یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک نقاش قهوه‌خانه‌ای معتقد است، پرده‌هایی که نقاشان قهوه‌خانه‌ای از شخصیت‌های بزرگ دینی می‌کشیدند، الهام‌گرفته از خیال و مبتنی بر ایمان و عقیده‌ی آن‌ها بوده است.

نقاشی

به گزارش ايسنا؛ اژدر محمودی با اشاره به پرطرفدار بودن جوانمردی‌ها و مهربانی‌های امام علی (ع) به‌عنوان یکی از سوژه‌های نقاشان قهوه‌خانه‌ای، اظهار کرد: نقاشان قهوه‌خانه‌ای در طول سال‌های فعالیت‌شان درباره‌ی شخصیت امام علی (ع) و جنگ‌هایی که ایشان در آن شرکت داشتند، آثار بسیاری خلق کردند. بخشی از این آثار درباره‌ی حضور امیرالمومنین (ع) در جنگ‌های بدر، نهروان، احد و ... و دلاوری‌های ایشان در این جنگ‌ها بوده است.

او ادامه داد: نقاش خیالی‌ساز که تصویری واقعی از شخصیت‌های دینی و امامان نداشتند، آنچه را که به ذهن و خیال‌شان می‌آمد، با عقیده و ایمان‌شان ترکیب می‌کردند و روی پرده می‌آوردند. در حقیقت، آنچه این هنرمندان تصویر می‌کردند، الهام‌گرفته از خیال و مبتنی بر ایمان و عقیده‌ی آن‌ها بود.

این هنرمند به فعالیت خود در زمینه‌ی خلق تابلوهایی با موضوع زندگی امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: من در سال 1345 یک تابلو از روایت «امام علی (ع) و جوانمرد قصاب» کشیدم که چهار صحنه داشت. آنچه من در کشیدن تصویرهایی از امام علی (ع) مورد توجه قرار می‌دادم، جوانمردی، عطوفت و دلاوری‌های ایشان بود.

محمودی در بخش دیگری از سخنانش به علاقه‌ی مردم به نقاشی‌هایی با موضوع امامان (ع) اشاره کرد و افزود: در گذشته، مردم چهره امامان (ع) را به نقاشان سفارش می‌دادند و آن‌ها را در خانه نصب می‌کردند. وقتی بچه‌های کوچک، زبان باز می‌کردند و از پدر و مادرشان می‌پرسیدند این عکس کیست؟ شخصیت امامان (ع) برای آن‌ها توضیح داده می‌شد و کودکان از همان کودکی با بزرگان دین‌شان و زندگی آن‌ها آشنا می‌شدند.

او همچنین بیان کرد: در حال حاضر روی یک تابلوی 2.5*3 متری درباره واقعه‌ی عاشورا کار می‌کنم که سفارشی است. در گذشته سفارش پرده‌های قهوه‌خانه‌ای خیلی بیشتر داده می‌شد، چون نقالان و دراویش این پرده‌ها را می‌بردند و برای مردم روایت می‌کردند. نقالانی که حالا خیلی کمتر دیده می‌شوند. نقاشی قهوه‌خانه‌ای از مرزهای ایران عبور کرده است و مشتری‌های زیادی در کشورهای دیگر دارد.

این نقاش قهوه‌خانه‌ای ادامه داد: معراج حضرت محمد (ص)، حبیب‌ ابن مظاهر، حضرت عباس (ع)، امام علی (ع)، واقعه عاشورا و امام حسین (ع)، قیام مختار و حضرت قاسم (ع) موضوعاتی هستند که من تا کنون روی آن‌ها کار کرده‌ام.

محمودی اضافه کرد: در حال حاضر نامه‌ای از کشور مجارستان برای من آمده که در آن درخواست کرده‌اند، در نمایشگاهی گروهی که از آثار هنرمندان نقاشی قهوه‌خانه‌ای برپا خواهد شد، شرکت کنم. گویا قرار است این نمایشگاه در شهرهای مختلف اروپا برگزار شود.

اژدر محمودی هنرمند 75 ساله‌ای است که 60 سال از عمرش را صرف نقاشی قهوه‌خانه‌ای کرده است. نخستین کار این هنرمند یک پرده‌ی هفت متری از واقعه‌ی کربلا بود.

کد خبر 300145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha