همشهری‌آنلاین: همایش ملی رمضان در آیینه اقوام ایرانی: تنوع فرهنگی و وحدت معنوی با حضور جمعی از فعالان، پیشکسوتان و علاقمندان به موضوع رمضان و ارتباط این مقوله با فرهنگ اقوام ایرانی همزمان در موزه ملی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

همایش رمضان در آیینه اقوام ایرانی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده دبیر علمی همایش ملی رمضان در آیینه اقوام ایرانی گفت: تنوع فرهنگی و وحدت معنوی با اشاره به اینکه این نخستین همایش با موضوع رمضان است که توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود گفت: رمضان همانند سایر آیین های اسلامی و ایرانی بخش زیادی از هویت ایرانی ما را تشکیل می دهد.

وی افزود: رمضان را می توان آیین صلح نامید زیرا که در این ماه فاصل‌ها کم شده و قلب‌های مومنان به هم نزدیک‌تر می‌شود.

رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه رمضان یاد آور نیاکان ما است اظهار امیدواری کرد این همایش مقدمه ای برای معرفی جایگاه برجسته رمضان در شکل بخشی به هویت ایرانیان باشد.

محمد حیدری دبیر اجرایی همایش ملی رمضان در آیینه اقوام ایرانی: تنوع فرهنگی و وحدت معنوی دیگر سخنران این همایش بود که اظهار امیدواری کرد برگزاری این همایش فرصتی برای دستیابی به دستاوردهای آینده در مقوله فرهنگ و مفاهیم مربوط به آن باشد.

وی افزود: دبیرخانه دایمی میراث مشترک اقوام ایرانی مجموعه ای نو پاست که با همکاری بخش خصوصی شکل گرفته و افتخار می کند در برگزاری همایش ها پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را یاری رساند.

در ادامه این همایش حجت الاسلام سید سجاد علم الهدی معاون پژوهشی و مدیریت تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به آیه (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) گفت: خداوند در قرآن کریم موضوع روزه داری در ماه رمضان را مختص مسلمانان و شیعیان ندانسته و فرموده که روزه داری به اشکال مختلف در ادیان قبل نیز وجود داشته است.

وی افزود:آنچه که در ادبیات دینی در مورد روزه داری مطرح شده بعد تربیتی روزه بوده نه بعد تکلیفی آن که به سختی انداختن انسان است.

به گفته علم الهدی در نظر قرآن روزه داری برای این است که انسان نفسش را قوی ساخته تا در برابر هوا و هوس بتواند ایستادگی کند.

معاون پژوهشی و مدیریت تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رمضان و روزه داری را جزئی از فرهنگ ایرانی دانست و ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این همایش این پیام نیز منتقل شود که روزه داری در ماه رمضان ربطی به حکومت و نظام حاکم ندارد و قسمتی از فرهنگ ایران است که در میان اقوام مختلف ایرانی هر یک به نحوی خاص برگزار می شود.

جعفر عبدالملکی رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دیگر سخنران این همایش بود که با بیان نکاتی از بعد اجتماعی روزه داری در ماه مبارک رمضان افزود: در ایران بر خلاف اروپا ، تکثر اقوام باعث جدایی ملت از یکدیگر نشده و مخل وحدت مردم نیست.

او با اشاره به آیین های مختلف برگزاری ماه رمضان تصریح کرد که برای پاسداشت ، حفظ و ریشه دار کردن این ارزش با آیین های مختلفی مواجه هستیم که هر یک به طریقی این فریضه الهی را پاس نگه می دارند.

عبدالملکی با بیان اینکه همواره آسیب ماشینی شدن جوامع آیین های مختلف را تهدید می کند افزود:در این شرایط همیشه روابط عاطفی به مباحث نوین تبدیل می شود.

رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان ساخت که دستگاه های دولتی باید با همکاری هم افزا مانع از آسیب دیدن آیین های فرهنگی شوند.

در ادامه این همایش حجت الاسلام فخرالدین صابری رییس موزه ملی قرآن گفت:از نظر عناصر و اجزا تمامی موقعیت های زمانی و مکانی یکسان هستند اما اینکه چرا یک ماه از سال ، اینگونه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می شود و از سوی خداوند برتر اعلام می شود قطعا دلایل محکمی دارد.

او نزول قرآن ، ماه میهمانی خدا، تعیین سرنوشت یکساله انسانها ، نزول ملائکه به زمین را دلایلی عنوان کرد که این ماه را برتراز سایر ماه های سال کرده است.

حجت السلام صابری با اشاره به اموری نظیر صدقه دادن ، احترام به بزرگترها، مهربانی با کودکان ، اطعام یتیمان ، تلاوت قرآن و...که از سوی پیامبر (ص) در این ماه بر آنها تأکید شده است افزود: روزه گرفتن تمرین تقویت اراده است برای اینکه بتوانیم 11ماه دیگر سال را بر هوای نفس خویش غلبه کنیم.

در ادامه برگزاری همایش رمضان در آیینه اقوام ایرانی: تنوع فرهنگی و وحدت معنوی پیام حجت السلام سید حسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و پیام سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرائت و با رونمایی از3عنوان کتاب ارایه شده در این همایش ، از پژوهشگر حوزه فرهنگ عامه سید احمد وکیلیان با اهدای لوح تقدیر و هدیه قدردانی شد.

سید احمد وکیلیان درسخنانی گفت: ایرانیان شاید بزرگترین و پایدارترین اقوامی هستند که به اسلام گرویده اند و کارهای موثری در گسترش فرهنگ اسلامی انجام داده اند.

وی با اشاره به اینکه از کودکی شیفته رمضان بوده است افزود:این امر سبب شده نگارش کتاب رمضان در فرهنگ مردم به عنوان اولین کار من در این حوزه به چاپ برسد.

وکیلیان با اشاره به برخی از آداب و آیین های ماه رمضان تصریح کرد: خواست من این است که تمامی فرهنگ دوستان با نگاهی به گذشته این موضوع را مد نظر قرار دهند که گذشتگان و بزرگان ما چگونه در این سرزمین می زیسته و چگونه از این فرهنگ غنی پاسبانی می کرده اند.

کد خبر 300354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha