با وجود آنکه حجم مشارکت سرمایه‌گذاران پس از پایان مذاکرات هسته‌ای در بورس به‌شدت کاهش یافته اما آمار‌ها نشان می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری سهامداران قبل از مذاکرات در تیر‌ماه ۶۵ درصد رشد کرده بود به این ترتیب تعداد خریداران در ۴ ماهه نخست امسال از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عبور کرد.

بورس

به گزارش همشهري، بازار سهام ايران در تير‌ماه امسال شرايط عجيبي را سپري كرد در شرايطي كه قبل ازپايان مذاكرات وين همه‌‌چيز رو به صعود بود اما پس از آن، همه نماگر‌هاي بازار سرمايه با نزول مواجه شدند. به زعم كارشناسان، سهامداران قبل از همه به پيشواز اين رويداد سياسي رفته بودند، در عين حال تحليلگران تكنيكال بر اين باورند بورس تهران در حال طي كردن يك دوره اصلاح تاريخي است و روند نزولي شاخص تا پايان اين دوره اصلاح بزرگ ادامه خواهد يافت.

تازه‌ترين اطلاعات رسمي كه از سوي بورس تهران منتشر شده نشان مي‌دهد ميزان مشاركت سهامداران در هفته گذشته با 72درصد كاهش به 30هزار نفر در طول يك هفته رسيده است. اين ميزان نزول از تعداد خريداران فعال در بورس تهران بي‌سابقه است. ‌هفته گذشته خبر پايان مذاكرات هسته‌اي به‌صورت رسمي منتشرشد و انتظار مي‌رفت اين موضوع منجر به هجوم سرمايه‌گذاران به سمت تالار‌هاي بورس شود.

مروري بر معاملات بورس تهران و فرابورس نشان مي‌دهد در خرداد‌ماه امسال در مجموع 191هزار نفر در معاملات بورس تهران شركت كرده بودند اما در تيرماه و قبل از انجام توافق هسته‌اي بر تعداد سرمايه‌گذاران بورس اضافه شد و با وجود آنكه به‌طور سنتي در ‌ماه رمضان از حجم سرمايه‌گذاري در بورس كاسته مي‌شود موج جديدي از سرمايه‌گذاران راهي تالار شيشه‌اي شدند.

اين موج جديد موجب شد در مجموع قبل از اعلام خبر توافق تعداد سرمايه‌گذاران با رشد 66درصدي به 287هزار نفر برسد اما اين روند در هفته پاياني تير ماه كه مصادف با اعلام خبر توافق هسته‌اي بود ادامه نيافت و تعداد سرمايه‌گذاران در بورس با كاهش 72درصدي همراه شد.به اين ترتيب با ا فزايش ميزان مشاركت سرمايه‌گذاران در 3هفته تير‌ماه تعداد خريداران سهام در بورس تهران در 4ماهه امسال از مرز يك ميليون و 200هزار نفر در پايان تير‌ماه عبور كرد.

  • بازده 6درصدي بورس و 14درصدي فرا بورس

افزايش ميزان مشاركت سرمايه‌گذاران در 3هفته تير‌ماه موجب شد قبل از انجام توافق هسته‌اي شاخص كل بورس تهران نزديك به 6500واحد رشد كند اما پس از آن در هفته پاياني تير‌ماه اين شاخص 1183واحد يعني معادل 1.5درصد نزول كرد. به اين ترتيب شاخص كل بورس تهران در تير‌ماه امسال با احتساب ميزان نزول 1.5درصدي شاخص در هفته پاياني در مجموع 6درصد رشد كرد.
اطلاعات رسمي منتشر شده از سوي فرابورس هم نشان مي‌دهد سهامداراني كه در تير‌ماه امسال در فرابورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند در مجموع 14درصد بازده به‌دست آورده‌‌اند.

اين اطلاعات همچنين نشان مي‌هد سهامداران در اين مدت 12هزارو700ميليارد تومان سهام در فرابورس و12هزارو800ميليارد تومان سهام در بورس تهران خريداري كردند. با اين حساب سهامداران از ابتداي سال‌جاري تاكنون 25هزارو500ميليارد تومان سهام معادل 8ميليارد دلار در بازار سهام ايران دادوستد كرده‌اند.

کد خبر 301876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha