همشهری آنلاین: کارشناسان بهداشتی می‌گویند نیاز به تلاش بیشتری برای واکسیناسیون سگ‌ها بر ضد بیماری هاری وجود دارد تا جان‌های شمار زیادی از انسان‌ها نجات یابد.

vaccine

هر سال تا ۶۰ هزار نفر به علت این بیماری ویروسی می‌میرند و تقریباً همه موارد آن در نتیجه گازگرفتن سگ است.

به گزارش بي‌بي‌سي «اتحاد جهانی برای کنترل هاری» اعلام کرد که واکسیناسیون گروهی باعث می‌شود، «هاری به تاریخ ب‍پیوندد.»
سازمان HealthforAnimals نیز استدلال را مطرح می‌کند که محافظت سگ‌ها در برابر هاری به‌صرفه‌ترین برای محافظت افراد در برابر این بیماری است.

هاری در همه قاره‌های جهان به جز قاره جنوبگان بروز می‌کند، اما اکثریت مرگ‌های ناشی از آن در آسیا و آفریقا رخ می‌دهد.

هنگامی علائم بیماری ظهور می‌کند، تقریباً در همه موارد کشنده است- گرچه دوره زمانی کوتاهی پس از گاز گرفتن وجود دارد که تزریق واکسن در آن می‌تواند از مرگ‌بار شدن عفونت جلوگیری کند.

حدود ۴۰ درصد افرادی که سگ‌ها آنان را گاز می‌گیرند، زیر پنج سال هستند.

کارل دو مارچی ساراواس، مدیرعامل انجمن جهانی داروهای حیوانی با نام HealthforAnimals می‌گوید: «من بیماری دیگری را سراغ ندارم که شمار زیادی از افراد را مبتلا کند و بتوان به این آسانی با مقدار کمی ‍پول از آن پیشگیری کرد.»

به گفته او واکسیناسیون هاری ارزان است و با مبلغ ۸ دلار می‌توان ۲۰ سگ را برای یک سال واکسینه کرد. هزینه اقتصادی جهانی هاری ۱۲۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

ساراواس می‌گوید: «اگر از دیدگاه اقتصادی به موضوع نگاه کنید، باید در این مورد اقدام کرد و از دیدگاه انسانی همه از دست رفتن جان‌های شمار زیادی از انسان‌ها موضوعی جدی است.»

او می‌گوید: «به‌صرفه‌ترین و مؤثرترین راه برای پیشگیری از هاری واکسیناسیون سگ‌ها است، اما در همین‌جاست که با موانعی مواجه می‌شوید- اینکه چه مقدار پول برای خریدن واکسن در دسترس است، تسهیلات حمل‌ونقل برای رساند واکسن‌ها به نقاط معین- انجام این کارها ساده نیست.»

برنامه واکسیناسیون گروهی سگ‌ها در بنگلادش شمار مرگ‌های انسانی ناشی از هاری در این کشور را از سال ۲۰۱۱ نصف کرده است.

به گفته ساراواس، اگر بتوان ۷۰ درصد سگ‌ها را واکسینه کرد، می‌تواند شیوع هاری در سگ‌ها را مهار کرد.

کد خبر 300344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha