سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بر اساس مصوبه شورای عالی اداری به شماره ۵۱۶۹/۱۹۰۱ مورخ ۲۰ فروردین سال ۱۳۸۲ همه امور مربوط به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، هدایت و حمایت صنعت فرش دستباف، امور تحقیقاتی و پژوهشی مربوط به آن و تهیه ضوابط و الزامات فنی تولید و صادرات و اقدامات حمایتی مربوط به آن از کلیه دستگاه‌های دولتی جدا و در حوزه مرکزی وزارت بازرگانی با عنوان مرکز ملی فرش ایران تجمیع شد.

آشنایی با مرکز ملی فرش ایران
  • اهداف

حفظ و اعتلاي مقام و جايگاه والاي فرش دستباف ايران به عنوان يك ميراث گرانقدر فرهنگي و هنري در سطح ملي و بين‌المللي از طريق نظارت، هدايت و حمايت، تشكل‌هاي مختلف مردمي، هنرمندان، بافندگان، صادركنندگان و همه دست اندركاران در عرصه اين صنعت و هنر ملي، حمايت از توسعه صادرات اين محصول در سطح جهان و تلاش در جهت حفظ موقعيت اقتصادي و معرفي موثر اين محصول با ارزش.

  • وظايف

1- برنامه‌ريزي، سياستگذاري، هدايت، حمايت و نظارت به منظور:

  • ساماندهي امور مربوط به تامين مواداوليه مرغوب توليد و تجارت فرش دستباف.
  • رقابت پذيري، ايجاد تقاضاي جديد و ترويج فرهنگ سفارش پذيري براي فرش دستباف در بازارهاي جهاني با حفظ اصالت‌هاي آن و پيشنهاد قوانين و مقررات تشويقي در اين حوزه.
  • حفظ، احيا و ارتقاي جنبه‌هاي هنري و فرهنگي فرش دستباف.

2ـ انجام مطالعات و پژوهش‌هاي مرتبط با هنر‌ـ صنعت فرش دستباف به منظور شناسايي مشكلات موجود و ارايه راه حل‌هاي مناسب در زمينه‌هاي مناسب در حوزه‌هاي مواداوليه، توليد و تجارت با بهره گيري از ظرفيت‌هاي موجود.

3ـ سياستگذاري، بسترسازي و نظارت براجراي برنامه‌هاي آموزشي فرش دستباف از طريق بهره‌مندي از مراكز آموزشي موجود و حمايت از تبديل ظرفيت‌هاي بالقوه به بالفعل.

4ـ شناخت نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهديدها درباره مسايل فني‌، هنري، اجرايي اقتصادي، اجتماعي و مديريتي هنر ـ صنعت فرش دستباف ايران با تكيه بر رويكرد علمي و پژوهشي و اصالت‌هاي تاريخي و فرهنگي آن.

5ـ بسترسازي و فراهم كردن زمينه‌هاي لازم جهت ايجاد، توسعه و تقويت تشكل‌هاي صنفي و مدني در سطوح منطقه‌اي و ملي.

6ـ تهيه و تدوين و پيشنهاد لوايح، مقررات و دستورالعمل‌هاي اجرايي مورد نياز به منظر و بهبود و اصلاح وضعيت هنر ـ صنعت فرش دستباف.

7ـ حمايت از بافندگان، توليدكنندگان، بازرگانان و نيروهاي خلاق و نوآور در هنر ـ صنعت فرش دستباف.

8ـ توسعه همه جانبه اطلاع رساني تخصصي و كاربردي از طريق تهيه، تدوين و انتشار كتب، مقالات نشريات و بانك‌هاي اطلاعاتي با استفاده از فناوري اطلاعات.

9ـ برگزاري و يا مشاركت در نمايشگاه‌ها، مجامع ، جشنواره‌ها و همايش‌هاي علمي در داخل و خارج كشور و فراهم كردن زمينه‌هاي لازم براي فعاليت بخش خصوصي در اين عرصه.

10ـ انجام فعاليت‌هاي تبليغاتي به منظور شناساندن ابعاد مختلف فرش دستباف با استفاده از رسانه‌هاي مختلف و بسترسازي به منظور فعال شدن بخش‌هاي خصوصي.

11ـ برنامه‌ريزي و سياستگذاري به منظور بازاريابي و توسعه بازارهاي موجود در سطح بازارهاي داخلي و خارجي براي فرش دستباف.

منبع: مركز ملي فرش ايران

کد خبر 302392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha