همشهری آنلاین: هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس ۲ روز جمعه یکی از تاریخی‌ترین بخش‌های پرواز خود را به پایان رساند و توانست پنج روز بدون سوخت به پروازش به دور جهان ادامه دهد.

براساس گزارش ديسكاوري،‌ اين هواپيما روز جمعه توانست بخشي خطرناك و طولاني از پرواز تاريخي خود به دور جهان را بدون مصرف يك قطره سوخت به پايان رسانيده و به سلامت در هاوايي فرود بيايد. اين هواپيماي خورشيدي كه هدايت آن به عهده هوانورد بازنشسته آندره بورشبرگ بود، پروازي پنج روزه از سفر دور دنياي خود را كمي پس از غروب خورشيد روز جمعه در فرودگاه كالائلوآ هاوايي به پايان رساند.

طي اين سفر سولارايمپالس 2 توانست ركورد طولاني‌ترين پرواز انفرادي بدون توقف توسط يك هواپيماي خورشيدي را به نام خود ثبت كند. اين پرواز آزمايشي بسيار دشوار براي هواپيما و خلبان آن به شمار مي‌رفت، زيرا در طول پرواز خلبان تنها دقايقي فرصت خوابيدن داشت.

كل سفر ژاپن تا هاوايي چهار روز و 22 ساعت به طول انجاميد درحالي‌كه در تمامي اين مدت خلبان تنها 20  دقيقه اجازه خوابيدن داشت. به اين شكل بورشبرگ توانست به سادگي ركورد پيشين طولاني‌ترين پرواز انفرادي استيو فاست را كه در سال 2006 براي 76 ساعت و 45 دقيقه پرواز كرده‌بود،‌شكسته و ركورد جديدي به نام خود ثبت كند.

سولار ايمپالس روز يكشنبه گذشته ژاپن را درحالي ترك كرد كه نزديك به يك ماه در شهر مركزي ناگوياي ژاپن زمين‌گير شده‌بود. پيش از اين قرار بود اين هواپيما مستقيما از شهر نانجينگ چين به هاوايي پرواز كند،‌اما شرايط نامطلوب آب و هوايي مسير پرواز را به سوي ژاپن منحرف ساخت.

سولار ايمپالس 2 اوايل سال جاري شهر دوبي را با هدف تكميل پروازي چند بخشي بدون مصرف سوخت به دور دنيا ترك كرد. اين هواپيما از 17 هزار سلول خورشيدي و باتري ليتيومي قابل شارژ برخوردار است تا امكان پرواز در تاريكي شب را نيز داشته‌باشد.

بخش بعدي پرواز دور دنياي اين هواپيما عبور از اقيانوس اطلس و بازگشت به دوبي خواهد‌بود تا پرواز 35 هزار كيلومتري بدون سوخت سولار ايمپالس با هدف نمايش قدرت انرژي‌هاي پاك،‌به اتمام برسد.

کد خبر 299979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha