شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

فعالیت بازار طلا و ارز در هفته جدید کلید خورد و افزایش بهای دلار اصلی‌ترین رویداد این بازار لقب گرفت.

هر دلار آمريكا ظهر ديروز با 47تومان افزايش به 3هزارو285 تومان رسيد اما در ساعات پاياني معاملات بهاي ارز اندكي تعديل شد و به 3هزار و 259تومان رسيد. رشد بهاي دلار موجب افزايش قيمت طلا و سكه در بازار تهران شد. دامنه افزايش نرخ سكه اما محدودتر از انواع ارز بود كه دليل آن كاهش قيمت جهاني طلا طي روز‌هاي گذشته بوده است.

بر اين اساس قيمت هر سكه تمام بهار آزادي با افزايش 5هزار توماني به 869هزار تومان رسيد و هر گرم طلاي 18عيار هم با افزايش 400توماني به 89هزار و 200تومان رسيد. در شرايطي كه عرضه و تقاضا در بازار طلا و سكه شرايط متعادلي دارد، نوسان قيمت‌ها در اين بازار بر مبناي تحولات بازار جهاني طلا و بهاي دلار در بازار تهران پيش مي‌رود. بازار ارز اما شرايط متفاوتي دارد. پس از نهايي‌شدن مذاكرات هسته‌اي در وين، بار رواني از روي بازار برداشته شده و تنها عرضه و تقاضا در تعيين قيمت نقش دارد. پيش از جمع‌بندي مذاكرات، انتظار براي كاهش قيمت وجود داشت و همين موضوع موجب انباشت تقاضا شد.

پس از نهايي‌شدن مذاكرات اين تقاضاي انباشت شده وارد بازار شد و همين موضوع افزايش قيمت را به‌دنبال داشت. روز گذشته اين موضوع در بازار بيشتر خود را نشان داد. در شرايطي كه هنوز لغو تحريم‌ها عملي نشده و اين فرايند چند‌ماه زمان مي‌برد، عرضه ارز در بازار افزايش نيافته است.

كاهش قيمت نفت موجب كاهش ورودي ارز به بازار شده و هنوز موانع نقل و انتقال وجوه ارزي با كشورهاي خارجي برداشته نشده است. از طرف ديگر اما تقاضا براي خريد ارز افزايش يافته است. فعالان اقتصادي در حال آماده‌شدن براي افزايش دامنه فعاليت هستند و متقاضياني كه خريد ارز را به تأخير انداخته‌اند نيز وارد بازار شده‌اند كه اين موضوع به افزايش تقاضا انجاميده و نرخ‌ها را تحت‌تأثير قرار داده است. يكي از صرافان بازار ارز به ايرنا گفت:

افرادي كه از ماه‌هاي قبل در انتظار اعلام نتيجه مذاكرات بودند تا تقاضاي خود را روانه بازار كنند، از همان روز اعلام نتايج به بازار مراجعه كرده و در نتيجه آن ميزان تقاضا در بازار ارز بالا رفت. وي ادامه داد: درحالي‌كه نتايج رفع تحريم‌ها حداقل 6‌ماه پس از رفع آن مشخص مي‌شود اما متقاضيان بازار ارز كه صبرشان تمام‌شده بود، ديگر به اين مسئله توجه نكردند و روانه بازار شدند. اين صراف يكي ديگر از دلايل رشد نرخ انواع ارز را ارائه آمارهاي مختلف از دلارهاي بلوكه‌شده كشور عنوان و تصريح كرد:

با اعلام ارقام مختلف برخي از سرمايه‌گذاران بازار ارز دچار اضطراب شده و شروع به خريد در بازار كردند. اين صراف مرداد و شهريور‌ماه هر سال را تقويم ارزي كشور عنوان كرد و گفت: معمولا توليدكنندگان در 2‌ماه مرداد و شهريور به‌دليل تعطيلات تابستاني كارخانه‌ها و آماده‌سازي‌ اقدام به خريد ارز مورد نياز براي واردات مواداوليه مي‌كنند كه همين امر سبب مي‌شود تا تقاضا در بازار افزايش يابد.

کد خبر 302034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha