دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری: خواجه گفت: «اگر شب‌ها همه قدر بودی، شب قدر بی‌قدر بودی!» آری، شب‌ها همه قدر نیست

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری

و هر سال فقط يك شب است كه از هزار‌ماه بهتر است! يك شب بهتر از سي هزار شب! شبي كه خداوند تا سحر لبخند مهر و سلام مي‌زند، شبي كه شور و غوغايي در ملكوت برپاست، شبي كه فرشتگان با روح‌القدس از آسمان به زمين مي‌آيند شبي كه امور عالم تا سال آينده تدبير و تقدير مي‌شود، شبي كه شب سرنوشت است.

همه ما در چنين لحظه‌هايي بي‌تابيم، وقتي براي نتايج كنكور منتظريم خوابمان نمي‌برد، وقتي براي جواب خواستگاري چشم به راهيم قلبمان مي‌زند، يك جلسه كاري، وقتي گوش سپرده‌ايم براي اعلام حكم دادگاه، پشت در بي‌قرار مي‌شويم.فرشتگان در شب نوزدهم پيش‌نويس پرونده يكسال آينده ما را تهيه كرده‌اند و در شب بيست و يكم تحريرش مي‌كنند و در شب بيست و سوم براي امضا و مهر نهايي به محضر حق تقديم مي‌دارند.

حالا با شبي روبه‌رو شده‌ايم كه قرار است سرنوشت يكسال ما و خانواده‌مان رقم بخورد، سرنوشت يكسال جامعه و كشورمان، سرنوشت يكسال جهان! نه يك سال كه يك عمر، بلكه آينده چند نسل گاهي با يك ازدواج، با يك آشنايي و رفاقت، با يك موقعيت شغلي جديد رقم مي‌خورد.

در حقيقت نظر خداوند مقتدر و قاهر در چنين شبي براي همه هستي سرنوشت‌ساز و تعيين‌كننده است.بزرگ‌ترين قدرت‌هاي جهان به اندازه پشه‌اي در مقابل اين خداي مقتدر اثر ندارند و هر چه اراده‌اش بخواهد مي‌كند، تنها اوست كه تصميم مي‌گيرد و رقم مي‌زند و اجرا مي‌كند و هرچه تصميم بگيرد همان مي‌شود.

اما در اين ميان فقط و فقط يك چيز در اراده مقتدرانه‌اش اثر دارد و مي‌تواند تصميمش را تغيير دهد، حتي در آخرين لحظه‌ها كه فقط مهر و امضاي نهايي سرنوشتمان باقي مانده... آه دردمندانه يك مادر، ناله سوزناك يك پدر، دعاي فروتنانه يك نيازمند ناشناس در گوشه يك مسجد يا روي تخت بيمارستان يا ميان انبوه مؤمنان مي‌تواند همه‌‌چيز را عوض كند.

خدايي كه در مقابل سلاح آهنين زورگويان عالم كوتاه نمي‌آيد دلش براي يك ناله و التماس و تمناي بنده‌اي كوچك مي‌لرزد و در مقابل چشم اميدوار يك مخلوق ناچيز نرم مي‌شود، خدا فقط با دعا كوتاه مي‌آيد! و مي‌گويد: «وقتي بنده‌اي دستش را به سوي من دراز مي‌كند و چشمش را با اميد به من مي‌دوزد... شرم مي‌كنم كه در دستش چيزي نگذارم و نگاهش را بي‌جواب برگردانم... حتي اگر خودش نداند و نفهمد،» همان خداي مقتدر، همان خداي جبار و باشكوه، همان خداي عظيم بي‌نياز اين شب‌ها دل نازك‌تر و خجالتي‌تر از آن است كه بتواند به كسي نه بگويد!... بي‌خود نيست كه يك شب از هزارماه بهتر مي‌شود، از هزار ‌ماه!

  • نويسنده و فعال فرهنگي
کد خبر 300338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha