همشهری آنلاین: معاون وزیر نیرو با اشاره به ارائه تسهیلات برای احداث صفحات برق خورشیدی در ساختمان‌های مسکونی، اعلام کرد: تا سقف ۵۰ درصد هزینه ساخت این واحدهای تولید برق به مشترکان وام و تسهیلات پرداخت خواهد شد.

برق خورشیدی

هوشنگ فلاحتیان در گفتگو با مهر در تشریح برنامه جدید ساخت و توسعه نیروگاه‌های برق خورشیدی در منازل و ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی گفت: یکی از سیاست‌های کلان صنعت برق افزایش ظرفیت تولید برق از محل واحدهای تولید برق تجدید پذیر و پاک است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی برای طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و تامین صفحات برق خورشیدی در ساختمان‌های کشور وجود ندارد، تصریح کرد: این صفحات تولید برق خورشیدی در مقیاس یک کیلووات نصب و راه اندازی خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به تخصیص تسهیلات بلاعوض به منظور ساخت و راه اندازی صفحات برق خورشیدی در ساختمان‌ها، بیان کرد: بر این اساس مشترکانی که تمایل دارند در محل زندگی خود صفحات خورشیدی نصب و برق تولید کنند تا سقف ۵۰ درصد هزینه را به صورت بلاعوض از وزارت نیرو دریافت خواهند کرد.

وی از آمادگی شرکت برق و وزارت نیرو به منظور خرید تضمینی برق این واحدهای کوچک خورشیدی از مشترکان خانگی خبر داد و افزود: وزارت نیرو آمادگی دارد برق تولیدی مشترکان خانگی از طریق صفحات خورشیدی را خریداری کند.

فلاحتیان با بیان اینکه متقاضیان برای راه اندازی صفحات خورشیدی می توانند به ادارات برق مراجعه کنند، تاکید کرد: تمامی مراحل نصب و راه اندازی این صفحات خورشیدی توسط متخصصان وزارت نیرو انجام می گیرد.

به گزارش مهر، مسئولان وزارت نیرو پیش از این تاکید کرده بودند: هر خانوار یا مشترک در تهران می تواند یک کیلووات برق تولیدی صفحات خورشیدی خریداری کند که هزینه نصب هر کیلووات آن حدود هشت میلیون تومان بوده و حدود چهار میلیون تومان آن را مشترکان پرداخت می‌کنند.

وزارت نیرو اخیرا به ‌منظور کاهش پیک مصرف برق در روزهای گرم تابستانی فراخوانی برای عرضه و فروش نیروگاه‌های برق خورشیدی در منازل، مجتمع‌های مسکونی، تجاری و حتی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی را ارائه کرده اند. با اجرای این طرح علاوه بر کاهش پیک مصرف برق در روزهای گرم سال، قبض برق از سبد هزینه های خانوارهای دارنده نیروگاه برق خورشیدی هم حذف خواهد شد.

در همین حال، مسعود خانی مجري طرح‌‌های عوارض برق توانير پیشتر در گفتگو با مهر درباره فراخوان جدید وزارت نیرو برای عرضه و توزیع نیروگاه‌های برق خورشیدی در منازل، گفته بود: در اين طرح براي ۱۰ هزار مشترك خانگي، سامانه خورشيدي نصب خواهد شد و پيمانكاران موظف به ارائه خدمات گارانتي (ضمانت) به مشتركان و متقاضيان هستند.

کد خبر 299893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha