مذاکرات هسته‌ای ظاهراً تمام شد اما به عقیده تحلیلگران، تازه زورآزمایی طرف‌های مذاکره‌کننده برای اجرای تعهداتشان آغاز شده است.

مجلس

تصويب قطعنامه «برجام» در شوراي امنيت آن هم بدون رأي مخالف، مهم‌ترين خبر پس از پايان يك دهه مذاكرات هسته‌اي و تنظيم سند نهايي وين بود.قطعنامه‌اي كه حرف و حديث‌هاي بسياري پشت سرش به‌ويژه در بندهاي مربوط به بازگشت پذيري تحريم و محدوديت‌هاي موشكي ايران است.

برخي معتقدند تصويب قطعنامه در شوراي امنيت، پيش از بررسي متن نهايي مذاكرات در پايتخت كشورها به نوعي دور زدن نهادهاي نظارتي و مراجع تصميم‌گيري است كه قرار بود سند وين را بررسي و نظر نهايي درباره تأييد و يا رد توافق هسته‌اي را اعلام كنند. 14نماينده شاخص مجلس  در نامه‌اي مهم اين موضوع مهم را به رئيس‌جمهور و رئيس مجلس هشدار داده وتأكيد كردند، از آنجا كه متن «جمع‌بندي مذاكرات» وين هنوز در داخل كشور به تصويب نرسيده است، حق هرگونه تحفظ و شرط درخصوص قطعنامه شوراي امنيت براي جمهوري اسلامي ايران محفوظ خواهد بود.

در اين نامه آمده است، مطابق قانون الزام دولت به حفظ دستاوردهاي هسته‌اي و نيز اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۷۶ قانون اساسي، هر متني كه براي دولت جمهوري اسلامي ايران تعهدآور باشد محتاج تصويب در مراجع قانوني كشور است.در اين نامه كه به امضاي حداد عادل، توكلي، زاكاني، نادران، فرهنگي، مرندي، نجابت، آشتياني، مصباحي‌مقدم، شهرياري، كوثري، زارعي، دهقان و ميركاظمي رسيده، آمده است: بديهي است از آنجا كه متن جمع بندي وين كه به «برجام» موسوم شده و مبناي قطعنامه شوراي امنيت است، هنوز در داخل كشور به تأييد و تصويب نرسيده است، درصورت طي مراحل قانوني نيز حق هرگونه تحفظ و شرط درخصوص اين قطعنامه براي جمهوري اسلامي ايران محفوظ خواهد بود.

قطعنامه ديروز شوراي امنيت واكنش فرماندهان ارشد نظامي كشور را هم به‌دنبال داشت. سرلشگر محمد علي جعفري گفته هر قطعنامه‌اي كه در تضاد با خطوط قرمز كشورمان باشد هيچ اعتباري ندارد و اميدواريم شوراي امنيت سازمان ملل وقت خود را براي تصويب چنين پيش‌نويسي به بطالت نگذراند.

وي با بيان آنچه براي من به‌عنوان يك مسئول نظامي بيش از هرچيز ديگر اهميت دارد، ايستادگي جدي و بدون ذره‌اي اغماض بر سر خط قرمز بسيار حياتي يعني «حفظ و ارتقاي توانمندي دفاعي ايران» است گفته برخي از مواردي كه در اين پيش‌نويس مندرج شده، مشخصاً مغاير و در تناقض با خطوط قرمز مهم جمهوري اسلامي ايران، به‌ويژه درمورد توانمندي‌هاي تسليحاتي بوده و هيچ‌گاه مورد پذيرش ما نخواهد بود.

فرمانده كل سپاه خاطرنشان كرد: به‌نظر مي‌رسد برخي تعمداً با فضاسازي‌هاي كاذب بناي آن دارند كه روند قانوني تاييد برجام را ناديده گرفته و راه را براي بررسي بموقع و دقيق اين جمع‌بندي و قرار دادن آن در يك مسير حقوقي و منطبق با منافع ملت ايران سد كنند.

وزير دفاع كشورمان هم با اشاره به بندهايي از قطعنامه ديروز شوراي امنيت كه در آن به محدوديت‌هاي موشكي ايران اشاره شده است گفت: مسائل گذشته PPI با آژانس توافق شده و ما براساس آن اقدام خواهيم كرد و قطعاً اجازه دسترسي به اسرار نظامي و امنيتي خود را به هيچ مرجعي نخواهيم داد. سردار حسين دهقان با بيان اينكه در دكترين دفاعي ما جايي براي سلاح‌هاي غيرمتعارف وجود ندارد و ما توليد، نگهداري و كاربرد آن را حرام شرعي مي‌دانيم، گفته كه تاكنون آمريكايي‌ها بايستي متوجه اين معنا شده باشند كه عوامل قدرت دفاعي و ملي بر اينگونه تجهيزات و سلاح‌ها استوار نيست و ما براي تسليح و تجهيز نيروهاي مسلح كشورمان از هيچ مرجعي اجازه نمي‌گيريم و متناسب با تهديدات نيروهاي مسلح خود را تجهيز مي‌كنيم.

وزير دفاع اين را هم گفته كه مسائل مربوط به موشك‌ها نيز، هيچ‌گاه در دستور كار مذاكرات هسته‌اي نبوده و نظام برنامه‌هاي خود را در اين زمينه با قاطعيت به اجرا مي‌گذارد. اظهار نظر مقامات كشورمان در حالي است كه امروز ظريف و صالحي مهمان مجلس خواهند بود تا گزارشي از مذاكرات اخير و آنچه در وين گذشت به نمايندگان ارائه كنند.

کد خبر 301531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha