واردات میوه‌های ممنوع به کشور موجب هشدار مسئولان وزارت جهادکشاورزی و دست اندرکاران بازار میوه در مورد پیامدهای منفی این رویه شده است.

معاون امور باغباني وزيرجهادكشاورزي با بيان اينكه هيچ دستگاه دولتي در واردات ميوه دخالت ندارد اعلام كرد، واردات ميوه همچنان ممنوع است اما پيامدهاي واردات غيرقانوني ميوه با حجم بالا از بازارچه‌هاي مرزي نه‌تنها گريبانگير بخش كشاورزي شده بلكه تداوم قاچاق ميوه منافع ملي را با مخاطرات جبران ناپذيري مواجه مي‌سازد.

محمد علي طهماسبي با اعلام اينكه وزارت جهادكشاورزي طي 4سال گذشته و با هدف حمايت از توليدكنندگان و كشاورزان داخلي، واردات انواع ميوه به جز موز، آناناس و انبه را ممنوع اعلام كرده است افزود: طي اين مدت انواع ميوه خارجي نظير انگور شيلي، پرتقال مصري، سيب فرانسوي، نارنگي پاكستاني و ليموترش به‌صورت قاچاق و پيله وري از سوي بازارچه‌هاي مرزي وارد كشور مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه انتظار مي‌رفت بازارچه‌هاي مرزي در صادرات محصولات كشاورزي نقش اساسي ايفا كنند، افزود: متأسفانه اكنون اين بازارچه‌ها نه‌تنها كمكي به اين بخش نكردند بلكه با ورود انواع ميوه خارجي از رعايت ضوابط قرنطينه‌اي، امكان انتقال آفات و بيماري‌هاي گياهي را به كشور فراهم كرده و در همين زمينه وبال گردن بخش كشاورزي شده‌اند. معاون وزير جهادكشاورزي در امور باغباني گفت: برخي مدعي هستند ورود انواع ميوه از طريق بازارچه‌هاي مرزي تحت‌عنوان پيله‌وري براي امرار معاش ساكنان آن مناطق است، درحالي‌كه ورود ميوه در حجم بالاي 3تا 4هزار تن نمي‌تواند به‌معناي پيله وري و امرار معاش باشد بلكه اين قاچاقچيان هستند كه از راه‌هاي غيرقانوني اين حجم بالاي ميوه را وارد كشور مي‌كنند.

به گفته وي وزير جهادكشاورزي براي جلوگيري از ورود انواع آفت و بيماري گياهي از طريق واردات ميوه‌هاي قاچاق در بازارچه‌هاي مرزي، مكاتباتي را با استانداران مرزي داشته‌اند و ضمن آگاه‌سازي‌ آنان نسبت به خطرات ناشي از اين مسئله خواستار تشديد برخورد با متخلفان و قاچاقچيان شده‌اند. همچنين در بازديد و بررسي رئيس سازمان حفظ نباتات كشور از ميوه‌هاي كانتينرهاي وارداتي، تعدادي از ميوه‌ها به بيماري و آفت مگس ميوه مديترانه‌اي آلوده بودند كه با ورود آنها به كشور به‌طور حتم بخش قابل توجهي از باغات با اين بيماري درگير مي‌شدند.

علاوه بر خطرانتقال آلودگي‌ها از طريق واردات ميوه‌هاي قاچاق، عرضه ميوه‌هاي خارجي با قيمت‌هاي بسيار بالاتر نسبت به ميوه‌هاي توليد داخل موجب گلايه دست اندركاران بازار ميوه شده است. به گفته حسين مهاجران، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي نرخ هر كيلوگرم پرتقال مصري و تركيه‌اي 4400تا 6500تومان، ليموترش برزيلي، آفريقايي و مصري 11هزار تومان، گلابي چيني 12تا 13هزار تومان، انبه پاكستاني 7000تومان و سيب فرانسوي 18هزار تومان است.

کد خبر 300328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha