یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲

همشهری آنلاین: محققان موسسه ملی بیوپزشکی واشنگتن با استفاده از ژن‌درمانی موفق به درمان سرطان مغز شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از ساینس، در این روش از سیستم انتقال ژن، با استفاده از نانوذرات استفاده می‌شود؛ به این صورت که در نانوذرات آنزیمی قرار می‌گیرد که سلول‌های گلیوم مغزی را نابود می‌کنند.

گلیوم یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان است که شانس زنده ماندن فرد مبتلا به آن 12 درصد است و در بهترین حالت نیز بیمار پنج سال عمر می‌کند. در حال حاضر هیچ روش درمانی ایمنی برای این بیماری کشنده وجود ندارد.

محققان در این روش با استفاده از یک ژن خاص که به همراه یک آنزیم و با استفاده از نانوذرات وارد تومور می‌شود، موفق به توقف رشد تومور شده‌اند.

یکی از معایب این روش، انتقال ژن‌های ضد تومور با استفاده از ویروس است که می‌تواند منجر به فعال شدن سیستم ایمنی و ناکارآمدی این روش شود.

با این وجود، مراحل اولیه این آزمایش روی موش‌های آزمایشگاهی با موفقیت انجام شده است و موش‌هایی که با این روش درمان شده‌اند، عمر طولانی‌تری دارند.

این روش به محض توسعه آماده استفاده در انسان می‌شود و محققان معتقدند علاوه بر سرطان مغز، در درمان سرطان‌های دیگر نیز موثر است. نتیجه این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است.