همشهری آنلاین: سکه تمام طرح جدید که در روز پایانی هفته گذشته به کمتر از ۹۰۰ هزار تومان کاهش یافت، امروز - شنبه - نیز با ثبات تقریبی قیمت نسبت به اواخر هفته گذشته، ۸۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

اقتصاد نيوز نوشت: رئیس اتحادیه طلا و جواهر مطرح کرد کاهش قیمت طلا وسکه براثر افت جهانی اونس است نه مذاکرات هسته‌ای.

نرخ طلا و سکه در بازار داخلی با وجود آن که چند ماهی روند با ثباتی را طی کرده بود، در روز پایانی هفته گذشته روند نزولی به خود گرفت که این روند نزولی طلا، باعث کاهش ارزش سکه تمام به کمتر از 900 هزار تومان شد و همچنان این رویه ماندگار است.

در سال‌جاری نرخ ارزش طلا در بازار داخلی در محدوده 92 تا 93 هزار تومان در نوسان بود، نرخ طلا با توجه به ارزش انس جهانی و ارزش دلار در بازار آزاد تعیین می‌شود که با توجه به روند کاهشی این دو مولفه تاثیرگذار در بازار تهران کاهش ارزش طلای خام به کمتر از 92 هزار تومان در هر گرم منطقی است اما سوال اصلی در این کاهش قیمت، کاهش ارزش سکه تمام به کمتر از 900 هزار تومان است زیرا با توجه به وزن و ارزش طلای به کار رفته در سکه تمام و هزینه‌های ضرب سکه، ارزش واقعی سکه تمام باید در حدود 913 هزار تومان باشد.

در این رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است که کاهش قیمت طلا و سکه در بازار تهران تنها به واسطه کاهش ارزش جهانی طلا و ارزش دلار در بازار آزاد است.

محمد کشتی‌آرای‌ اظهار کرد: کاهش ارزش طلا و سکه از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده که بنابر گزارشات می‌توان گفت قیمت‌های پنجشنبه و امروز(شنبه) با یکدیگر یکسان بوده و تغییری در آن‌ها لحاظ نشده است.

او ادامه داد: بزرگ‌ترین سوال در شرایط فعلی مبنی بر آن است که آیا با شرایط فعلی خریدو و فروشی صورت می‌گیرد یا خیر؟، در حال حاضر داد و ستد با احتیاط انجام می‌شود و همگان به دنبال آن هستند که آینده بازار چگونه رقم خواهد خورد.

وی با تاکید بر این که داد‌و‌ستد با کندی انجام می‌شود، ‌تصریح کرد: بیشترین نوسان در مرود سکه تمام رخ داده که این موضوع به دلیل آن است که مبنای سرمایه‌گذاری و دادوستد سکه تمام به ویژه طرح امام است.

کشتی‌آرای خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین دلیل کاهش نرخ طلا و سکه در بازار تهران به واسطه کاهش ارزش انس جهانی و تا حدودی ارزش ارز به ویژه دلار در بازار آزاد است.

او در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا خبر واردات 13 تن طلا از سوی بانک‌مرکزی بر کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: خبر واردات از لحاظ روانی و اقتصادی تاثیری بر روند بازار طلا و سکه نداشته است، طلای وارد شده به کشور به انبار‌ها و محل ذخیره طلا توسط بانک‌مرکزی منتقل می‌شود و وارد بازار نمی‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر افزود: طلا به دلیل آن که کالایی نیست که افت مدل داشته باشد، در زمان ورود به بازار قیمت‌ها را دستخوش تغییر نخواهد کرد.

وی در رابطه با تاثیر مذاکرات هسته‌ای در زمان فعلی بر بازار طلا، گفت: به دلیل آن که نتیجه مذاکرات مهم بوده و آن بر روند بازار تاثیرگذار است در حال حاضر بازار نسبت به این مذاکرات واکنشی از خود نشان نداده است.

دلیل اصلی کاهش ارزش انس جهانی طلا به واسطه مثبت بودن نرخ‌های اقتصادی آمریکا و تضعیف ارزش دلار بوده است.

ايسنا نيز نوشت: در بازار امروز هر گرم طلای 18 عیار نیز حدود 91 هزار تومان و هر دلار آمریکا 3321 تومان عرضه می‌شود.

همچنین نیم سکه 455 هزار تومان و ربع سکه 256 هزار تومان داد و ستد می‌شود.

در بازار جهانی نیز بهای طلا برای تحویل در ماه اوت به حدود 1169 دلار رسید. این فلز زرد در معاملات روز پنجشنبه تا سطح 1157 دلار سقوط کرده بود.

نوع طلا قیمت
هر گرم طلای 18 عیار 91 هزار و 515 تومان
هر مثقال طلا 396 هزار و 800 تومان
اونس جهانی 1169 دلار و 30 سنت
نوع سکه
سکه تمام طرح جدید 895 هزار و 500 تومان
سکه تمام طرح قدیم 894 هزار و 500 تومان
نیم سکه 455 هزار تومان
ربع سکه 256 هزار تومان
نوع ارز
دلار آمریکا 3321 تومان
یورو 3695 تومان
کد خبر 300005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha