همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت بازیافت زباله استان کرمانشاه از تولید روزانه ۳۵ تا ۴۵ تن کیسه پلاستیکی در کرمانشاه خبر داد و گفت: اولین زباله‌های پلاستیکی بشر هنوز در طبیعت است.

اولین زباله‌های پلاستیکی بشر هنوز در طبیعتند

به گزارش ايسنا، هایده شیرزادی به مناسبت روز جهانی "بدون کیسه‌های پلاستیکی" اظهار کرد: زباله‌های پلاستیکی شامل مواد پلیمری و مصنوعات آن است که به دلیل ماهیت خاصی که دارند سال‌ها در طبیعت مانده و تجزیه نمی‌شوند.

وی میانگین عمر زباله‌های پلاستیکی را بر اساس تحقیقات دانشمندان حدود 500 تا هزار سال اعلام کرد و افزود: با این شرایط اولین زباله‌های تولیدی بشر هنوز در طبیعت است و تجزیه نشده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازیافت زباله کرمانشاه معتقد است: زباله‌های پلاستیکی 15 تا 20 درصد زباله‌ها را به خود اختصاص می‌دهند که کیسه‌های نایلونی با سهم 6 تا 7 درصدی بیش‌ترین سهم را دارند.

به گفته شیرزادی در کرمانشاه با تولید روزانه 550 تا 600 تن زباله، در هر روز حدود 35 تا 40 تن کیسه نایلونی تولید می‌شود که بخشی از آن را زباله‌گردها می‌برند و بخشی وارد سایت بازیافت می‌شود.

وی بازیافت کیسه‌های نایلونی را کاری پرهزینه و زمان‌بر دانست و یادآوری کرد: هر کارگر در هشت ساعت کار در بهترین حالت می‌تواند 100 تا 130 کیلو کیسه نایلونی را جدا کند و بازیافت هر کیلو از آن 1500 تا 2000 تومان هزینه دارد.

مدیرعامل شرکت بازیافت زباله کرمانشاه افزود: هر کیسه پلاستیکی را فقط یک بار می‌توان بازیافت کرد، ولی پس از آن تنها کاربردی که دارد ارزش حرارتی برای صنایع از جمله سیمان است.

شیرزادی تصریح کرد: پنج سال است در کرمانشاه تلاش می‌کنیم از زباله‌های پلاستیکی به جای سوخت فسیلی برای صنایع استفاده شود که هنوز اجرایی نشده است.

وی تنها راه برای کاهش زباله‌های پلاستیکی را کاهش تولید آن دانست و یادآوری کرد: در کشورهای دیگر مردم موظفند برای کیسه‌های نایلونی پول پرداخت کنند و این کار باعث می‌شود برای خرید سبد با خود ببرند و کم‌تر از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنند.

به گفته شیرزادی در واحدهای تولیدی نیز صندوقی در نظر گرفته شده که واحدها پول بسته‌بندی را در آن می‌ریزند و به شهرداری می‌دهند تا بازیافت زباله هزینه‌ای برای شهرداری نداشته باشد.

وی اضافه کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان همه زباله‌های پلاستیکی را حذف کرد، بلکه باید ابتدا تولید آنها را کاهش دهیم و سپس میزان تولید را مدیریت کنیم.

شیرزادی استفاده از پلاستیک در برخی بسته‌بندی‌ها مانند مواد خوراکی یا شیر را اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: اما می‌توان برای خرید میوه یا خیلی چیزهای دیگر از سبد خرید استفاده کرد. 

کد خبر 300926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha