همشهری آنلاین: پژوهشگرانی که در سال ۲۰۱۳ در بیمارستانی در میلواکی آمریکا کار می‌کردند، تغییر ساده‌ای در شیوه شناسایی نوزادان ایجاد کردند- تغییری که به نظر آن‌ها می‌توانند از هزاران مورد اشتباه پزشکی در سال جلوگیری کنند.

infant۲

در حال حاضر نوزادان در واحدهای مراقبت ویژه نوزادان (NICU) اغلب مدت کوتاهی پس از تولدشان با مچ‌بندهایی که نخستین نام‌های موقتی مانند «پسربچه» یا «دختر بچه» بر روي آنها نوشته شده است، شناسایی می‌شوند. این کار منطقی است، زیرا به بیمارستان امکان می‌دهد، حتی زمانی که والدین هنوز نامی برای فرزندانشان انتخاب نکرده‌اند، به‌طور فوری برای نوزاد یک ابزار شناسایی ایجاد کنند.

این شیوه رایج است: یک بررسی نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد از NICU ها از این قرارداد نامگذاری برای شناسایی نوزادانشان استفاده می‌کنند.

اما این رویکرد مشكلي هم ايجاد مي‌كند که پژوهشگران در ژورنال Pediatrics به آن اشاره می‌کنند: نام نامتمایزی مانند «پسربچه» (Babyboy) و «دختربچه» (Babygirl) هنگامی که چندین نوزاد پسر و دختر در یک NICU مشخص نام خانوادگی مشابهی دارند، ممکن است باعث اشتباه شود. جدا از اینکه خود ظاهر نوزادان هم خیلی شببه به یکدیگر است!

پژوهشگراني که در NICU بیمارستان میلواکی کار می‌کردند، رویکرد متفاوتی را اتخاذ کردند: آنان به هر نوزاد نام متمایزی دادند. نوزادی که از مادری براي مثال به نام وندی به دنیا مي‌آيد، «وندیزگرل جکسون»(Wendy'sGir Jacksonl) ناميده شود،‌نه «دختربچه جکسون» (Babygirl Jackson). امید این بود که به این ترتیب نوزادی را که به وندی جکسون تعلق دارد، آسان‌تر بتوان شناسایی کرد- و اشتباه کردن این نوزاد با نوزادی که براي مثال به برندا جانسون تعلق دارد، سخت‌تر شود.

به نظر می‌رسد این شیوه مؤثر واقع شده باشد. بررسی منتشرشده در ژورنال Pediatrics در این ماه نشان‌دهنده 36 درصد کاهش در تجويزهاي الکترونیکی پزشکی برای بیمار اشتباهی در اين بيمارستان بود (این تجويزها را می‌توان در سوابق پزشکی بیمار شناسایی کرد، زیرا این تجويز در طول 10 دقیقه کنار گذاشته می‌شود و بعد همان دکتر در طول 10 دقیقه برای بیمار متفاوتی - بیمار درست- تجويز می‌گذارد).

این پژوهشگران می‌نویسند: «نتایج ما از این فرضیه حمایت می‌کند که با اقدام ساده‌ای مانند تغییر دادن روال گذاشتن نام‌های نامشخص بر روي نوزادان می‌توان به‌طور عمده‌ای باعث کاهش خطاهای مربوط به بیمار اشتباهی در NICU شد.»

برخلاف سایر اصلاحات مراقبت‌های بهداشتی که اجرای آن‌ها اغلب نیاز به پول یا کارکنان بیشتری دارد، به نظر می‌رسد انجام این تغییر نسبتاً ساده باشد: فقط کافی است که نامی متفاوت را روی برچسب مچ‌بند نوزاد تایپ کرد تا بتوان به پیشگیری از هزاران خطای بیمارستانی کمک کرد.

کد خبر 302047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha