همشهری آنلاین: رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده بی‌رویه از پلاستیک‌ها در ابعاد مختلف زندگی مردم به فاجعه زیست محیطی بزرگی در کشور تبدیل شده است.

استفاده بی‌ر‌ویه از پلاستیک به فاجعه زیست محیطی در کشور تبدیل شده است

به گزارش ايرنا، عباس رجایی روز یکشنبه به مناسبت 21 تیرماه روز بدون نایلکس، گفت: خطر پلاستیک‌ها به دلیل ماندگاری 500 تا هزار ساله در طبیعت، زندگی انسان، حیوانات و آبزیان را تهدید می‌کند و اگر تغییر رویه موثر در رفتارهای زندگی بشر ایجاد نشود، پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

وی توضیح داد: بر اساس آمارهای منتشره سالانه بیش از سه میلیون تن پلاستیک در کشور تولید و در چرخه مصرف قرار می‌گیرد بدون آن که برنامه هدفمند و موثری در بازیافت و ساماندهی آن تعریف شده باشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سه دهه گذشته مصرف بی‌رویه پلاستیک‌ها در الگوی مصرف خانواده‌ها نبود و هنگام خرید از زنبیل و یا کیسه‌های پارچه ای و کاغذی استفاده می‌شد.

رجایی اظهار کرد: فقر فرهنگی موجب شده که در کم‌تر از یک قرن تمامی عرصه‌های طبیعی از جمله بیابان‌ها، جنگل‌ها، کوهستان‌ها و حتی رودخانه‌ها به زباله‌دان پلاستیک تبدیل شود و منظر زیست فاجعه‌باری را ایجاد کند.

وی بیان کرد: رهاسازی پلاستیک‌ها در طبیعت مخاطرات جدی در چرخه زیستی حیوانات و آبزیان دارد و به شدت سلامت منابع آب و خاک را به خطر می‌اندازد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: جای تاسف دارد که هر روز اخباری از بلعیده شدن نایلکس‌ها توسط آبزیان و حیوانات و مرگ آن‌ها در سایه غفلت انسان‌ها پخش می‌شود و به خاطر تجمع پلاستیک‌های سرگردان مناظر زیستی در آلودگی آب را شاهد هستیم.

رجایی بیان کرد: شاید زمان آن رسیده که دولت به صورت جدی در تغییر الگوی تولید نایلکس‌ها وارد شود و مواد اولیه پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر و پاکت‌های کاغذی را بدون این که لطمه جدی به منابع پایه جنگلی کشور وارد شود با مدیریت موثر دنبال کند.

وی بیان کرد: پیامدهای استفاده بی‌رویه از پلاستیک باید توسط شبکه تشکل‌های مردمی و رسانه‌ها به عنوان یک تکلیف ملی برجسته‌سازی شود و فراخوان عمومی برای مشارکت تمامی مردم در استفاده از زنبیل و کیسه کنفی به جای نایلکس اعلام شود.

رییس کمیسیون کشاوری، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: محاسبات دقیقی از زیان‌های زیستی ناشی از رهاسازی پلاستیک در طبیعت به صورت شفاف در کشور انجام نشده و رد پای پلاستیک‌ها در بیماری‌های مختلف، آلایندگی چرخه غذایی و منابع آب و خاک در مطالعات علمی دیده نشده است.

رجایی عنوان کرد: یکی از شاخه‌های نایلکس‌ها ظروف یک بار مصرف است که آفت سلامت مردم شده و فرهنگ استفاده از آن باید تغییر کند.

وی اظهار کرد: این ظروف ساخته شده از مشتقات نفتی است که در تماس مستقیم با غذای گرم یا سرد ترکیبات خطرناک و سرطان‌زا از آن ها آزادسازی و با خوردن غذا وارد بدن می‌شود.

وی با بیان این که روند مصرف ظروف یک بار مصرف رو به رشد است، افزود: کارخانه‌های تولیدکننده این ظروف باید طبق قانون تحت نظارت قرار داشته باشند و پروانه ساخت از وزارت بهداشت اخذ کرده باشند و تلاش شود ظروف گیاهی جایگزین تولیدات بی‌کیفیت پلاستیکی شود.

کد خبر 300899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha