همشهری آنلاین: فدریکا موگرینی، مسئول ۴۲ ساله سیاست خارجی اتحادیه اروپا،سه‌شنبه-۶ مرداد- برای دیدار با تعدادی از مقامات کشورمان از جمله رییس دستگاه دیپلماسی به تهران سفر خواهد کرد.

موگرینی

به گزارش ایسنا، طبق آن چه که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا اعلام شده «فدریکا موگرینی» قرار است ،دوشنبه- ۲۷ ژوئیه، ۵ مردادماه- برای یک دیدار رسمی به عربستان سفر کند و بعد دیدار با تعدادی از مقامات این کشور از جمله «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان ، در روز سه شنبه برای سفری یک روزه عازم تهران شود.

این سیاستمدار جوان اروپایی که آخرین بار در تاریخ 23 تیرماه با وزیر امور خارجه کشورمان در وین دیدار داشته، اعلام کرده که این سفر فرصتی برای تبادل نظر با مقامات ایرانی درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ و موضوعات منطقه‌ای و دو جانبه است.

موگرینی در نوامبر سال 2014 میلادی با رای رهبران اروپا به عنوان رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت 5 سال انتخاب شد و جایگزین کاترین اشتون انگلیسی که دارای 20 سال اختلاف سنی با او است ، در این اتحادیه شد.

فدریکا موگرینی که در 16 ژوئن 1973 در رم به دنیا آمده است در سال 2014 در دولت «ماتئو رنتسی Matteo Renzi» برای چندماه مسئولیت وزارت خارجه ایتالیا را به عنوان سومین زن رییس دستگاه دیپلماسی این کشور بر عهده گرفت . پیش از او خانم‌ها« امابونینو» و «سوزانا آنجلی» به کرسی وزارت خارجه تکیه زده بودند.

این سیاستمدار زن پیش از تصدی پست وزارت خارجه ایتالیا ، سمت های دیگری نیز داشته است. وی در سال 2008 با قرار گرفتن در لیست انتخاباتی حزب دموکراتیک به مجلس ایتالیا راه یافت و عضو کمیسیون دفاعی مجلس بوده است. در حوزه سیاست خارجی هم این فرد، عضویت در هیئت پارلمانی اعزامی به شورای پارلمانی اروپا و شورای پارلمانی اتحادیه غرب اروپا را تجربه کرده است.

موگرینی که از اعضای حزب دموکراتیک ایتالیا است داری دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لاسپلنزای رم است و در پایان نامه خود به بررسی رابطه بین دین و سیاست در اسلام پرداخته است .

موگرینی 42 ساله داری دو دختر به نام های کاترینا و مارتا هست و همسر وی ماتئو ربسانی است که پبش از این مدتی ریاست حزب دموکرات ایتالیا را برعهده داشته است .

وی که سابقه عضویت در برخی اندیشکده‌های مطالعاتی آلمانی و آمریکایی را نیز دارد در هنگام انتخاب شدن به عنوان وزیر خارجه ایتالیا و رییس ساست خارجی اتحادیه اروپا از سوی منتقدانش متهم به کم تجربگی شد ، گرچه او همیشه این اتهامات را تکذیب کرده است .

فدریکا موگرینی که از زمستان سال گذشته به صورت رسمی جانشین اشتون در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 شد و نمایندگی این گروه در مذاکرات هسته ای را بر عهده گرفت ، بر خلاف کاترین اشتون چندان چهره شناخته شده در بین مردم ایران نیست و در دور اخیر مذاکرات آنچه نام او را در بین افکار عمومی ایران بیشتر از گذشته مطرح کرد جمله معروف و حماسی ( هرگز یک ایرانی تهدید نکنید ) محمد جواد ظریف خطاب به او در هنگامی است که ایران را تهدید به ترک میز مذاکرات کرده بود. گرچه بعد از انتشار این موضوع موگرینی در مصاحبه با کریستین امانپور مجری معروف شبکه خبری (CNN) آمریکا در مورد مشاجره لفظی اش با ظریف گفت: در این مذاکرات همه دنبال حفظ منافع کشورهای خود بودند. شاید فرهنگ ما ایتالیایی‌ها با ایرانی‌ها نزدیک باشد اما آنجا نژادهای مختلف با فرهنگ‌های مختلف داشتیم. ما بارها در این مذاکرات صدای‌مان را بالا بردیم اما این به خاطر جدی بودن فضای مذاکرات بود و اینکه همه می‌خواستیم کار خیلی جدی به سرانجام برسد. با این همه، ما با هم بر اساس احترام متقابل سخن می‌گفتیم و در فضایی جدی بحث‌ها را پیش بردیم.

کد خبر 302246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha