یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: باشگاه پاس از جمله قدیمی‌ترین باشگاه‌های کشور و تیم فوتبال این باشگاه از معتبر‌ترین تیم‌های فوتبال ایران است.

پاس

در سال 1332 تعدادی از افسران پلیس به همراه سروان اسدالهی به منظور سازماندهی ورزش پلیس حرکت تازه‌ای را آغاز می‌کنند.

در این سال سروان اسدالهی با یک توپ فوتبال و با کمترین امکانات به همراه گروهی از دانشجویان دانشکده افسری، برای تشکیل تیم فوتبال شهربانی وارد میدان می شوند.

این تیم اولین تمرین خود را در زمین دانشکده افسری انجام می‌دهد. تیم دانشجویان دانشکده افسری همزمان با مسابقات قهرمانی نیروهای مسلح در سال 1332 به طور رسمی اعلام موجودیت می کند و با اقتدار و شایستگی در سکوی دوم این دوره از رقابتها قرار می‌گیرد.

پس از آن سروان صادقی با عشق و علاقه و با کمک سروان اسدالهی و چند نفر از بازیکنان قدیمی اقدام به تشکیل تیم شهربانی می‌کند و به عنوان مسئول تیم برگزیده می شود.

در آن زمان مربی تیم شهربانی بهمن شهیدی بود. در 17 تیرماه سال 1342، با تلاش سروان صادقی و جمعی از دوستداران ورزش در پلیس، باشگاه تحت عنوان پاس به ثبت رسید و پیش نویس اساسنامه تهیه و پاس دارای هویت قانونی و سازمانی شد.

در سال 1345 اساسنامه باشگاه پاس به تصویب هیات مدیره رسید و بعد از دوازده سال فراز و نشیب و شرکت در مسابقات رسمی و غیر رسمی و پشت سر گذاشتن مشکلات فراوان این باشگاه فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

99 سال بازی در زمین اختصاصی

در آن زمان زمین اکباتان متعق به اوقاف بود و اوقاف این زمین را 99 ساله اجاره داد. سروان صادقی با وجود رقبیی که داشت توانست زمین را به مبلغ 20.000 تومان برای 99 سال اجاره کند. سروان صادقی در سال 1350 با پیدا کردن نقشه ثبتی زمین توانست محدوده زمین اکباتان را به ثبت برساند و طی آن یک صورتجلسه رسمی تحویل رئیس شهربانی بدهد.

به این ترتیب باشگاه پاس صاحب زمین اختصاصی ‌می شود. فریدون صادقی با پیگیری‌های بی‌وقفه خود به هر جایی که می‌توانست، سر می‌زد از هر جایی که امکان داشت کمک می‌گرفت تا تیم پاس شکل بگیرد. در حقیقت تولد و وجود پاس مرهون زحمات، پشتکار و تلاش فریدون صادقی است.

 اولین مسابقه رسمی
اولین مسابقه رسمی تیم پاس در سال 1343 و در مقابل تیم فوتبال کوروش انجام شد. در آن بازی پاس با ترکیب نفراتی چون: فرامرز ظلی, حسن حبیبی, محمد رنجبر, حشمت مهاجرانی, رسولی, یزدانیان, معیریان, محمود یاوری, همایون شاهرخی, یینه ورزان و پرویز میرزا حسن وارد میدان شد و با این تیم به تساوی یک بر یک رسید. پاس در سالهای 1355 و 1356 با مربیگری حسن حبیبی, قهرمان لیگ تخت جمشید شد.

پاس بعد از انقلاب در جام حذفی شهید صمدی اسپندی در سال 1358 به مقام دوم تهران رسید. پاس در سالهی 1370 و 1371 طی دو دوره متوالی از لیگ آزادگان, عنوان قهرمانی مسابقات را به دست آورد و در دیماه 1371 با شایستگی تمام در مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا به عنوان قهرمانی دست یافت. قهرمانی پاس در شهر منامه، پایتخت بحرین و بعد از پیروزی برابر تیم قدرتمند یومیوری ژاپن و الشباب عربستان به دست آمد.

قهرمانی باشگاهی آسیا ـ 1993

در پایان مسابقات لیگ آزادگان در سال 71، تیم پاس به عنوان نماینده کشورمان و قهرمان باشگاه‌های ایران در مسابقات جام باشگاهی آسیا شرکت کرد.

در نیمه نهایی پاس در مقابل یومیوری ژاپن قرار گرفت و بعد از 120 دقیقه جدال دیدنی به برتری 2 ـ یک برابر حریف ژاپنی دست یافت. فیروز کریمی سرمربی و داوود زمینی مربی وقت پاس روشی را ارائه کردند که بعد از بازی ماتسوکی مربی تیم ژاپنی بگوید: از تکتیک پاس سردر نیاوردم.

در این بازی مدیرروستا و حکیم‌زاده زننده گل‌های تیم پاس بودند. در مقابل تیم الشباب نیز موفق به پیروزی الوصل شده بود و به دیدار نهایی راه یافت تا در آن دیدار حریف تیم پاس باشد.

در این دیدار تیم پاس با تک گل دقیقه 39 محسن گروسی پیروز میدان شد و به مقام قهرمانی آسیا رسید. بی شک سال 1371 نقطه اوجی در تاریخ باشگاه پاس بود. پاس در همین سال و در همین پیکارها جام اخلاق را نیز تصاحب کرد که برگ زرین دیگری در آلبوم افتخارات پاس به شمار می رود.

تیم پاس در فصل 82-1381 قهرمان لیگ‌برتر باشگاه‌های فوتبال کشور شده است. تیم پاس در سال 1386 از سوی نیروی انتظامی به استانداری همدان واگذار شد و در بازی‌های لیگ برتر این سال با نام پاس همدان پا به میدان گذاشت.

کد خبر 30221
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز