همشهری آنلاین: در حالی تولیدکنندگان نوبت به نوبت برای دریافت مجوز گرانی اقدام کرده‌اند که اخبار غیر رسمی از توافقات بی سر و صدا برای گرانی‌های زیر ۶ درصد اکثر کالاهای اساسی حکایت دارد.

مهر نوشت: بیش از ۱۰ روز است که از دستور محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور می‌گذرد. او در بخشنامه‌ای اعلام کرده بود که اگر هر تولیدکننده‌ای درخواست افزایش قیمت کمتر از ۶ درصد را داشته باشد، دیگر نیازی نیست که به کارگروه کنترل بازار مراجعه کرده و منتظر تصمیم این کارگروه باشد که معمولا هم موضوعات مهمتری از افزایش قیمت یک گروه کالایی دارد. بنابراین تصمیم بر این شد که همه درخواست‌های افزایش قیمت که نرخی کمتر از ۶ درصد را دنبال می‌کنند، به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارجاع داده شود. به عبارت دیگر، دولت برای گرانی‌های زیر ۶ درصد چراغ سبز نشان داد.

در این میان، بازار تائید و تکذیب‌ها مبنی بر موافقت یا عدم موافقت دولت با افزایش قیمت داغ شد و در عین حال، تولیدکنندگان هم که درخواست‌های افزایش قیمت را چند ماهی بود که به کارگروه کنترل بازار ارایه کرده بودند، روانه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شدند.

در این مرحله، این سازمان اعلام کرد هر درخواستی که به سازمان حمایت ارجاع شود، به منزله تائید افزایش قیمت نیست در حالی که اکنون اخبار غیر رسمی حکایت از آن دارد که توافقات بی سر و صدا برای افزایش قیمت میان این سازمان و تولیدکنندگان صورت گرفته است.

این در شرایطی است که بازار بعد از توافقات هسته‌ای به نوعی انتظار کاهش قیمت را می‌کشید. اگرچه فعالان بازار معتقدند که موج تغییرات قیمتی ناشی از این توافق، به زودی در بازار نمایان نخواهدشد اما به هرحال بازار در یک اقدام روانی، انتظار کاهش قیمت را می‌کشید، در حالی که این مصوبه دولت منجر شد که نه تنها پایانی بر این انتظار نقش بخورد بلکه دولت دستور افزایش قیمت را نیز صادرکند.

  • صف تولیدکنندگان در سازمان حمایت برای گرانی

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: درخواست‌های زیادی از سوی تولیدکنندگان برای افزایش قیمت در سقف ۶ درصد، به سازمان حمایت ارجاع داده شده در حالی که به مرور این پرونده‌ها در حال بررسی است و با چند پرونده هم موافقت ضمنی صورت گرفته است.

او می‌افزاید: در گام اول هدف دولت این است که افزایش قیمت را برای کالاهایی تصویب کند که اگرچه در سبد کالاهای مصرفی خانوارها قرار می گیرند اما به هرحال، سهم غیرمستقیم تری در سبد هزینه ای خانوارها دارد و به نوعی هم هزینه ماهانه خانوارهای ایرانی برای خرید آن چندان بالا نیست؛ بنابراین دولت گام به گام مشغول بررسی این پرونده‌ها است و همین امر سبب شده تا تولیدکنندگان بیشتری به سازمان برای افزایش قیمت مراجعه کنند.

  • شگردهای تولیدکنندگان در افزایش قیمت

در این میان، برخی تولیدکنندگان هم از شگردهای هم صنفانشان برای افزایش قیمت می گویند و در گفتگو با مهر خبر از این می دهند که برخی تولیدکنندگان اگرچه تا پیش از مصوبه دولت، درخواست افزایش قیمت بالای ۶ درصد را داشتند، اما حال که این مسئولیت به سازمان حمایت سپرده شده است، ترجیح می دهند در سقف ۶ درصد، افزایش قیمت را اعمال و برخی هزینه های خود را از طرق دیگر، تامین کنند.

آنها می گویند که برخی تولیدکنندگان قصد دارند که مقطع به مقطع، افزایش قیمت ۶ درصدی را از سازمان حمایت طلب کنند؛ به این معنا که اکنون ۶ درصد افزایش را داشته باشند و مثلا ۴ تا ۶ ماه بعد، باز هم ۶ درصد دیگر طلب کنند و این گونه، یکساله می توانند حدود ۱۲ درصد افزایش قیمت از دولت بگیرند؛ بنابراین به نظر می رسد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم باید مراقب چنین رفتارهایی از سوی تولیدکنندگان باشد.

البته بازار هم روایت‌هایی از گرانی‌های بعد از ماه رمضان دارد. بررسی های میدانی حکایت از برخی افزایش قیمت‌ها در بازار دارد و زیرپوستی، برخی کالاها گران شده‌اند. البته برخی دیگر از تولیدکنندگان ترجیح داده اند که بسته های مواد عرضه شده خود را کوچک تر کرده و در عین حال، قیمت را نسبتا ثابت نگه دارند. در برخی کالاها نیز، نه تنها بسته ها به لحاظ وزنی، کوچکتر شده بلکه قیمت هم خیز کوچکی رو به افزایش داشته است.

  • جزئیات قیمت انواع کالاها در بازار

گزارش‌های بانک مرکزی هم به نوعی خیز آرام افزایش قیمت‌ها در بازار را تائید می‌کند. بر این اساس، نرخ لبنیات، حبوبات، گوشت مرغ، قند و شکر افزایش را تجربه کرده‌اند. در حالی بازار طیف وسیع تری از این کالاها را در افزایش آرام قیمت‌ها تجربه می کند که به نظر می رسد از چشم بانک مرکزی دور مانده است.

  • گوشت قرمز

هم اکنون هر کیلوگرم گوشت چرخکرده ممتاز گوساله ۲۶ هزار و ۲۱۰ تومان، ران گوساله ممتاز ۳۴ هزار و ۳۰۰ تومان، خورشتی گوساله ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان، چرخکرده ممتاز گوساله و گوسفند ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و ران گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۳۸ هزار و ۳۵۰ تومان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم آبگوشتی گوسفندی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان، گل ماهیچه گوساله ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان، گل ماهیچه سردست گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۴۴ هزار و ۳۰۰ تومان و مغز ران گوسفندی ۸۰۰ گرمی ۴۱ هزار و ۷۰۰ تومان، ماهیچه پلویی گوسفند ۸۰۰ گرمی ۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان و فیله گوسفندی یک کیلوگرمی ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان است.

  • مرغ و تخم مرغ

بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که هر بسته ۱۸۰۰ گرمی سینه مرغ بدون پوست ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان، مغز ران ۱۸۰۰ گرمی ۲۰ هزار و ۹۹۰ تومان، فیله ساده ۹۰۰ گرمی ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان، چرخکرده سینه و ران بدون پوست و استخوان ۶۸۰۰ تومان، ران و سینه ۱۸۰۰ گرمی ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان و جوجه کباب بی استخوان ۹۰۰ گرمی ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان است.

همچنین قیمت هر بسته ۶ عددی تخم مرغ ۲۸۰۰ تومان، ۹ عددی ۴۲۰۰ تومان، ۱۵عددی ۶۹۵۰ تومان، ۲۴عددی ۹۰۰۰ تومان، ۳۰ عددی ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان و ۹ عددی امگا۳ نیز ۴۲۰۰ تومان است.

  • لبنیات

قیمت کره ۱۰۰ گرمی ۲۳۰۰ تومان، شیر استریل ۱.۵لیتر ۲.۵درصد چربی ۴۲۰۰ تومان، شیر نایلونی ۱.۵درصد چربی ۱۵۰۰ تومان، ماست سون ۱۵۰۰ گرمی ۵ درصد چربی ۶۵۰۰ تومان، پنیر یواف ۱۰۰ گرمی ۱۱۰۰ تومان، پنیر خامه‌ای ۱۰۰ گرمی ۱۲۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه فتا ۱۵درصد چربی ۳۶۰۰ تومان، پنیر پروبیوتیک ۴۰۰ گرمی ۴۶۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه یواف ۴۰۰ گرمی ۵۰۰۰ تومان، پنیر کم نمک ۴۰۰ گرمی ۴۳۰۰ تومان و پنیر تازه محلی هر کیلوگرم ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان است.

  • ‌برنج

هر کیسه ده کیلویی برنج پرمحصول ۷۲هزار تومان، طارم دمسیاه ۵ کیلویی ۴۷هزار و ۵۰۰ تومان، طارم معطر ۱۰ کیلویی ۸۰ هزار و ۷۵۰ تومان، هاشمی درجه یک ۵ کیلویی ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرودی ۵ کیلویی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، علی کاظمی ۱۰ کیلویی ۷۹ هزار تومان، هندی سوپرباسماتی ۹ کیلویی ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان و رمضانی ۱۰کیلویی ۷۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.

  • روغن

هر بطری روغن مایع ۸۱۰گرمی آفتابگردان ۴۹۰۰ تومان، روغن کنجد ۵۰۰ میلی لیتری۸ هزار و ۸۰۰ تومان، روغن سه لیتری ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان، روغن ذرت ۱۶۵۰ گرمی ۱۸ هزار و ۴۵۰ تومان، روغن سرخ کردنی ۹۰۰ گرمی ۴۴۹۰ تومان و روغن حیوانی یک کیلوگرمی ۲۴ هزار تومان است، همچنین روغن کانولا ۸۱۰ میلی گرمی ۴۹۰۰ تومان است.

  • حبوبات و رب گوجه فرنگی

قیمت هر بسته ۹۰۰ گرمی نخود ۴۲۰۰ تومان، لوبیا کشاورزی ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان، عدس ۹۵۰۰ تومان، لوبیا چیتی ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان، لپه ۷۸۵۰ تومان، لوبیا قرمز ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان و لپه باقلا ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان است. هر قوطی رب ۸۰۰ گرمی نیز ۵۶۰۰ تومان است.

  • قند و شکر

قیمت هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی ۲۴۰۰ تومان، شکر ۱۷۰۰ گرمی ۵۶۳۰ تومان و قند شکسته ۷۰۰ گرمی نیز ۳۰۰۰ تومان است. همچنین هر بسته خرما درجه یک نیز ۷۲۰۰ تومان و هر بسته خرما درجه دو نیز ۳۵۰۰ تومان است.

کد خبر 301973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha