه هرگز دخالت در عزل و نصب مديران اجرايي و اينكه چه‌كسي باشد، نيست بلكه شورا فقط بر شرايط احراز صلاحيت افراد نظارت خواهد داشت. در اين ميان محسن سرخو پيشنهادي را مطرح كرد كه در پاسخ به فرمانداري كميسيون حقوقي به بند9 ماده71 قانون شوراها استناد كند كه براساس آن تمام آيين‌نامه‌ها بايد به تصويب شوراي شهر برسد.

احمد حكيمي پور نيز در سخناني از احتمال برخي لابي‌ها در جلسات فرمانداري سخن گفت كه منجر به اعتراض فرمانداري شده است. احمد دنيا مالي اما موافق نظر فرمانداري بود. وي گفت: ما با اين مصوبه در واقع در كار اجرايي دخالت مي‌كنيم درحالي‌كه قوانين بالادستي داريم كه ساختار، تمامي شرايط، رديف‌هاي سازماني و... درآن لحاظ شده است.

در ادامه محمدعلي عفتي دارياني، معاون منابع انساني شهرداري ضمن تأكيد بر اينكه شهرداري نظارت‌پذير است و آمادگي دارد كه تك تك اعضا روي فرايند انتخاب و انتصاب مديران نظارت داشته باشد، گفت: براساس قانون استخدامي تمام شرايط احراز مناصب، پست‌هاي مديريتي، كارشناسي و كارمندي مشخص شده و ما براساس آن عمل مي‌كنيم.

وي درعين حال هرگونه لابي با فرمانداري برعليه مصوبات شورا را رد كرد. اقبال شاكري نيز ضمن اشاره به اينكه اين طرح از 7سال قبل در شوراي شهر مطرح است، گفت: شوراي شهر بودجه و برنامه‌هاي شهرداري را تصويب مي‌كند به همين دليل حداقل بايد حق داشته باشيم كه در شرايط احراز آنهايي كه مي‌خواهند اين بودجه و برنامه را اجرا كنند دخالت كنيم.

محسن پيرهادي نيز همين نظر را داشت. وي گفت: شهرداري با 70هزار نيرو مي‌خواهد شهر را مديريت كند. قانون نيز مي‌گويد كه شوراي شهر در عزل و نصب دخالت نكند اما خواهش من از فرمانداري اين است كه شرايط احراز شامل مدرك تحصيلي، سابقه و... را حق شوراي شهر بداند زيرا اين قاعده عقلي است و باعث مي‌شود تا انگيزه تلاش در نيروهاي شهرداري از بين نرود.

در جلسه روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران همانند جلسات پيشين تذكرات خود درباره موضوعات شهري را مطرح كردند. اين در حالي است كه باغ ستارخان نيز از مهم‌ترين موضوعات جلسه ديروز بود. اظهارات اعضا در اين باره را مي‌توانيد در جدول روبه‌رو بخوانيد.

جدول

کد خبر 299726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha