همشهری آنلاین: به دنبال درگذشت ابوبکر زین العابدین عبدالکلام رییس جمهور اسبق هند، دولت هفت روز عزای عمومی دراین کشور اعلام کرد.

 هفت روز عزای عمومی به دنبال درگذشت رییس جمهور اسبق هند

به گزارش ایرنا؛ وی بعد ازظهر روز دوشنبه در حال سخنرانی در موسسه راجیو گاندی در شیلونگ دچار سکته قلبی شد و بعد از انتقال به بیمارستان در سن 83 سالگی درگذشت.

عبدالکلام در سال های 2002 تا 2007 رییس جمهور هند بود و از محبوبیت زیادی در بین مردم برخوردار بود.

مقام های هند با انتشار پیام هایی در شبکه های اجتماعی درگذشت وی را تسلیت گفته اند.

پراتیبها پاتل یکی از روسای جمهور سابق هند در این باره گفت: او بهترین انسانی بود که دیده بودم. حس طنز و حضور ذهن او قابل توجه بود و همیشه چیزی برای ارایه به جامعه داشت.

سامبیتا پاترا سخنگوی حزب بهاراتیا جاناتا که اکنون حزب حاکم هند است نیز در این باره گفت: عبدالکلام مرد علم بود و سیاست این ویژگی او را تحت تأثیر قرار نداده بود.

عبدالکلام که به مرد موشکی هند معروف بود، توانست در دل همه اقشار جامعه، بخصوص جوانان، جا باز کند.

او مسلمانی با ایمان بود و در 18 جولای 2002، چند ماه پس از شورش گجرات به پست ریاست جمهوری نشست. عبدالکلام توانست بسیاری از زخم های شورش های گروهی را درمان کند.

ادای احترام به عبدالکلام ، پدر هسته ای هند

عبدالکلام علاقه زیادی به دستیابی هند به فناوری روز دنیا نشان می داد و در برنامه موشکی هند نیز حضور فعالی داشت.

نام وی با برنامه هایی همچون پروژه موشک های بالستیک، برنامه سلاح های هسته ای و هواپیماهای جنگی سبک در تاریخ هند ماندگار شده است.عبدالکلام، پدر برنامه هسته‌ای هند درگذشت.

رئیس‌جمهور سابق هند که به عنوان پدر برنامه موشکی این کشور شناخته می‌شود و نقشی کلیدی و مهم در برنامه هسته‌ای هند داشت، در سن 83 سالگی و درست زمانی که در حال ارائه یک سخنرانی بود، درگذشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نيز در گزارشي به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس افوزد:، عبدالکلام، رئیس‌جمهور هند بین سال‌های 2002 تا 2007 بود که پیش از آن در عرصه‌های علمی به ویژه در سازمان‌های توسعه و تحقیقات دفاعی فعالیت داشت.

وی پیش از رسیدن به سمت ریاست‌جمهوری مشاور علمی نخست‌وزیر هند نیز بود.

در پی مرگ عبدالکلام، پراناب موخرجی، رئیس‌جمهوری فعلی هند اعلام کرد: کلام به دلیل علاقه‌اش به علم و نوآوری و کمک‌هایش به عنوان یک دانشمند، مدیر، معلم و نویسنده تا همیشه در یادها خواهد ماند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور نیز در این باره گفت: مرگ عبدالکلام ضایعه بزرگی برای جامعه علمی است. او هند را به جایگاه رفیعی رساند. او راه تعالی را به ما آموخت.

سونیا گاندی، رهبرحزب اپوزیسیون کنگره نیز کلام را اینچنین توصیف کرد: کلام یکی از بزرگترین دانشمندان، حکیمان و یک وطن‌پرست واقعی بود که به میلیون‌ها پیر و جوان با کارها و تلاش‌هایش انگیزه داد.

عبدالکلام پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش برای آموزش به دانشگاه‌ها و مدارس مختلف سفر می‌کرد و با سخنرانی‌های خود به آنها امید و انگیزه می‌داد.

عبدالکلام در طول عمرش جوایز متعددی دریافت کرد. وی نقش بسیار اساسی در آزمایش‌های هسته‌ای هند در سال 1998 داشت.

کد خبر 302389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha