همشهری آنلاین: مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی زنجان بره آهوی دورمانده از گله را که در محاصره سگ های چوپان قرار گرفته بود نجات دادند.

 دست سگ های گله به بره آهوی دورمانده از گله نرسید

به گزارش ايرنا،امجد باقری روز شنبه افزود: هرچند سگ های گله با دندان های تیز خود این بره آهوی تنها و ضعیف را زخمی کرده بودند اما حضور به موقع ماموران حفاظت از منابع طبیعی استان زنجان مانع از رسیدن دست آنان به گوشت این حیوان شد.

وی اظهارکرد: این بره آهو قبل از رسیدن ماموران به محل توسط سگ های گله از نقاط مختلف بدن زخمی شده بود و چون طعم خون بر دهان این شکارچیان مزه کرده بود بنابراین در صدد بودند با دندان های تیز خود شکار گرفتار آمده را هرچه زودتر تکه پاره کنند.

باقری با بیان اینکه مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی استان زنجان در حین گشت و کنترل در منطقه سرخ آباد با این صحنه مواجه شده بودند افزود: این بره آهو پس از مداوا و درمان از سوی دامپزشکی و تیمار خوب و مناسب، طی هفته اخیر به اداره کل حفاظت محیط زیست این استان تحویل شد.

مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: هم اکنون این بره آهو نجات یافته از دست سگ ها در سایت مخصوص نگهداری حیوانات آسیب دیده که در دشت آهوان سهرین زنجان واقع است زیر نظر محیط بانان حفاظت و نگهداری می شود.

باقری افزود: این بره آهو که از نوع نر می باشد پس از بهبودی کامل و پیدا کردن شرایط لازم و مناسب در دامان طبیعت رها خواهد شد تا به جمع همنوعان خود در دشت سهرین که زیستگاه اصلی آهوان زنجان می باشد برگشته و زندگی جدیدی را از سرگیرد.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد با مساحت 122 هزار و 618 هکتار و دامنه ارتفاعی 500 تا دو هزارو 900 متر، بارندگی و دمای متوسط سالیانه به ترتیب 500 میلی متر و 11 درجه سانتیگراد این منطقه را دارای اقلیم های نیمه خشک مدیترانه ای معتدل کرده از سال 75 تحت حفاظت محیط زیست زنجان قرار گرفته است.

دشت سهرین منطقه حفاظت شده سرخ آباد زیستگاه با ارزش آهو محسوب می شود و قریب یک هزار و 400 راس آهو که تنها بازماندگان آهوان شمالغرب می باشد در این دشت زیست می کنند که آمارها حکایت از کاهش جمعیت این آهوان دارد و محیط زیست برای حفظ و حراست از آنها تلاش وافر دارد.

پوشش گیاهی منطقه شامل ارس، گردو، سیاه تلو، زالزالک، انار وحشی، داغداغان، زرشک، زیتون، گون، آویشن، درمنه، کلاه میرحسن، چوبک، لاله، مرزه و ثعلب از جمله گونه های گیاهی منطقه هستند.

آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله از جمله جانورانی هستند که در این منطقه زیست می کنند.

کد خبر 300143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha