جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: لیبریا روز چهارشنبه ۳ ژوئیه (۱۲ تیر) اعلام کرد کرد یک نوجوان مبتلا به تب ابولا که به علت این بیماری درگذشت، دست کم ویروس بیماری را به دو نفر دیگر منتقل کرده است و به این ترتیب نخستین شیوع این بیماری گرمسیری پس از ماه‌ها در این کشور رخ داده است.

ebola

مقامات بهداشتی گفتند این دو نفر آلوده شده پیش از درگذ شت بیمار 17 ساله در روز یکشنبه در دهکده‌ای در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی، در فاصله حدود یک ساعته با خودرو در جنوب شرق مونرویا با او در تماس بوده‌‌اند.

سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارشش درباره این همه‌گیری اعلام کرد: «صد و دو نفر که در تماس با این بیمار بوده‌اند شناسایی شده‌اند، گرچه با ادامه تحقیقات انتظار می‌رود که این شمار افزایش یابد.»

«در این مرحله منشا عفونت معلوم نیست. این مورد بیمار سابقه اخیر مسافرت، تماس با بازدیدکنندگان از مناقق آلوده یا حضور در مراسم تشییع نداشته است.»

ستوس تارپه، سخنگوی وزارت بهداشت گفت در محلی که این پسر درگذشت، دو بیمار جدید از لحاظ ویروس ابولا مثبت شده‌اند و افزود مقامات در انتظار نتایج آزمایش‌های خون سایر افراد در تماس با بیمار بودند.

این اخبار یک روز پس از آن منتشر می‌شود که برنیس داهن، وزیر بهداشت لیبریا بروز نخستین مورد عفونت با ابولا را در لیبریا در بیش از سه ماه گذشته را اعلام کرد و هشدار داد که احتمالا موارد بیشتری از بیماری یافت خواهند شد.

مقامات هشدار داده‌اند که یک گیاه‌پزشک که این پسر را درمان کرده بود،‌ از دست مقامات گریخته و در حال فرار است.

موسز، رئیس اداره مدیریت بحران ابولا در دولت لیبریا گفت 14 نفر از کارکنان بهداشتی در میان افراد شناخته‌شده در تماس قرار دارند که خودشان در قرنطینه داوطلبانه قرار دارند.

این شیوع جدید در حالی رخ داده است که کابوس همه‌گیری که سال گذشته باعث شد نظام بهداشتی و اقتصاد این کشور متلاشی شود و بیش از 4800 نفر لیبریایی بمیرند.

پیش از این لیبریا در 20 مارس آخرین مورد جدید ابولا را گزارش کرده بود و در 9 مه این کشور را عاری از ابولا خوانده بود.

بدون ترس

کشورهای همسایه، گینه و سیرالئون هر دو هنوز در حال مبارزه با همه‌گیری ابولا هستند که تا به حال 11200 نفر را در طول 18 ماه در غرب آفریقا کشته است.

ساکنان مونرویا، شهری شلوغ و پرآشوب با جمعیتی حدود یک میلیون نفر از ترس‌های‌شان در این باره که شیوع ابولا در منطقه مارگیبی به یک شیوع تمام‌عیار تبدیل شود، بیان کردند.

جنبا فریمن،‌ 45 ساله، دکه‌داری در یکی از بازارهای پایتخت می‌گوید: «من ترسیده‌ام- من آنقدر ترسیده‌ام که حتی نمی‌دانم از کجا باید شروع کنم.»

ابولا از طرق مایعات بدنی افراد اخیرا مرده در میان انسان‌ها انتشار می‌یابد و افراد مبتلا دچار تب به همراه استفراغ و اسهال می‌شوند که در بدترین حالات به خونریزی داخلی و خارجی می‌انجامد.

کارشناسان معتقدند این نوجوان 17 ساله نامبرده‌نشد، ممکن است با گونه کاملا جدیدی از ویروس ابولا که از یک حیوان برای مثال خفاش میوه‌خوار بیماری را گرفته باشد و نه انسان‌ها

یک امکان نگران‌کننده دیگر این است که خوشه‌های از ابولا به طور پنهانی و خارج از دید مقامات محلی و بین‌المللی همچنان فعال بوده‌اند،‌ اکنون بروز کرده باشند.

جسدهای آلوده

سامانتا بلامو 55 ساله یک دکه‌دار دیگر در بازار که سطل‌های آب کلرین‌شده دوباره در آن ظاهر شده‌اند، گفت: «ما شنیده‌ایم که ابولا دوباره فعال شده است و به لیبریا باز می‌گردد.»

«برای همین است که ما داریم سطل‌های ابولایمان را بیرون یم‌آوریم. ما هنوز دست‌هایمان را می‌شستیم، اما فقط چند سطل در اینجا وجود داشت. حالا هر کسی دوباره یک سطل دارد، همانطور که در سال 2014 بود.»

لیبریا در طول ماه‌های اوج انتقال ابولا در ماه‌های اوت تا نوامبر سال گذشته، شاهد تکان‌دهنده‌ترین صحنه‌های شیوع بیماری بود که تا به حال در تاریخش بی‌سابقه بود.

این کشور بیش از 300 مورد جدید در هفته را گزارش می‌کرد، و اجساد گردآوری‌نشده و به شدت عفونی در خیابان‌های مونرویا انباشته شده بودند.

نظام بهداشتی این کشور که پیشن 50 از بحران نیز با  داشتن 50 دکتر و 1000 پرستار برای 4.3 میلیون نفر در شکلی ابتدایی بود، از هم پاشید و از 378  نفر از کارکنان بهداشتی آلوده شده، 192 نفر از دست رفتند.

مدارس پس از تعطیلات تابستاین بسته ماند، بیکاری اوج گرفت، اقتصادهای رسمی و بازار سیاه سقوط کردند، درمانگاه به علت مرگ کارکنان  بسته شدند و مراقبت بهداشتی غیراورژانس به حالت تعطیل درآمد.

والدین روز چهارشنبه خودشان را در این تنگنا گرفتار دیدند که آیا با نگاه داشتن کودکانشان در خانه سال تحصیلیی را که از قبل عمدتا مختل بوده است، پایان دهند یا نه.

پاتریشیا سلبو، مادر سه کودک گفت ترجیح می‌دهد که کودکانش از رفتن به کلاس باز دارد تا  خود را در معرض خطر از دست‌دادنشان به علت ابولا قرار دهد.

کد خبر 299929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha