نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تاسیس بورس مسکن خبر داد و تأکید کرد: با انجام معاملات مسکن از طریق بورس کالا، کلاهبرداری در حوزه مسکن از بین خواهد رفت.

به گزارش همشهري، سال‌هاست شعبه‌هاي زيادي از دادگاه‌ها از ازدحام پرونده‌هاي قضايي حوزه مسكن لبريز است. حتي در سال‌هاي گذشته خيلي‌ها دارايي‌شان را از طريق يك معامله از دست داده‌اند. سند‌هاي جعلي، املاك با هويت نامشخص، فروش ملك‌هاي فاقد سند و فروش يك زمين به چندين نفر فقط بخش كوچكي از مشكلات مربوط به حوزه معاملات بخش مسكن به‌دليل ناشفاف‌بودن اطلاعات است.

همه اين اتفاقات در شرايطي رخ مي‌دهد كه مردم در زمان خريد ملك اطلاعات كامل و شفافي در مورد ملكي كه در حال خريد آن هستند، ندارند. نكته دوم و مهم‌تر اينكه با وجود آنكه بزرگ‌ترين و مهم‌ترين دارايي سرمايه‌اي مردم ايران ملك و آپارتمان است، اما در زمان معامله خريدار به‌طور دقيق از قيمت ذاتي و واقعي آن مطمئن نيست. همه اين اتفاقات تحت‌تأثير شفاف‌نبودن جريان اطلاعات در بازار مسكن رخ مي‌دهد. سامانه جامع اطلاعات مسكن راه‌حلي بود كه با گذشت بيش از يك دهه هنوز به سرانجام دقيقي نرسيده است.

در چنين شرايطي راه‌حل كارشناسان براي ساماندهي بازار مسكن و خلاصي از جريان كلاهبرداري راه‌اندازي بورس مسكن است كه تمام معاملات آن به‌صورت شفاف و تحت كارايي نظام عرضه و تقاضا و جريان آزاد اطلاعات انجام مي‌شود. بر همين اساس محمدرضا پورابراهيمي، نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از طرحي خبر داد كه براساس آن در ابتدا معاملات املاك نهاد‌ها و سازمان‌هاي بزرگ انجام مي‌شود و سپس درصورت موفقيت‌آميز بودن طرح مي‌توان معاملات املاك را در سطح خرد نيز در اين بورس انجام داد.

  • انجام معاملات خرد مسكن

براي اينكه از جزئيات طرح بورس مسكن اطلاعات بيشتري به‌دست بياوريم از محمدرضا پورابراهيمي عضو ناظر مجلس در شوراي بورس درباره سازوكار تاسيس بورس مسكن پرسيدم. او پاسخ داد: شوراي بورس در حال طراحي بورس تخصصي با مكانيسم‌هاي بازار سرمايه در زمينه خريد و فروش املاك و مستغلات است. او با بيان اينكه با تاسيس بورس مسكن شاهد كاهش سودهاي غيرمتعارف برخي فعالان بازار مسكن خواهيم بود، تأكيد كرد: ايده بورس مسكن همان طرحي است كه از چند سال پيش در بورس كالا در قالب تابلوي معاملات فرعي دنبال مي‌شد.

از طريق اين تابلو معاملات املاك و مستغلات سازمان‌ها و نهادها انجام مي‌شود. از او پرسيديم كه آيا اين قابليت وجود دارد كه معاملات خرد در حوزه املاك هم در اين بازار انجام شود؟ او گفت: ايده اصلي بورس مسكن درخصوص نهاد‌هاي عمومي بود كه مي‌تواند حجم عظيمي از املاك و مستغلات نهاد‌هاي بزرگ را شامل شود، اما بورس مسكن مي‌تواند به حوزه معاملات خرد هم گسترش يابد.

  • جلوگيري از كلاهبرداري

نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: مهم‌ترين فلسفه بورس مسكن جلوگيري از سوداگري، جلوگيري از سود غيرمتعارف، كشف قيمت واقعي، جلوگيري از كلاهبرداري و تخصيص بهينه است. وي تأكيد كرد: در گذشته خيلي‌ها از طريق معاملات مسكن به‌واسطه اسناد جعلي، دارايي‌شان را از دست داده‌اند اما بورس مسكن مي‌تواند با تعهداتي كه ايجاد مي‌كند مبنايي براي جلوگيري از سوءاستفاده در حوزه مسكن باشد.

وي با اشاره به نابساماني بازار مسكن، تصريح كرد: درحال حاضر قيمت مسكن از سوي دلالان و سفته‌بازان بازار مسكن تعيين مي‌شود حال آنكه اگر عرضه و تقاضا مديريت شود، قيمت مسكن به نرخي پايين‌تر از نرخ فعلي مي‌رسد و اساسا بورس مسكن به نفع خريداران و مصرف‌كنندگان واقعي كالاي مسكن خواهد بود و شفافيت به بازار مسكن و املاك برمي‌گردد.

  • آمادگي بورس كالا براي انجام معاملات املاك

قائم‌مقام مديرعامل بورس كالاي ايران از آمادگي كامل براي انجام معاملات املاك خبر داد. محمدمهدي اميني گفت: بورس كالا در زمينه تدوين مقررات و سامانه‌هاي نرم‌افزاري معاملات املاك و ساختمان در بازار آمادگي كامل دارد. وي شرايط عرضه اين نوع محصول را تابع ضوابط و مقررات مصوب بورس اعلام كرد و افزود: صاحبان املاك مي‌توانند متناسب با شرايطي كه بورس كالا تعريف كرده است، املاك خود را در بازار عرضه كنند.

کد خبر 299913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha