دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گوینده پیشکسوت رادیو بیان کرد که ۸۰ درصد گویندگان جوان با تکنیک های گویندگی آشنایی ندارند و همچنین از آموزش و نگارش یک کتاب در این زمینه سخن گفت.

سریال

به گزارش مهر؛ علیرضا معینی با اشاره به کتاب «گویندگی در رادیو و تلویزیون» که مشغول ویرایش نهایی آن است، گفت: این کتابی است که از سال ۸۹ آن را آغاز کردم و اکنون در حال ویرایش های نهایی آن هستم و قرار است از طرف انتشارات سروش منتشر شود.

وی با اشاره به کتاب هایی که در زمینه گویندگی در ایران وجود دارد، بیان کرد: در این زمینه منابع فارسی کمی داریم و بیشتر منابع خارجی هستند. البته برای این منظور نیازی به منابع خارجی نیست، ترجمه های زیادی وجود دارند که به گویندگی می پردازند اما مساله اینجاست که از طریق آنها نمی توان فهمید سعدی، حافظ و گلستان را چگونه باید خواند و اشعار و نثر فارسی چگونه به کار می رود.

معینی با اشاره به اینکه بعضی از تکنیک ها در اجرای رادیو و تلویزیون عمومی هستند، اظهار کرد: مواردی از این تکنیک ها در اجرا مثل نگاه به دوربین، نوع بیان و یا طرز نشستن عمومی هستند اما در حوزه گویندگی بیشتر تکنیک ها و آموزش ها به فرهنگ مورد نظر برمی گردد و با گفتن، کلام و گویش در ارتباط است. به طور مثال مصاحبه با مهمان در فرهنگ ایرانی با دیگر فرهنگ ها متفاوت است. گوینده و مصاحبه کننده غیر ایرانی شاید رییس جهور را هم با نام کوچک صدا بزند اما در ایران دور از اخلاق و ادب است که شخصی را که به طور مثال جایگاه و سن بالاتری از شما دارد با نام کوچک صدا بزنید.

این گوینده رادیو و تلویزیون در ادامه به فصل های کتاب خود اشاره و بیان کرد: اینها نمونه هایی است که با توضیحاتی مفصل تر در کتاب «گویندگی در رادیو و تلویزیون» آمده است. در این کتاب همچنین به شگفتی های بیان فارسی پرداخته می شود و اینکه هیچ زبان دیگری به این ادبیات غنی نمی رسد. 

معینی به تکنیک هایی چون نرمش های تخصصی صدا اشاره و بیان کرد: نرمش های فک، دهان، تنفس، صدا و... جزو تکنیک های جهانی است که دانستنش برای گویندگان ضرورت دارد و گوینده ای که به طور مثال می خواهد یک ساعت حرف بزند به وسیله این تکنیک ها باید بداند چطور خود را همچون فوتبالیست برای ورود به میدان گرم کند. 

این سردبیر برنامه های فرهنگی درباره اینکه به نظرش چقدر از این تکنیک ها در برنامه های رادیویی استفاده می شود، گفت: به نظر من بیش از ۹۰ درصد گویندگان این تکنیک ها را انجام نمی دهند و حدود ۸۰ درصد هم اصلا با این تکنیک ها آشنایی ندارند البته خوشبختانه اخیرا بخش آموزش سازمان صداوسیما فعال شده است و از پیشکسوت ها و استادان این حرفه از جمله خود من برای امور آموزشی گویندگان جوان دعوت شده است.

وی در پایان در واکنش به اینکه گویندگان جوان تنها به صدای خوب اکتفا می کنند، بیان کرد: من در کارگاه های خود بیان می کنم که بیشتر از ۸۰ درصد مردم صدای خوبی دارند حتی افرادی هم هستند که صداهای فوق العاده ای دارند که ممکن است نتوانند در رسانه از آن استفاده کنند بنابراین یک گوینده علاوه بر صدا باید از تکنیک ها و آموزش های لازم هم برخوردار باشد و مهارت هایی را هم به گویندگی خود اضافه کند.

کد خبر 301495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha