دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

مراسم اختتامیه سیزدهمین جایزه ادبی قلم زرین همزمان با روز قلم در تالار مهر حوزه هنری برگزار و در آن علاوه بر تقدیر از آثار برگزیده در ۵بخش، رمان «مفتون و فیروزه» نوشته سعید تشکری به‌عنوان کتاب برگزیده انجمن قلم در سال ۹۳ انتخاب شد.

قلم زرین

به گزارش همشهري، كامران پارسي‌نژاد، دبير جايزه قلم زرين در ابتداي مراسم در سخناني كوتاه به رويكرد انجمن قلم ايران در معرفي و تقدير از آثار ناب ادبي پرداخت و در ادامه مراسم پاسداشت يك سينماگر عضو انجمن قلم با حضور اهالي فرهنگ و ادب برگزار شد. غلامعلي حداد عادل، رئيس فرهنگستان زبان و ادب پارسي نخستين سخنران بخش تقدير از فرج‌الله سلحشور بود كه در سخنان خود به خاطرات سينمايي هم اشاره كرد.

  • تعبير رؤياي فرهنگي

وي با اشاره به اطلاعات اندك سينمايي خود گفت: سينماي قبل از انقلاب براي خانواده‌ها كابوس بود. پس از انقلاب فرهنگي بنده تعدادي از دانشجوياني را كه علاقه‌مند به كمك در صدا و سيما بودند، در دوره‌هاي آموزشي جمع كردم و آنچه آن زمان به‌عنوان آرزو مي‌پنداشتم، امروز به‌صورت واقعيت مقابل چشمان من است. وقتي سريال «يوسف پيامبر(ع)» را مي‌ديدم ياد آرزوهاي سال‌هاي 58 و 59 خودم مي‌افتادم.

  • گزارش ادبي و تجليل سينمايي

در ادامه مراسم، محمدرضا سرشار، رئيس انجمن قلم ايران به تشريح 15سال فعاليت انجمن در عرصه‌هاي مختلف پرداخت و سپس نوبت به تقدير از فرج‌الله سلحشور به پاس بيش از 30سال فعاليت در حوزه سينما و تأثير در تشكيل حوزه هنري رسيد. وي در سخناني گفت: بزرگي به من گفت فاصله قصه واقعي تا قصه ساخته ذهن انسان حد فاصل انسان تا خداست و همه مي‌دانيم خداوند بهترين داستان‌ها را در قرآن براي هدايت انسان آورده است.

سلحشور گريزي هم به آرزوي خود زد و افزود: آرزو دارم سينماي اسلامي راه بيندازم. من داستان‌هاي واقعي ساخته‌ام و كساني كه اين كارها را ديده‌اند، معتقدند در عين سادگي داراي ظرافت هستند. منصور براهيني از دوستان سلحشور ديگر سخنران اين مراسم بود كه با اشاره به سابقه دوستي 30ساله خود گفت: سلحشور براي من مظهر ايستادگي و استحكامي است كه ايمان را پشتوانه خود مي‌بيند. خوشبختانه در آخرين فعاليت او يعني پروژه حضرت موسي هم كنارش هستم.

  • آثار شايسته تقدير

در بخش داستان كودك و نوجوان كتاب «گل‌هاي كاغذي» محمدعلي گوديني شايسته تقدير شد و در بخش شعر بزرگسال مجموعه «واژه‌هاي وحشي» حامد حسين‌خاني به اين افتخار نايل آمد. 2مجموعه شعر «بوسه‌خيس» سروده شكوه قاسم‌نيا و «دم‌گربه‌ها را بكش» سروده طيبه ساماني هم در بخش شعر كودك و نوجوان و «از نتايج سحر» محمدرضا سنگري در بخش نقد و پژوهش مورد تقدير قرار گرفتند.

  • درباره كتاب برگزيده

نخستين جرقه در تاليف رمان دوجلدي «مفتون و فيروزه» پيشنهاد سيدمهدي شجاعي به سعيد تشكري بود كه از او خواست رماني درباره انقلاب اسلامي در مشهد مقدس بنويسد. از زمان طرح پيشنهاد تا لحظه انتشار ۶سال طول كشيد و سرانجام كتاب از سوي انتشارات كتاب نيستان به بازار آمد. مفتون و فيروزه محصول گفت‌وگو و ديدار نويسنده با افراد بسيار زيادي است كه در جريان انقلاب اسلامي در دهه‌هاي 40و 50در مشهد نقش داشتند و حاصل اين گفت‌وگوها به شكلي به مخاطب ارائه شد كه حس كند در حال خواندن داستاني امروزي در قالب رمان است. بخش‌هايي از كتاب هم به نقش تأثيرگذار رهبر معظم انقلاب در سازماندهي نيروهاي انقلابي در مشهد مقدس اختصاص دارد.

کد خبر 300311

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha