مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: علاقمندان آسمان شب که به امید دیدن یک شهاب آسمانی ساعت‌ها به بالا چشم می‌دوزند،‌ به زودی می‌توانند شهاب‌باران را سفارش دهند.

شهاب باران

براساس گزارش ديسكاوري، گروهي از دانشمندان ژاپني مي‌گويند به فرمول شهاب‌هاي آسماني دست يافته‌اند، تركيب شيميايي محرمانه‌اي كه درون كره‌هايي كوچك قرار گرفته‌اند و دانشمندان اميدوارند بتوانند اين گوي‌ها را از يك ماهواره در بالاي جو به سوي زمين شليك كنند تا به اين شكل شهاب‌باران سفارشي ايجاد كنند.

شركت نوپاي ژاپني به نام ALE با همكاري محققان دانشگاه‌هاي مختلف قصد دارد اين شهاب‌باران‌هاي سفارشي را در دسترس علاقمندان قرار دهند. قيمت هر شهاب‌باران هشت هزار و 100 دلار خواهد بود. به گفته اين شركت، شهاب‌بارن‌هاي مصنوعي به اندازه‌اي درخشان خواهند بود كه حتي در مناطقي با آلودگي نور زياد با چشم غير مسلح قابل مشاهده باشند. 

شهاب‌باران‌هاي طبيعي زماني رخ مي‌دهند كه غبار و ذرات فضايي با اتمسفر زمين برخورد كرده و حين عبور ازاتمسفر به شدت داغ شده و مي‌سوزند. شهاب‌ها معمولا پيش از رسيدن به زمين كاملا سوخته و نابود مي‌شوند. شهاب‌هاي مصنوعي كه از ريزماهواره‌هايي با سرعت هشت كيلومتر بر ثانيه به سوي زمين پرتاب خواهند شد نيز وسعتي برابر 50 سانتيمتر داشته و پيش از اينكه به زمين برسند به طول كامل مي‌سوزند.

ماهواره‌هاي مكعبي شكلي كه حامل اين شهاب‌ها هستند توسط شركت ALE ساخته شده و در ارتفاع 400 تا 500 كيلومتري از سطح زمين از شمال به جنوب حركت خواهد كرد. اين شركت تركيب مواد شيميايي مورد استفاده در شهاب‌هاي مصنوعي‌اش را محرمانه نگه داشته اما مي‌گويد براي رنگي ساختن شهاب‌بارانش از تركيبات متفاوتي استفاده كرده‌است.

شهاب‌باران علاوه بر اينكه پديده‌اي زيباست، براي دانشمندان ارزش علمي بالايي دارد زيرا مي‌توانند با بررسي نور شهاب‌ها درجه حرارت، تراكم و حركات لايه‌هاي بالايي اتمسفر را محاسبه كنند. از آنجايي كه شهاب‌باران‌هاي طبيعي غيرقابل پيش‌بيني‌اند، شهاب‌باران هاي سفارشي مي‌تواند در اين راستا به آنها كمك كند. منطقه‌اي از اتمسفر كه شهاب‌ها از آن عبور مي‌كنند براي فضاپيماها بسيار كم ارتفاع و براي بالون‌هاي تحقيقاتي بسيار مرتفع است،‌از اين رو چنين شهاب‌باران‌هاي سفارشي مي‌تواند براي دانشمندان فرصت تحقيقاتي ارزشمندي به شمار رود.

کد خبر 300423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha