سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

امیررضا واعظ آشتیانی: باقی ماندن بدهی باشگاه‌های لیگ برتر و بی‌نتیجه ماندن تلاش فدراسیون فوتبال در قبال این موضوع نشان از ضعف‌های بسیاری دارد.

امیررضا واعظ آشتیانی

اگر صرفا از باشگاه‌ها‌ شروع كنيم متوجه مي‌شويم كه مديرعامل‌ها خودمحور هستند و عملا هر كاري كه صلاح مي‌بينند، انجام مي‌دهند؛ بدون اينكه پاسخگوي اعضاي هيأت‌مديره باشند و البته هيأت‌مديره ها شكل فرماليته به‌خود مي‌گيرند. تعيين بودجه، تصويب بودجه و ارائه آن به مجمع عمومي از اصلي‌ترين وظايف اعضاي هيأت‌مديره‌هاست، اما از آنجايي كه نظارتي صورت نمي‌گيرد، مديرعامل‌ها خودمختار مي‌شوند و هيأت‌مديره‌ها منفعل. قانون تجارت وظايف هيأت‌مديره‌ها را مشخص مي‌كند و نشان مي‌دهد كه در جاهايي دست مديرعامل‌ها بسته است و هيأت‌مديره‌ها هستند كه ايفاي نقش مي‌كنند. اما من ديدم در پايان ليگ چهاردهم يكي از اعضاي هيأت‌مديره استقلال از بودجه باشگاه اطلاع نداشت و نمي‌دانست كه باشگاه در طول فصل چقدر هزينه كرده است.

در عين حال، فدراسيون فوتبال مقتدر نيست؛ سوء مديريت دارد. افرادش ساليان سال است كه با هم دوست هستند و به همين دليل نمي‌توانند منضبط باشند. در واقع مسئولان فدراسيون در فضاي آماتوري فعاليت كرده‌اند و با فضاي حرفه‌اي آشنا نيستند. در قوانين يوفا عدم پرداخت ماليات براي باشگاه‌ها تبعات و براي باشگاه‌هاي خاطي محروميت دارد. اين قانون و تدبير اما در فدراسيون فوتبال وجود ندارد و به همين دليل است كه هر فصل قانوني كه خودشان مي‌گذارند را نقض مي‌كنند.

به عقيده من، ليگ برتر فوتبال ايران را يك سال بايد تعطيل و قانون را اجرا كرد. به هرحال، براي اجراي قانون بايد هزينه پرداخت كرد. براي اينكه تنها نام ليگ حرفه‌‎اي نباشد و ليگ برتر به‌معناي واقعي حرفه‌اي شود، بايد قانون اجرا شود، اما فدراسيون قاطعيت ندارد.

اصلا دوست ندارم از بازيكنان ليگ برتر دفاع كنم، اما بازيكني كه 30-20درصد از قراردادش را نگرفته، بعيد است بتواند بدهي خود را دريافت كند. چون مديران عامل باشگاه‌ها تغيير مي‌كنند و پس از آن كسي بدهي بازيكنان قبلي را گردن نمي‌گيرد. بازيكنان هم‌‌جايي براي گرفتن حق خود ندارند. البته اگر بازيكنان از طريق مراجع قضايي اقدام كنند به نتيجه مي‌رسند، اما مهم اين است كه فدراسيون فوتبال در قبال بازيكنان كاري نمي‌تواند انجام دهد.

اگر امتياز يا سرقفلي هر باشگاه را 10تا 15ميليارد تومان درنظر بگيريم، با عدم‌حضور اين باشگاه در ليگ برتر قطعا آنها متضرر مي‌شوند. براي همين باشگاه به‌دنبال پرداخت بدهي‌هايش مي‌افتد تا ضرر نكند. اما فدراسيون تنها شعار مي‌دهد و به قدري اين موضوع تكرار شده كه تبديل به طنز رسانه‌اي شده است، زيرا فدراسيون كارآمد نيست و به عقيده من نيازمند خانه‌تكاني است.

کد خبر 302317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha