سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنامه اقدام جام مشترک (برجام) سندی سیاسی و بین‌المللی شامل ۱۰۰ صفحه متن اصلی و پنج ضمیمه است که طی ۲۲ ماه مذاکره فشرده و جدی به دست آمده است و با نهایی شدن این برنامه تمامی تحریم‌های ایران از جمله تحریم‌های تسلیحاتی لغو می‌شوند.

تیم مذاکره کننده هسته ای

به گزارش ایسنا؛ با اعلام توافق بر سر این برنامه باید سه مرحله مقدماتی، عملیاتی و اجرایی صورت گیرد تا توافق جامع به طور رسمی شکل گیرد.

پس از اعلام تفاهم بر سر "برجام" در وین از سوی وزیران خارجه ایران و 1+5 این برنامه به سرعت در اختیار پایتخت‌های دو طرف به ویژه ایران و آمریکا برای بررسی و اعلام نظر نهایی و رسمی قرار می‌گیرد.

این سند سیاسی و بین‌المللی طی دو هفته آینده در قالب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار خواهد گرفت که به این شکل برنامه جامع اقدام مشترک رسمیت می‌یابد. در این قطعنامه ضمن تایید آن، نقشه راه آینده اجرای توافق مشخص و کلیه تحریم‌های چهار جانبه علیه ایران لغو و متوقف خواهد شد.

در مرحله بعد برنامه جامع اقدام مشترک به کنگره آمریکا و هم‌زمان برای بررسی و اعلام نظر به مجلس شورای اسلامی می‌رود و پس از بررسی و اعلام رای، متن توافق برای عملیاتی شدن آماده می شود. تاریخی از قبل برای شروع اجرای توافق از سوی دو طرف هماهنگ و توافق شده است که با آغاز اجرای برنامه، ضمن اعمال برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران تمامی تحریم‌های سازمان ملل در ابعاد چهارگانه رفع و متوقف خواهد شد.

براساس جزئيات برنامه جامع اقدام مشترك:

  • تمامی تحریم‌ها علیه ایران لغو شده و ایران از این پس کشوری تحت تحریم شناخته نخواهد شد.
  • ایران صرفا برخی محدودیت‌های موقت پیش‌بینی شده مطابق با خطوط قرمز تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری که پس از مدتی معقول و محدود رفع خواهند شد را می‌پذیرد.
  • کلیه تحریم‌های اقتصادی، بانکی و مالی مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری در روز اجرای برجام، به طور قطعی لغو خواهند شد.
  • ایران از این پس تحت تحریم‌های تسلیحاتی نخواهد بود و طبق قطعنامه شورای امنیت (قطعنامه‌ای که قرار است بعد از حصول به توافق صادر شود) این تحریم‌ها (تسلیحاتی) لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت‌های موقت برای زمانی محدود اعمال می‌شود.

این برجام در واقع مجموعه‌ای از چندین توافق است که همگی آنها در چارچوب خطوط قرمز تعیین شده از سوی رهبری نظام تعریف شده و برخی اقدامات موقت و محدود با دوره‌های زمانی متفاوت در آن پیش‌بینی شده است.

قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود و پرونده هسته‌ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد و در آن صرفا به بند 41 از فصل هفت اشاره می شود. هم چنین مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت ملغی خواهد شد.

برای اولین بار یک کشور ذیل تحریم‎‌های فصل هفت منشور ملل متحد موفق می شود با مذاکرات و دیپلماسی فعال خود را از وضعیت "تهدید صلح و امنیت بین الملل" برهاند.

بنا بر این گزارش، از آنجایی که "برنامه جامع اقدام مشترک" یک سند سیاسی و بین المللی و غیرحقوقی است این‌گونه اسناد امضا نمی‌شوند-نه این سند بلکه هیچ یک از اسناد غیرحقوقی بین المللی برای اجرایی شدن امضا نمی‌شوند.- امضای اسناد مربوط به معاهدات حقوقی دو جانبه و معاهدات حقوقی بین المللی است که اول امضا می‌کنند و بعد مرحله تصویب آن انجام می‌شود، اما سندهای غیرحقوقی نه امضا می ‌وند و نه تصویب مثل قطعنامه‌های شورای امنیت. با وجود این که قطعنامه های شورای امنیت بسیار مهم و لازم الاجرا هستند اما امضا نمی‌شوند.

در عین حال امضا نشدن این سند به این معنا نیست که ضمانت اجرا نداشته باشد. بلکه دولت ها اجرای آن را تضمین می کنند.

کد خبر 301034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha