دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت امنیتی سایمنتک اعلام کرد آمار ارسال هرزنامه‌ها توسط کاربران در طول ۱۲ سال گذشته کاهشی قابل توجه یافته‌است.

هرزنامه

براساس گزارش BBC، به گفته اين شركت كمتر از 50 درصد از ايميل‌هايي كه طي ماه ژوئن مورد بررسي قرار گرفته‌اند هرزنامه بوده‌اند،‌ ميزاني كه طي دهه گذشته به كمترين حد خود رسيده‌است. اين كاهش خبر از آن دارد كه هكرها و سارقان سايبري به راه‌هاي ديگري براي درآمدزايي از كاربران آنلاين رو آورده‌اند.

سايمنتك مي‌گويد اقدامات قانوني عليه شبكه‌هاي تبهكار كه مسئوليت ارسال هرزنامه‌ها را براي كاربران به عهده دارند در كاهش دادن ميزان آنها تاثيري قابل توجه داشته‌است. با اين‌همه از سويي ديگر كاهش ميزان هرزنامه به واسطه افزايش ميزان ساخت بد‌افزارها جبران شده‌است.

  • جنبش بدافزاري

در ماه ژوئن تنها 49.7 درصد از ميليارد‌ها پيامي كه سايمنتك بر آنها نظارت داشت،‌ هرزنامه بوده‌اند، به بياني ديگر،‌ از سال 2003 تاكنون اين اولين‌باري است كه تعداد هرزنامه‌ها به كمتر از 50 درصد رسيده‌است و از زمان انتشار اين گزارش،‌سير نزولي هرزنامه‌ها ادامه داشته‌است به طوري كه تا 14 ماه جولاي از 25 ميليارد ايميل مورد كنترل سايمنتك تنها 46.4 درصد هرزنامه بوده‌اند.

سايمنتك اين كاهش را مديون اعمال قانون عليه بات‌نت‌ها مي‌داند، شبكه‌هايي از رايانه‌هاي هك شده كه هرزنامه‌ها از مسير آنها به كاربران ارسال مي‌شوند.

با اين‌همه شركت سايمنتك اعلام كرده در برابر كاهش بي‌سابقه تعداد هرزنامه‌ها، ميزان تنوع بدافزارهاي توليد شده افزايش قابل توجهي يافته‌است به شكلي كه تنها در ماه ژوئن اين شركت توانسته 57.6 ميليون بدافزار، يعني دو برابر نسبت به ماه آوريل،‌ را شناسايي كند.

باج‌افزار‌ها با بدافزارهايي براي اخاذي از كاربران نيز در اين ميان از محبوبيت بالايي برخوردار بوده‌اند و سايمنتك بيش از 500 هزار حمله سايبري براساس اين نوع از بدافزار رديابي كرده‌است.

به گفته اين شركت به نظر مي‌آيد هكرها درحال فاصله گرفتن از فعاليت‌هاي تبهكارانه مبتني بر ايميل بوده و به ديگر انواع تكنيك‌هاي حملات سايبري گرايش پيدا كرده‌اند. با اين‌همه هرزنامه‌نويسان در چين و اروپاي شرقي هنوز براي وسوسه كردن كاربران براي خريداري كالاهاي تقلبي و داروهاي قاچاق از هرزنامه‌ها استفاده مي‌كنند.

کد خبر 301422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha