همشهری آنلاین: تذکر مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در مورد ترجمه متن برجام با درگیری لفظی میان وی و کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس همراه شد.

کوچک زاده

به گزارش ایرنا، کوچک زاده نماینده مردم تهران در جلسه علنی سه شنبه-6 مرداد- خانه ملت در تذکری خطاب به محمد حسن ابوترابی فرد رییس جلسه گفت: شما چند دقیقه قبل گفتید که ترجمه دقیق دستگاه دیپلماسی از برجام به مجلس ارایه شده است.

وی افزود: ماده 197 آیین نامه داخلی مجلس بر این موضوع صراحت دارد که تذکر باید مربوط به جلسه باشد نه دستور، تذکر من هم خارج از جلسه نیست. این که شما آقای رییس و آقای باهنر و دیگران هر موقع بخواهید به ما اجازه بدهید و همچنین اول سوال می کنید که آیا تذکر در دستور است، بر اساس کدام ماده آیین نامه ای است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: البته محمد حسین فرهنگی عضو هیات رییسه شما را راهنمایی می‌کند و شما این مطالب را می‌گویید.

در این هنگام ابوترابی فرد گفت: یعنی من نمی‌توانم در جلسه بگویم متن برجام به مجلس رسیده است.

کوچک زاده نیز پاسخ داد: البته که می‌توانید.

وی ادامه داد: شان مجلس خرید و فروش سیب زمینی نیست که آقای لاریجانی می فرماید.

نماینده مردم تهران خطاب به علی لاریجانی که امروز در مجلس حضور نداشت، گفت: آقای لاریجانی گوش بدهید آیا برای صحت این ترجمه که امروز به مجلس ارسال شده تضمینی وجود دارد.

وی افزود: این که می گویند این ترجمه مورد تایید دستگاه دیپلماسی است، یعنی ایراد دیگری ندارد.

وی اضافه کرد: رییس دستگاه دیپلماسی هفته گذشته ترجمه ای تحویل داد که دارای نقض بود و ما به آسانی از آن گذشتیم و خواستیم ترجمه بهتری ارسال شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ممکن است همین ترجمه را فرد دیگر بخواند و از آن اشکال بگیرد، این برخورد سلطنت مابانه با مجلس است.

کوچک زاده اضافه کرد: چه کسی تضمین می کند این همان ترجمه برگرفته از متن انگلیسی باشد.

وی با اشاره به اصل 139 قانون اساسی گفت: طبق این اصل صلح دعاوی در مورد اموال عمومی به داوری در هر مورد موکول به تصویب هیات وزیران است.

در این زمان کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس به صحبت‌‌‌های کوچک زاده اعتراض کرد که کوچک زاده گفت: آقای جلالی شلوغ نکن، اجازه بده حرف من تمام شود، بعد شما خود شیرینی کن.

کوچک زاده با بیان این که مجلس مسوول رسیدگی است، افزود: نزدیک به دو هفته است مطلب را به تعویق می اندازید که ترجمه مطلوب به دست بیاید. چه کسی تضمین می کند این ترجمه مطلوب است

وی خطاب به مردم تاکید کرد: مردم بدانید مجلس تا امروز با برخورد سلطنت مابانه که صریحا رهبری نیز منع کردند از دخالت در این مسایل فعلا کنار گذاشته شده است.

در این زمان کاظم جلالی از صندلی خود بلند شد و از ابوترابی فرد درخواست وقت برای بیان تذکر کرد و گفت: کوچک زاده توهین کرد.

وی سپس با فریاد خطاب به کوچک زاده گفت: تو خودت خود شیرینی می‌کنی که در این زمان کوچک زاده نیز با فریاد پاسخ وی را داد.

درگیری لفظی این دو نماینده موجب شد تا بسیاری ازنمایندگان بدور کاظم جلالی و کوچک زاده جمع شوند و تلاش کنند آنها را آرام کنند.

  • ابوترابي:نمایندگان مسلط به زبان انگلیسی متن برجام را مقایسه کنند

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر کوچک زاده گفت: طبق ماده 197 آیین نامه داخلی مجلس، شما چند تخلف داشتید، نخست این که طبق این اصل شما باید تذکری در خصوص موضوع طرح یا لایحه‌ای که قرار بود رای گیری شود ،می‌دادید که ندادید.

وی افزود: شما به همکار ارجمند ما، آقای جلالی اهانت کردید، همانطور که می دانید هیچ نماینده ای اجازه ندارد به نماینده دیگری اهانت کند.

نایب رییس اول مجلس خطاب کوچک زاده تاکید کرد: شما تنها اجازه داشتید سه دقیقه صحبت کنید، اما براساس گزارشی که اتاق فرمان می‌تواند، ارایه کند شما بیش از این زمان صحبت کردید.

ابوترابی فرد افزود: شما این مساله را در پایان جلسه بدون حاشیه تذکر می‌دادید.

وی در مورد تذکر کوچک زاده نیز توضیح داد که پس از توافق وین وزیر امورخارجه و رییس سازمان انرژی اتمی به مجلس دعوت شدند و گزارشی به نمایندگان ارایه کردند.

نایب رییس اول مجلس ادامه داد: همچنین آنان به طور مستمر در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شده و با همکاران این موضوع را بررسی می‌کنند.

ابوترابی فرد اضافه کرد: این که شما عنوان می کنید ممکن است متن ترجمه مشکل داشته باشد مانعی ندارد این متن وحی منزل نیست.

وی تاکید کرد: نمایندگان مسلط به زبان انگلیسی و رییس مرکز پژوهش ها و کارشناسان می توانند این متن را مقایسه کنند و ایرادهای آن را عنوان کنند، بنابراین اگر ایرادی به متن ترجمه وجود دارد، اعلام کنید حتما به وزارت امور خارجه ارجاع می شود تا اصلاحات آن اعمال شود.

  • جلالي:عده‌ای خود را مجسمه اسلام و تابع 100 درصد ولایت می‌دانند

پس از سخنان ابوترابی فرد، جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت و رییس مرکز پژوهش های مجلس به دلیل اهانت کوچک زاده به وی خواهان اخطار براساس اصل 77 قانون اساسی شد.

وی گفت: عده‌ای خود را مجسمه اسلام و تابع 100 درصد ولایت می‌دانند اشکال کار این افراد این است که دیگران را خائن می‌دانند.

وی افزود: برخی خود را 100 درصد تابع ولایت می‌دانند البته این اشکالی ندارد، می‌توانند چنین برداشتی نسبت به خود داشته باشند اما اشکال این افراد این است که دیگران را خائن و غیرولایی می دانند.

در این هنگام برخی از نمایندگان عضو جبهه پایداری با اعتراض خود، مانع ادامه صحبت‌های جلالی شدند که جلالی خطاب به آنها گفت: هوچی‌گری نکنید.

ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس نیز از جلالی خواست که فعلا از تذکر خود صرف نظر کند ضمن این که این تذکر را حق وی دانست.

در این زمان کوچک زاده ازصندلی خود بلند شد و فریاد زد: به من تهمت زده شده باید تذکر دهم.

در جایگاه هیات رییسه مجلس نیز بسیاری از نمایندگان جمع شدند و مهرداد بذرپاش و دستغیب با نشان دادن جلالی و کوچک زاده با صدای بلند اعتراض کردند.

همچنین جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری بارها به سمت جلالی رفت و با وی صحبت کرد.

پس از این تذکرات، مهدی کوچک زاده و کاظم جلالی جداگانه به هیات رییسه رفتند و با ابوترابی فرد صحبت کردند. با گذشت دقایقی کوچک زاده به سمت صندلی جلالی رفت و با وی مصافحه (روبوسی) کرد.

در این هنگام محمدرضا تابش نماینده اردکان در تذکری نسبت به نحوه مدیریت مجلس توسط ابوترابی فرد انتقاد کرد و گفت: آقای ابوترابی فرد شما به برخی اجازه می دهید صحبت کنند اما زمانی که ما می خواهیم واکنش نشان دهیم، نمی گذارید.

ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس به تابش گفت: بنده اجازه تذکر به شما را می‌دهم ولی فعلا بگذارید دستور مجلس پیگیری شود.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با پایان این تذکرها در جایگاه هیات رییسه حضور یافت و مشاجرات در مجلس پایان یافت.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روز گذشته متن فارسی قطعنامه شماره 2231 مصوب شورای امنیت، برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) و ضمائم هریک از آنها را منتشر کرد.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان نیز که عصر دیروز برای بیان توضیحاتی درمورد برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفت، ترجمه صحیح برجام را به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

کد خبر 302338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha