همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص جدایی تامین اجتماعی از دولت گفت: دولت برای پوشش بیمه شدگان ۳ درصد باید پرداخت کند و مابقی باید توسط کارگران و کارفرمایان پرداخت شود لذا دولت نقش مشارکت تضامنی دارد و حذف آن از صندوق غیر قابل انجام است.

نوربخش

به گزارش فارس، سید تقی نوربخش در نشست خبری به مناسبت هفته تامین اجتماعی برگزار شد تعداد بیمه‌شدگان این سازمان را بیش از 40 میلیون نفر برشمرد و گفت: بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی 13 میلیون هستند که همراه با افراد تحت پوشش آنها و مستمری بگیران این تعداد به بیش از 40 میلیون نفر می‌رسد.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی سازمانی اقتصادی و اجتماعی است و علیرغم دو وظیفه ذاتی پرداخت مستمری و ارائه خدمات درمانی، 18 نوع خدمات دیگر را به افراد تحت پوشش خود ارائه می‌دهند.

نوربخش افزود: در شرایط فعلی اقتصاد کشور که تحریم‌های ظالمانه به حداکثر رسیده است و همینطور کاهش قیمت نفت و ترانسفر ارز ناشی از سایر کالاهای نفتی شاهد تأثیر این موضوع در منابع و مصارف سازمان بوده‌ایم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در ماه خرداد، 4 هزار و 200 میلیارد تومان مصارف سازمان تامین اجتماعی بوده است که از این مبلغ 2650 میلیارد تومان در بخش پرداخت مستمری‌ها، 150 میلیارد تومان بیمه بیکاری، 720 میلیارد تومان به مراکز درمانی طرف قرارداد و 240 میلیارد تومان نیز به مراکز ملکی درمانی سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است.

نوربخش با اشاره به اینکه از ابتدا ی سال 94 تا 31 خرداد امسال 11 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: حدود 84 درصد این منابع از محل حق بیمه ها وصول شده است و این مبلغ حدود 26 درصد از بودجه کشور است.

وی با بیان اینکه در حد وظایف و ماموریت‌ها وظایف خود را انجام داده‌ایم گفت: در این جنگ تمام عیار اقتصادی، تامین اجتماعی خاکریز اول این جنگ بوده است.

نوربخش در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: در سال 84 بدهی دولت 4 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است و این بدهی در 30 سال گذشته تجمیع شده است ولی از سال 84 تا سال 92 به دلیل تعهداتی که ولت تقبل کرده است بدهی این سازمان به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است و تعهدات دولت در سال 84 به 21 آیتم رسید که با پرداخت نکردن تعهدات خود بار بدهی‌ها افزایش یافت.

* بدهی 15 هزار میلیاردی دولت در سال 94

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی 15 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد که با این حساب 25 درصد از بودجه دولت برای سازمان تأمین اجتماعی است.

نوربخش در پاسخ به پرسشی مبنی بر نامه 40 تن از نمایندگان برای جدایی سازمان تامین اجتماعی از دولت اظهار داشت: سهم بیمه شده را کارفرما، کارگر و دولت پرداخت می ‌کند که سهم دولت 3 درصد از حق بیمه است که البته در حال حاضر پرداخت نمی‌شود ولی نقش دولت یک نقش فضامهی است و حذف دولت از این سازمان غیر قابل انجام است چرا که سیستم سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک صندوق بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی درباره طرح تحول سلامت اظهارداشت: سازمان تامین اجتماعی در این طرح نقش کلیدی را داشته است و 3 هزار میلیارد تومان به دلیل پوشش‌های گسترده این سازمان در بخش درمان و با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور در بر دارد برای طرح تحول سلامت تقبل کرده است.

نوربخش درباره طرح بیمه بیکاری نیز اظهارداشت: طرحی در خصوص بیمه بیکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال بررسی است و سازمان تامین اجتماعی این آمادگی را دارد در جهت اشتغال، منابع خود را به موضوع بیمه بیکاری اختصاص دهد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه درمان رایگان بازنشستگان تامین اجتماعی در بیمارستان های دولتی چرا هنوز به نتیجه نرسیده است گفت: سازمان تامین اجتماعی موافق این اقدام است و وزیر بهداشت نیز موافقت اولیه خود را در این خصوص اعلام کرده است؛ در صورتیکه بخشنامه درمان رایگان بازنشستگان تامین اجتماعی در مراکز درمانی دولتی ابلاغ شود، سازمان تامین اجتماعی تعهد دارد در این خصوص انجام دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حاضریت براساس طرح تحول سلامت پرداخت از جیب مردم که در سال‌های گذشته بیش از 50 درصد بوده به 6 درصد کاهش یافته است.

نوربخش درباره افزایش مرخصی زایمان اظهارداشت: بار مالی افزایش مرخصی زایمان از 6 به 9 ماه را که حدود 300 میلیارد تومان است باید دولت پرداخت کند و در صورت پرداخت ، سازمان تامین اجتماعی آمادگی اجرای آن را دارد.

وی ادامه داد: به دلیل بار مالی که افزایش مرخصی سازمان دارد به نظر می‌رسد در بودجه سال جاری اجرایی نشود و در بودجه سال آینده این موضوع نیز پیش‌بینی شود.

نوربخش درباره بیمه کارگران ساختمانی اظهارداشت: براساس قانون 15 درصد از عوارض ساخت و ساز شهرداری باید به بیمه کارگران ساختمانی و سازمان تامین اجتماعی اختصاص یابد و هیات وزیران نیز می‌تواند آن را به 20 درصد افزایش دهد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: تاکنون 450 میلیارد تومان از سوی شهرداری‌ها به این امر اختصاص پیدا کرده است در صورتیکه سازمان 1400 میلیارد تومان برای بیمه کارگران پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: 800 هزار نفر در سال 93 تحت پوشش بیمه ساختمانی قرار گرفته‌اند و 200 هزار نفر کارگر ساختمانی در سال 94 به این تعداد اضافه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه شهرداری‌ها همکاری لازم را در این خصوص ندارند و این موضوع باعث اختلال در این موضوع می‌شود که البته با بخشنامه جدید وزارت کشور و ارتقا سهم سازمان از عوارض ساختمان و ساخت و ساز شهرداری به 20 درصد امیدواریم سقف پوشش بیمه‌ای کارگران نیز افزایش یابد

نوربخش در ادامه درباره انفجار ذوب‌آهن اصفهان نیز اظهارداشت: حادثه ناگواری اتفاق افتاد و در این حادثه 3 نفر جان خود را از دست دادند و 6 نفر مجروح شدند که سازمان تامین اجتماعی نسبت به درمان رایگان مجروحین و پرداخت کمک هزینه‌ای به خانواده فوت شدگان اقدام کرده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خبرداد: سازمان تامین اجتماعی مبلغ بیمه عمر بازنشستگان را پرداخت می‌کند و مابه‌التفاوت مستمری فروردین ماه انها نیز علیرغم تمام مشکلات براساس حروف الفبا و تا 10 مرداد پرداخت می‌شود.

نوربخش به بدهی 6 هزار میلیارد تومانی اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران نیز 500 میلیارد تومان بدهکار است و 1500 میلیارد تومان نیز مراکز دولتی به این سازمان بدهکار است و سهم کارفرمایان از بدهی به سازمان تامین اجتماعی نیز به 1500 میلیارد است.

وی درباره بدهی سازمان به شهرداری تهران گفت: سازمان تامین اجتماعی در حال ساخت و ساز است و بابت تراکم و عوارض بدهی‌هایی را به شهرداری‌ها دارد ولی قابل قیاس به بدهی‌های شهرداری به سازمان تامین اجتماعی نیست.

نوربخش درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز اظهارداشت: همسان سازی یک بار در سال 1388 انجام شد و تاکنون 7 هزار میلیارد تومان بار مالی برای سازمان داشته است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: دولت تاکنون 900 میلیارد تومان را پرداخت کرده است و براساس ماده 111 و 96 قانون تامین اجتماعی، افزایش حقوق بازنشستگان باید براساس این موارد انجام شود و در صورتی که دولت تکلیف جدیدی را به سازمان تامین اجتماعی ایجاد می‌کند، بار مالی آن را نیز در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی 600 میلیارد تومان در سال 93 پروژه عمرانی دارد، گفت: هزینه‌های مراکز ملکی تامین اجتماعی در یک ماه برابر با هزینه‌های خرید دارو است و 250 میلیارد تومان در ماه هزینه دارو پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر افزایش سن بازنشستگی اظهارداشت: براساس قوانین بیمه‌ای در سراسر کشور با افزایش امید به زندگی، سن بازنشستگی نیز باید افزایش یابد؛ در سال 1355 امید به زندگی 57 سال بوده است و در حال حاضر با پیشرفت‌های علمی، امید به زندگی به 74 سال افزایش یافته است ولی میانگین سن بازنشستگی در کشور 47 سال است.

وی افزود: دلیل کاهش سن بازنشستگی‌ نیز بازنشستگی‌های پیش از موعد است و هم اکنون فردی در سازمان اجتماعی با 36 سال سن بازنشسته شده است و این موضوع مخالف قوانین بازنشستگی جهانی است.

نوربخش افزود: در حال حاضر نیز طرح، پیشنهاد و یا قانونی برای افزایش سن بازنشستگی در کشور نداریم و وضعیت فعلی در این خصوص مناسب نیست.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در سال 94 ، 35 هزار ملیارد تومان پرداخت مستمری خواهیم داشت، افزود: با هزینه‌های درمان بیش از 50 هزار میلیارد تومان برای بیمه شدگان هزینه می‌شود که این عدد 28 درصد از بودجه کل کشور است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اجرای کارت هوشمند اظهارداشت: این کار به طور جدی در حال پیگیری است و با توجه به زیرساخت‌های کشور پروژه کارت هوشمند درمان کار بسیار پیچیده‌ای است ولی در شهریور ماه امسال، بیماران خاص و بعد در مراکز ملکی درمانی تامین اجتماعی این کارت اجرایی می‌شود.

وی افزود: 80 درصد مراکز درمانی تامین اجتماعی زیر بار HIS رفتند و زیرساختهای کارت هوشمند نیز در این 80 مرکز در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر سرپرستی مردم بازنشستگی فولاد اظهارداشت: ادغام صندوق بازنشستگی فولاد با تامین اجتماعی اتفاق نیفتاده است و بنده به مدت 6 ماه بنا به دستور وزیر رفاه، سرپرست این صندوق خواهم بود و در حال حاضر اقدامات موثری در این خصوص انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه 86 هزار نفر مستمری بگیر صندوق فولاد هستند، گفت: بنده به صورت موقت سرپرستی این صندوق را قبول دارم.

در ادامه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از تشکیل هلدینگ گردشگری خبرداد و گفت: هلدینگی تشکیل شده است که براساس وظایف اجتماعی که دارد بحث توریسم درمانی و سفرهای زیارتی را انجام می‌دهد و در آینده وارد بورس خواهد شد.

وی ادامه داد: سرمایه‌های شرکت تامین اجتماعی (شسنا) نیز از 3 هزار میلیارد نیز به 8 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

کد خبر 300714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha