شاید به جرأت بتوان گفت پربحث‌ترین نکته قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل پس از تصویب آن، موضوع درخواست موشکی شورای امنیت از ایران بوده که دیپلمات‌های ایرانی حاضر در مذاکرات را بر آن داشته تا به مناسبت‌های مختلف، درباره آن توضیح دهند.

عباس عراقچي، مذاكره‌‌كننده ارشد كشورمان كسي است كه در مصاحبه‌هايي كه پس از صدور قطعنامه داشته، چندبار در اين‌باره توضيح داده و در گفت‌وگو با شبكه العالم هم تصريح كرد كه آزمايش موشك‌هاي ميان برد توسط جمهوري اسلامي ايران، نقض توافق ميان تهران و 1+5 نيست. در بيانيه‌اي كه پيوست قطعنامه شوراي امنيت است، از ايران خواسته شده هيچ فعاليتي مرتبط با موشك‌هاي بالستيكي كه براي حمل سلاح هسته‌اي طراحي مي‌شوند، نداشته باشد، اما عراقچي در برنامه «من طهران» گفت: قطعنامه در آن بندي كه مربوط به موضوع موشكي است از عبارتي استفاده مي‌كند كه مشخص است اين يك الزام قطعي و يك الزام حقوقي براي ايران نيست، از ايران «خواسته شده» كه به فعاليت‌هاي مرتبط با موشك‌هاي بالستيكي كه براي حمل كلاهك اتمي طراحي شده‌اند، دست نزند، حال آنكه اين به‌طور طبيعي وجود دارد و ايران اصلا دنبال چنين چيزي نبوده و نيست؛ بنابراين از اين جهت جاي هيچ نگراني نيست. معاون حقوقي وزير خارجه افزود: حتي اگر ايران اقدام به آزمايش موشك‌هاي ميان‌برد كند، حداكثر اين است كه اين نقض قطعنامه به‌حساب مي‌آيد، نه نقض توافق وين؛ همانطور كه در متن توافق وين به صراحت آمده، مفاد قطعنامه از مفاد توافق جدا‌ست و در توافق وين هيچ اشاره‌اي به بحث موشكي نشده است.

  • تصميمات داخلي ارجح است

معاون كنسولي وزير خارجه هم ديروز با تأكيد بر اينكه ما قطعا تصميمات داخلي را بر قطعنامه ارجح مي‌دانيم، به نوعي موضع عراقچي مبني بر اينكه ايران، امنيت خود را فداي قطعنامه شوراي امنيت نمي‌كند تكرار كرد، اگرچه بناي صحبت او اشاره به اين نكته بود كه هرچند شوراي امنيت در تأييد برنامه جامع اقدام مشترك قطعنامه صادر كرده، اما ايران حقوق داخلي خود را در اين موضوع خاص برتر از قطعنامه مي‌داند و اگر منافع ملي ايجاب كند، با تصميمات بين‌المللي موافقت خواهد شد. حسن قشقاوي كه با تسنيم گفت‌وگو مي‌كرد، افزود: ضمن احترام به تصميمات و قواعد بين‌المللي، آنجايي كه اين قواعد در چارچوب منافع ملي ما باشد و حاكميت ملي ما را حفظ كند، مي‌توان آنها را پذيرفت، البته منافاتي وجود ندارد كه تصميمات بين‌المللي با چارچوب‌هاي داخلي ما هماهنگ باشد. او خاطرنشان كرد كه چنين موضعي از جانب ديگر كشورها هم وجود دارد، كما اينكه آمريكا هم در ارتباط با كنگره و قطعنامه همين موضع را دارد.

عراقچي در گفت‌وگوي خود با العالم درباره همين بحث احتمال مخالفت كنگره آمريكا با برجام تأكيد كرد اگر كنگره با برجام مخالفت كند مسلما اشتباه بزرگي را مرتكب شده كه اعتبار بين‌المللي دولت آمريكا را زير سؤال خواهد برد و حتما مشروعيت تحريم‌هايي كه وجود دارد هم از بين خواهد رفت. پايگاه خبري راديو آلمان نوشته: در پي تلاش‌هاي فراواني كه از جانب جمهوريخواهان حاضر در كنگره آمريكا براي ضربه زدن به توافق‌هاي به‌دست آمده ميان ايران و 1+5 در جريان است، ديپلمات‌هاي آلماني، انگليسي و فرانسوي در كنگره آمريكا در تردد هستند تا بتوانند شرايط را براي تصويب برجام در كنگره فراهم كنند. خبرگزاري فارس هم به نقل از دفتر اطلاع‌رساني كنگره خبر داده كه طرح‌هاي تازه‌اي در كنگره آمريكا براي مقابله با ايران و سنگ‌اندازي در مسير تصويب برجام پيشنهاد داده شده است. اين مخالفت‌ها در مقابل نياز شديد دولت اوباما به توافق هسته‌اي با ايران در شرايطي است كه رسانه‌ها خبري منتشر كرده‌اند مبني بر اينكه در جريان مذاكرات هسته‌اي آذرماه سال گذشته در وين، درحالي‌كه هنوز سناي آمريكا در اختيار اكثريت دمكرات بود، اوباما تسليم طرح نفتي ارائه شده توسط آل‌سعود براي بر هم زدن بازار نفت به ضرر ايران شد و رئيس‌جمهور آمريكا به جان كري دستور داد تا مذاكرات را به‌مدت 7‌ماه تمديد كند.

کد خبر 302180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha