همشهری‌آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران، در مراسم رونمایی از کتاب عکس امامزاده‌های دارالخلافه، گفت: اگر هنوز میدان کهنه یا چاله میدان و محله اودلاجان هست به خاطر محوریت امامزاده اسماعیل و امامزاده یحیی است.

کتاب عکس امامزاده‌های دارالخلافه

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهرتهران، در مراسم رونمایی از کتاب عکس امامزاده‌های دارالخلافه، که شامگاه شنبه در سرای کاظمی برگزار شد، اظهار کرد: در عکس‌هایی که در کتاب امامزاده‌های دارالخلافه توسط حمید فروتن گرفته شده، خط آسمان در شهرسازی بسیار زیباست. نه تنها فضای یک دست در حوزه معماری به چشم می‌خورد بلکه به نظر می‌رسد در گذشته‌ای خیلی دور تهران همینگونه بوده است.

او ادامه داد: اگر هنوز میدان کهنه یا چاله میدان و محله اودلاجان هست به خاطر محوریت امامزاده اسماعیل و امامزاده یحیی است. چون حول این محوریت‌ها مناسبات فرهنگی شکل گرفته‌اند حتی رفت و آمد زیاد مردم به این مراکز باعث مناسبات تجاری شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از بلند مرتبه سازی‌ها در تهران، عنوان کرد: در گذشته مردم این سنت را داشتند که هیچ گاه خانه‌هایشان را بالاتر از خط آسمان بناهای امامزاده‌ها نمی‌ساختند. اما امروز تنها نقطه پایینی که در شهر می توانیم ببینیم سرگنبد یک امامزاده یا مسجد است.

مسجد جامعی افزود: امروز مال می‌سازیم و آسمان خراش به آسمان پرتاب می‌کنیم. در گذشته ساخت و سازها در بازار تهران خود را با طبیعت تنظیم می‌کردند چون تهران از نظر شرایط اقلیمی جای بسیار گرمی بود، بازار را سرپوشیده کردند تا نور و جریان گرما و سرما تنظیم شود. اما مال‌های کنونی که هزینه های زیادی برای آنها صرف می‌شود، هیچ کدام از خاصیت‌های گذشته را ندارند.

او تصریح کرد: در حال حاضر مناسبات سرمایه گذاری در هر محله را به خاطر خرید و فروش‌ها ایجاد می کنیم. به همین دلیل است که مناسبات شهری در همه چیز به هم ریختگی ایجاد می‌کند اگر شهر انضباط نداشته باشد، اقتصاد و مناسبات اجتماعی هم انضباط ندارند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به از بین رفتن هویت امامزاده‌های تهران خاطرنشان کرد: دور ضریح امامزاده اسماعیل در محله زرگنده شعری نوشته شده که مشخص است این ضریح و امامزاده از ابتدا در همین منطقه بوده است، اما اکنون روی همه گنبدها و مناره‌ها در سطح تهران فقط یک شعر نوشته‌اندباز این چه شورش است که در خلق عالم است این شعر یک هویت ملی است که استعدادها و خلاقیت‌های محلی را نادیده گرفته است. در همه امامزاده‌ها این اتفاقات بیداد می‌کند.

مسجد جامعی در انتها به اقدامی که در سال 89 برای محله اودلاجان انجام داده‌اند اشاره کرد و گفت: در آن زمان ستادی راه انداخته و اسنادی جمع آوری کردیم تا بتوانیم الگوی بازسازی یک محور را براساس استعدادهای محلی نه بیرونی، طراحی کنیم قدم‌هایی در این زمینه برداشته شد اما مانند اکنون این قضیه هنوز مد روز نشده بود.

در ادامه حجت الاسلام عبدالحسین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ایران نیز، گفت: شاید بیش از 10 هزار نفر از خاندان پیامبر در طول دوران اسلامی به ایران آمدند و به قول تاریخ مانند برگ درختان در ایران ریختند در واقع خاندان پیامبر در سه مرحله وارد ایران شدند. به همین دلیل امامزاده‌های زیادی در سراسر کشور داریم.

او با تاکید بر اینکه تهران بی‌ریشه است، هرچند حدود 200 سال بیشتر عمر ندارد، خطاب به شهردار منطقه 12 عنوان کرد: خانه من در همین منطقه است. در کوچه‌ای که خانه حاج امین الضرب که انقلاب مشروطه در آنجا شکل گرفت و مدرسه علوی قدری جلوتر از آن قرار دارد جایی که امروز به خیابان دلال‌های کره جنوبی شبیه شده است. اگر می‌خواستند وهابی‌ها این خیابان را خراب کنند این طور خراب نمی‌کردند که شهرداری گذشته دست به تخریب این خیابان زد حتی در ابن بابویه وضعیت همینگونه است در این قبرستان دهخدا و آدم‌هایی آرامیده‌اند که تهران به نام آنها تهران شده‌اند اما اگر پایتان را آنجا بگذارید گریه می‌کنید.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در پایان با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته به عنوان نماینده ولی فقیه در لندن حضور داشته است بیان کرد: یک قبرستان در انگلیس وجود دارد که قبر تعدادی از اندیشمندان انگلیسی در آنجاست. کسانی که دوست دارند قبر مارکس را ببینند باید سه پوند پرداخت کنند حتی براساس آماری که یکسال گرفته‌اند، سالانه چیزی حدود 500 هزار نفر برای دیدن قبرمارکز به این قبرستان می روند. اما قبرستان ابن بابویه در ایران و در قلب تهران وضعیتی است که هیچ کس دوست ندارد پایش را آنجا بگذارد. من نام این شهر را تهران‌، شهر بی‌هویت می‌گذارم. ما مانند برزیل و مکزیک شده‌ایم. ساختمان‌هایمان سر به آسمان گذاشته‌اند وحتی نتوانیم آسمان کوچه بغلی را ببینیم.

پیش از این نیز بهزاد یعقوبی گردآورنده کتاب امامزاده‌های دارالخلافه با اشاره به اینکه از زمان ورودش به بازار، به شناخت مردم از تمام زوایای شخصی و محیطی علاقه‌مند بود، خاطرنشان کرد: حدود دو سال پیش در تهرانگردی های آقای مسجد جامعی، با ایشان آشنا شدم. ایشان بدون هیچ توجهی به سن و سال من به حرف هایم گوش داده و پدرانه مرا حمایت کردند تا به اهدافم برسم.

وی افزود: در سال 93 و با مساعدت آقایان مسجد جامعی و خسروآبادی، موسسه میراث باستان پارسیان، با موضوع میراثی تاریخی را ثبت کردم و کارم را با امامزاده های بازار شروع کردم. چرا که نسبت بازار و بازاری با این امامزاده ها تعریف می‌شود

گفتنی است در این مراسم شخصیت‌هایی چون حجت الاسلام سید جلیل عظیمی رئیس اداره اوقاف ناحیه سه، احمد کریمی اصفهانی دبیر کل انجمن های اصناف و بازار، آیت‌الله خسروشاهی، رجبعلی خسرو آبادی، عابد مالکی شهردار منطقه 12 و بسیاری دیگر از مسئولان شهرداری و اوقاف حضور داشتند.

کد خبر 300208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha